Am primit pe adresa de email a redacţiei o scrisoare de la un pelerin român care străbate Muntele Athos cu piciorul.
Anual, domnul Viorel Nedelcu, vizitează Sfântul Munte împreună cu pelerini din România pe care îi călăuzeşte pe cărările bătute de paşii pelerinilor care merg de la o mănăstire la alta a peninsulei. Îl cunoaşte personal pe gheronda Sava de la mănăstirea Marea Lavră şi pe cei doi monahi de la schitul Prodromu, pe care îi întâlneşte de multe ori în pelerinajele sale. În cele ce urmează vom reda scrisoarea integral:
Pentru
că am gasit pe pagina de facebook al părintelui Dragoş Bahrim (directorul Seminarului
Teologic Ortodox din Iaşi) un text care m-a pus pe gânduri am încercat să fac o
mică investigaţie. Despre ce e vorba? Tocmai despre atitudinea sa faţă de
părinţii din Muntele Athos care au venit în România pentru a vorbi despre
sinodul din Creta.
M-a
surprins afirmaţia părintelui Dragoş Bahdim în care spunea că părinţii athoniţi
vin în România “după cea mai curată metodă sectară”. M-am informat despre
părinţii care vin şi am aflat numele acestora. Era părintele Sava de la
mănăstirea Marea Lavră. În pelerinajele mele prin Sfântul Munte l-am întâlnit
de câteva ori impresionându-mă în mod plăcut. Cine stă de vorbă cu acest monah
observă că în modul său de viaţă este îmbinată smerenia cu demnitatea, jertfa
cu rugăciunea, credinţa vie cu trăirea lăuntrică; acestea fiind lucruri pe care
le întâlneşti doar la oamenii care practică rugăciunea, la trăitorii autentici
în duhul patristic ortodox.
Pe
părintele Flvian nu îl cunosc şi, din înregistrările video postate pe internet
nu reiese că ar fi fost la aceste conferinţe. M-a bucurat să-l văd pe părintele
Efrem, economul schitului Prodromu şi pe monahul Nicodim, oameni cu râvnă şi
dragoste de neam şi Biserică. De câte ori mă întâlneam cu sfinţiile lor la
schitul Prodromu (dar şi cu alţi părinţi ai schitului), simţeam că sentimentul
de român ortodox în Sfântul Munte se face prezent prin aceşti nevoitori care
trăiesc în condiţii smerite, fără nici o pretenţie. Mereu se mulţumeau cu
puţin, bucuria lor fiind aceea că Îl au mereu pe Iisus Hristos în inimile lor.
Deşi am
fost plecat din ţară pentru câteva săptămâni (fiind detaşat de la locul de
muncă) eram conştient că nu puteam participa la aceste conferinţe, cu toate că
mi-aş fi dorit. M-am bucurat când am văzut postările pe internet. Fenomenul
“sinodul din Creta” l-am studiat de când au apărut primele mărturii ale
ierarhilor greci prin care erau scoase la lumină câteva devieri teologice ale
documentelor preliminare. În cele din urmă s-a constatat că documentele
preliminare ale acestui sinod au fost adoptate în Creta astfel încât de acum
încolo ecumenismul, este oficializat într-o formă cât se poate de ascunsă.
Părinţii
care au conferenţiat au adus un suflu patristic, ceea ce ar fi trebuit să
bucure ierarhia din România, ţinând seama că marii duhovnici care menţineau
aprinsă flacăra credinţei la noi în ţară nu mai sunt (Arsenie Papacioc, Iustin
Pârvu, Adrian Făgeţeanu etc.). Surpriza cea mare a fost când am primit pe
adresa de email un comunicat josnic emis de “Biroul de presă al Patriarhiei
Române” prin care aceşti părinţi erau înjosiţi în cel mai urât mod posibil.
Acest comunicat are aparenţa unei informări a credincioşilor, dar în realitate
se recurge la o dezinformare cauzată de o disperare nestăpânită. Acesta este
semnul cel mai vădit că sinodalii noştri au ceva de ascuns.
Atât
comunicatul Patriarhiei Române, cât şi mesajul părintelui Dragoş Bahrim, au
unele neclarităţi. Se pune foarte mult accentul pe existenţa binecuvântării
(care uneori, în Bierica Română, este folosită ca instrument de cenzură) cât şi
pe existenţa unei aşa-zise schisme (nu se poate pune problema, căci astfel de
cazuri nu există în realitate). Deşi până în prezent nu există cazuri de
ruptură din Biserică ni se inoculează această idee în mod obsesiv. Susţinătorii
ecumenismului din România se folosesc de acest prilej pentru a reduce preoţii
şi credincioşii, nemulţumiţi de documentele semnate în Creta, la o tăcere de
dragul “unităţii” sau de teama unei posibile “schisme”.
Nu cred că numele acestor părinţi
merită asociat cu expresii ca „schismatici”, „răzvrătiţi” etc. Am urmărit, prin
intermediul internetului, câteva dintre conferinţele pe care le-au susţinut în
România şi sunt convins că orice om de bună credinţă vede în expunerile lor un
duh de mărturisire, de smerenie şi demnitate. Că o fi având sau nu vreo
aprobare sau binecuvântare, este problema lor, nu a noastră. E un risc pe care
aceşti părinţi şi l-au asumat din dragoste de Adevăr. Ceea ce am văzut noi la
ei, este modelul de mărturisitori curajoşi, echilibraţi şi nepătimaşi. Acest
model devine un motiv de îngrijorare pentru cei care se străduiesc să ţină în
frâu mii de preoţi preocupaţi de funcţii şi salarii mai mult decât la
convingerile lor religioase.
Corectitudinea şi demnitatea lor este
dovedită şi de faptul că au dorit să discute şi cu susţinători ai ecumenismului
cretan. Cu regret am constatat că nimeni dintre cei care i-au blamat nu a avut
„bunăvoinţa” să accepte un dialog public cu aceşti părinţi. Aceasta arată că
cineva are ceva de ascuns. Din câte am aflat, când părinţii au fost la Iaşi
i-au făcut propuneri insistente părintelui Bahrim să se întâlnească, dar acesta
a evitat orice dialog cu părinţii athoniţi despre subiectul „sinodului din
Creta”. De ce părintele Dragoş Bahrim nu a acceptat o discuţie pe acest subiect
cu părinţii athoniţi?
Îi felicit pentru curajul lor de
a veni în România, pentru echilibrul şi demnitatea de care au dat dovadă şi
sunt convins că jignirile şi calomniile care au fost îndreptate asupra lor nu
i-au afectat cu nimic. Abia aştept să ajung în toamna aceasta în Sfântul Munte
Athos, să-i reîntâlnesc şi să le spun gândul meu cel bun faţă de ei. Din
discuţiile cu cei de acasă am aflat că la finalul conferinţelor, în fiecare
localitate unde au conferenţiat, au fost asaltaţi de oameni. Aceşti oameni
însetaţi de Adevăr s-au hrănit duhovniceşte din cuvântul lor, din exemplul lor.
La fel şi eu mă hrănesc de fiecare dată când ascult cuvântările lor postate pe
internet.
Fie ca Dumnezeu să-i întărească
în misiunea pe care şi-au asumat-o, iar noi păcătoşii de rând să le urmăm
exemplul.
Cu dragoste şi respect faţă de
valorile autentice ortodoxe, şi faţă de aceşti părinţi mărturisitori,
ing. Viorel Nedelcu (Bucureşti)
Nota redacţiei:
Scrisoarea a ajuns pe adresa redacţiei înainte să apară înregistrările
video prin care se arată că părinţii athoniţi au avut binecuvântare să vină în
România pentru a vorbi despre sinodul din Creta. Acestea se pot vedea aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2016/10/video-monahii-athoniti-care-au-tinut.html
Alte detalii:
LA MULTI ANI TUTUROR ROMANILOR CARE LUPTA PENTRU ORTODOXIA ADEVARATA!
RăspundețiȘtergereRomâne, să nu uiţi
Române, să nu uiţi că eşti creştin
Şi la botez tu Duhul sfânt ai luat,
Să-ţi fie colţul sufletului mai senin,
Şi ingerii să-i ai în preajmă ne-ncetat.
Când a ta bună mamă te-a născut,
Cu semnul sfintei cruci te-a însemnat,
La Dumnezeu lumină a cerut,
Să-ţi ocrotească viaţa s-¬a rugat.
Strămoşii tăi din cimitir, smeriţi,
Lângă o veche cruce odihnesc.
De ea o viaţă-ntreagă au fost păziţi,
Cu taine care astăzi ne unesc.
La rugăciunea lor tu ai crescut,
Să-i nalţi la fel pe-ai tăi copii,
Credinţa să le fie scut,
Şi harul să le dea tării.
Cu dragostea ţâşnită de la Dumnezeu,
Hrăneşte-ţi, soră, pruncul tău,
Să crească bun ,senin , frumos,
Şi-ai să te bucuri că nu-i rău.
Şi când necazul vieţii tale
În poala zilei pune chin,
Tu tot la Dumnezeu pe cale,
Să cauţi mângâiere şi alin.
Să fii lumină picurată
Din pajiştea credinţei strămoşeşti,
Străbunilor să laşi în dor o poartă
Spre a urmaşilor fereşti.
Tu neamul tău să îl iubeşti
Şi ţara ta, cu al său destin,
În Duhul Sfânt să te-ntăreşti,
Române, că tu eşti creştin.
DORINA BURLACU