Teologul Mihai Silviu Chirila face o
analiza pertinenta asupra conferintei filo-ecumeniste organizata de asociatia
Cristiana la Piatra Neamt. Organizatorii si invitatii au avut o surpriza care
le-a dat planurile peste cap. Nu s-au asteptat ca participantii din sala sa
fie documentati in legatura cu subiectul. La cuvintele jignitoare aruncate cu
aroganta de catre profesorul Vasile Mihoc de la Oastea Domnului a inceput
circul. Participantii din sala s-au simtit calomniati cand profesorul de la
Sibiu i-a catalogat pe opozantii sinodului ca fiind “extremisti” si “schismatici”.
Doctorul homeopat Pavel Chirila, organizatorul conferintei (in foto), este unul dintre sustinatorii
sinodului ecumenist din Creta.
Invitatii conferintei au
fost:
- Pr. prof. univ. dr. Vasile
Mihoc de la Facultatea de Teologie din Sibiu;
- Conf. univ. dr. Patriciu
Vlaicu de la Facultatea de Teologie din Cluj;
- Pr. prof. dr. Ciprian Bahrim
de la Seminarul Teologic din Iasi;
Joi, 1 septembrie[1]
2016, la Cinematograful Dacia Panoramic, din centrul municipiului Piatra Neamţ,
s-a desfăşurat o conferinţă numită “O dezbatere teologică în legătură cu Sinodul din Creta”. Evenimentul a fost
organizat de către Asociaţia Christiana, cu sprijinul Protopopiatului Piatra
Neamţ, iar scopul acestuia a fost demonstrarea ataşamentului clerului şi
credincioşilor nemţeni faţă de hotărârile Sinodului din Creta.
Motivul organizării unei astfel de
conferinţe la Piatra Neamţ a fost apariţia în zona Neamţului a unei luări de
poziţie foarte puternice contra acestui sinod. Atitudinea tranşantă a unor
monahi, clerici, teologi şi mireni a fost criticată atât de către Asociaţia
Christiana, care a lansat un comunicat în care contestatarii sinodului erau
acuzaţi de… rupere a unităţii Bisericii după modelul uniatist[2],
cât şi de unele personalităţi ale lumii clericale nemţene, care au simţit
nevoia să scrie “întru apărarea
Mitropolitului nostru”[3].
În ultimele săptămâni, în zona Neamţ a fost răspândit
zvonul că autorii Scrisorii către ierarhi...
doresc “să-l dea jos pe Înaltul”, lucru cu desăvârşire neadevărat.
Pentru ca acest eveniment să aibă
succesul scontat, preoţii din protopopiat l-au recomandat credincioşilor din
parohii, iar organizatorii au invitat trei profesori, doi universitari şi unul
de seminar, din diverse părţi ale ţării, pentru a demonstra că la nivel
naţional există un consens şi că atitudinea de contestare a sinodului din Creta
este greşită.
Răsturnare de situaţie
La ora începerii conferinţei totul
părea perfect aranjat pentru un succes de răsunet, menit a transmite un mesaj
la nivel naţional că opozanţii sinodului la Neamţ sunt o mână de oameni, care nu pot avea nicio influenţă
asupra poporului credincios şi nu trebuie luaţi în considerare. O sală
arhiplină îi făcea pe organizatori să se plimbe încrezători şi zâmbitori
printre credincioşii invitaţi din parohiile nemţene, în aşteptarea
evenimentului menit a demonstra că sinodul din Creta a fost “o
victorie a Ortodoxiei”, iar contribuţia ierarhilor români la acesta a avut darul de a-i impresiona pe
participanţi[4].
Printre cei prezenţi, opozanţii deja cunoscuţi datorită poziţiei luate contra
sinodului din Creta, în număr foarte mic, au trăit sentimentul aruncării într-o groapă cu lei,
aşteptând să fie judecaţi şi condamnaţi.
Şi totuşi, în ciuda tuturor pregătirilor, ceva nu a funcţionat deloc. La
câteva minute de la începerea conferinţei, cea mai mare parte a audienţei s-a
întors împotriva invitaţilor şi a organizatorilor, iar atmosfera s-a
transformat dintr-una de adeziune la concluzii prestabilite într-una de
dezbatere teologică autentică, cu accente critice, cu întrebări foarte
pertinente, cu replici foarte documentate ale sălii, cu manifestări de
indignare, de altfel inerente unei astfel de confruntări.
Această conferinţă a fost scăpată de sub control de către organizatori din
două motive:
1. Voia lui Dumnezeu.
2. Patru erori fatale pe care le-au făcut.
Nu încape nicio îndoială că totul se întâmplă cu voia lui Dumnezeu pe acest
pământ. Când un eveniment atât de bine organizat se întoarce împotriva celor
care l-au pus la cale, nu e greu de înţeles că el nu a fost bineplăcut lui
Dumnezeu. Cei prezenţi la acel eveniment din postura de opozanţi ai sinodului
din Creta au resimţit acest lucru mai bine decât oricine altcineva.
Erori fatale de organizare
În ceea ce
priveşte erorile fatale de organizare, ele au fost, în opinia mea, următoarele:
1. Preoţii nu au ţinut seama de structura spirituală a unor
parohii. Atunci când au făcut invitaţiile, preoţii nu
au luat în considerare faptul că duhul ecumenist, mentalitatea secularistă şi
slaba activitate misionar-pastorală au făcut ca multe dintre parohiile ortodoxe
actuale să fie alcătuite din două categorii de credincioşi: credincioşii ocazionali, cei care vin la biserică din diverse motive (necazuri,
obişnuinţă etc.), dar care nu sunt ataşaţi cu trup şi suflet învăţăturilor
Bisericii, pe care le amestecă cu tot felul de ideologii lumeşti, şi
credincioşii devotaţi Bisericii, care, în fiecare parohie, alcătuiesc un
grupuscul de oameni bine puşi la punct cu problematica spirituală, informaţi,
preocupaţi de lectură, cu o viaţă duhovnicească ordonată de relaţia strânsă cu
un duhovnic. Cei din prima categorie menţionată nu participă la conferinţe,
pentru că tematica discutată nu îi preocupă. În acest fel, în momentul în care
preoţii au făcut mobilizarea la conferinţă, fatalmente au apelat la credincioşii devotaţi, care în mare parte sunt
adversari ai sinodului din Creta, deoarece înţeleg implicaţiile acestuia şi
nu se lasă impresionaţi de discursuri triumfaliste. Aşa se explică faptul că
sala a trecut atât de repede de partea contestatarilor sinodului, deşi a fost
adusă să ovaţioneze realizările acestuia.
2. S-a pronunţat cuvântul “extremişti”. A doua eroare
fatală a fost etichetarea celor care contestă sinodul ca “extremişti”, o acuzaţie extrem de gravă şi cu
conotaţii penale în legislaţia civilă. Încredinţat de către organizatori că se
află în prezenţa unei audienţe favorabile, unul dintre invitaţi a catalogat,
cam în a doua frază pe care a rostit-o, pe cei ce contestă sinodul din Creta
drept “extremişti”.
Acest termen a avut efectul unui chibrit aprins aruncat într-un siloz plin de
fân uscat. Din acel moment, între pupitru şi sală s-a instalat o stare de
vădită ostilitate.
3. Nu s-a început cu rugăciune. A treia eroare fatală a fost începerea acestei
conferinţe fără rostirea rugăciunii de deschidere. O conferinţă teologică ce
începe fără rugăciunea “Împărate ceresc” este sortită a se desfăşura fără
binecuvântarea lui Dumnezeu. Rugăciunea a fost făcută după vreo 15 minute, când
cineva din sală le-a atras atenţia organizatorilor asupra acestui lucru.
4. Invitaţii care contestau sinodul au fost invitaţi să
plece. Către sfârşitul
conferinţei, când atmosfera era încinsă, un tânăr domn, care s-a recomandat ca
reprezentant al unei asociaţii partenere în organizarea conferinţei, s-a urcat
pe scenă şi a invitat pe cei cărora nu le convine discuţia să plece. Peste
câteva minute, aproape întreaga audienţă a cântat de trei ori “Hristos
a înviat!” şi a părăsit sala.
Vocea
poporului contestă vehement sinodul din Creta
Timp de două ore şi jumătate, într-o atmosferă punctată şi cu discuţii cât se
poate de teologice, dar şi cu răbufniri de indignare, sala a cerut răspunsuri
la întrebările care o frământau. Pe unele le-a primit, pe cele mai multe le-a
contestat. O doamnă din Germania a povestit, cu lacrimi în ochi şi în glas,
care este situaţia în diaspora românească din acea ţară, cum ecumenismul este
practicat acolo de ani buni, cum ereticii se împărtăşesc în bisericile ortodoxe
chiar fără a fi botezaţi. I s-a recomandat să depună o plângere la autorităţile
eclesiale, ca şi cum acestea nu ar fi la curent cu această situaţie.
Unul dintre invitaţii să conferenţieze a cerut să i se arate cea mai mică urmă
de erezie în documentele din Creta. I s-au citat câteva dintre premisele Declaraţiei de la Toronto, despre care
sinodul spune că “sunt de importanţă capitală pentru participarea Bisericilor Ortodoxe la
Consiliul Mondial al Bisericilor”. Aceste premise spun că apartenenţa
la Biserica Universală depăşeşte apartenenţa la propriul corp eclesial, că nu
există o identitate completă între Biserica lui Hristos şi membrele CMB (deci
că Biserica Ortodoxă nu este Biserica lui Hristos, ci doar o parte din ea), că
în afara Bisericii există creştini, care trebuie consideraţi în egală măsură
membri ai Bisericii, că există chiar “Biserică în afara Bisericii”. S-a pus întrebarea “cum se împacă
afirmaţia din Declaraţia de la Toronto
ecclesia extra ecclesiam [“Biserică în afara Bisericii”] cu cuvintele sfântului Ciprian al
Cartaginei extra ecclesiam nulla salus
[“în afara Bisericii nu există mântuire”]?
S-a afirmat că această
recunoaştere a premiselor Declaraţiei de
la Toronto ca fundamentale reprezintă o părtăşie la erezia eclesiologică a
acestora.
Răspunsul la această interpelare a fost că documentul 6 nu se referă decât la
premisa din Declaraţie pe care o
citează (premisa 2), în ciuda faptului că textul spune “Ele
[Bisericile Ortodoxe] au convingerea profundă că premisele Declaraţiei de la Toronto sunt de o importanţă capitală pentru
participarea ortodoxă la CMB”, deci evocă premisele la plural, iar apoi citează
una din ansamblul lor, care se aplica argumentării respective din text, fără a
spune că este de acord doar cu acea
premisă sau cu încă vreuna, dar că le-ar respinge pe cele ce sunt profund neconforme cu
Ortodoxia şi sunt purtătoare ale unei concepţii eclesiologice eretice.
Un alt răspuns şocant a fost că pe siteul oficial www.basilica.ro, documentele sinodului sunt... traduse greşit. Cum este
posibil aşa ceva? Să nu existe nimeni în România care să poată traduce
câteva pagini din limbile oficiale ale sinodului, în condiţiile în care în ţară
există zeci de mii de cabinete de traducere profesională? De ce îşi asuma
Patriarhia Română astfel de erori care dezinformează credincioşii?
S-a obiectat că, chiar şi în condiţiile în care se acceptă doar premisa citată
în text, anume că membrele CMB nu sunt obligate să se recunoască reciproc ca biserici
în adevăratul sens al cuvântului şi că nicio biserică nu e obligată să-şi
modifice eclesiologia, prezenţa
Bisericilor Ortodoxe în CMB este inutilă şi contrară principiilor misionare
afirmate cu emfază în textul documentului 6 (ducerea mesajului lui Hristos
către cei ce s-au despărţit de Biserică etc.), deoarece, în baza acestor principii, nu va reuşi să impună niciodată
cuiva din CMB eclesiologia ortodoxă, prin urmare nu va reuşi niciodată să îi
aducă la Ortodoxie pe ereticii prezenţi în acel consiliu. În plus,
neobligativitatea recunoaşterii ca biserici depline este reciprocă, aşadar
celelalte membre CMB nu sunt nici ele obligate să recunoască Biserica Ortodoxă
ca Biserică deplină. Asumarea şi acceptarea acestui principiu, pe lângă o
lepădare de credinţa ortodoxă, reprezintă şi un grav deserviciu adus misiunii
Bisericii, deoarece ereticii vor vedea Biserica Ortodoxă ca pe încă una dintre “bisericile”
creştine, nicidecum ca pe singura
deţinătoare a adevărului de credinţă.
S-au adus obiecţii cu privire la “discriminarea de gen”, arătându-se că aceasta este o concesie gravă făcută
lobby-ului LGBT. Astfel, s-a arătat că într-unul din documentele semnate în
Creta apar referiri la teoria genului, inflamând, practic, lupta ONG-urilor
creştine cu propaganda susţinută de mişcarea LGBT. Invitaţii au fost întrebaţi
de ce era nevoie de aceste prevederi într-unul din documentele oficiale ale
Bisericii Ortodoxe, de vreme ce Biserica nu a practicat şi nu practică
discriminarea, manifestând dragoste faţă de toţi fiii ei, inclusiv faţă de
persoanele de orientare homosexuală, pe care doreşte să le aducă pe calea
credinţei. La răspunsul neconvingător ce s-a dat, s-a replicat că a fost un
moment în care participanţii ortodocşi din CMB au fost aproape de a admite o
reconsiderare a poziţiei teologice faţă de homosexualitate, folosindu-se cu
acel prilej expresia “nediscriminare de orice natură”.
A fost contestat articolul 22 al
documentului 6, punându-se întrebarea dacă nu cumva plasarea în mijlocul unui
text referitor la participarea ortodoxă la CMB a unei declaraţii de condamnare
a celor angajaţi într-o “presupusă apărare a Ortodoxiei autentice”
se referă de fapt doar la cei ce
condamnă implicarea Bisericilor Ortodoxe în ecumenism, ştiut fiind că pentru
toate celelalte forme de neorânduială canonică există legi canonice stricte.
S-a pus întrebarea dacă nu cumva sistemul sinodal a fost pervertit prin
deciziile sinodului. Răspunsul a fost nesatisfăcător, fiind centrat pe
motivarea modului de reprezentare la sinod, când de fapt întrebarea era dacă nu cumva s-a creat un nou sistem
sinodal, unul de tip papal, cu puteri extinse în mod necanonic.
Au existat puternice obiecţii
faţă de practica rugăciunii interconfesionale, iar la răspunsul că această
practică a fost stopată în ultima perioadă, s-au prezentat înregistrări video
şi imprimate de slujbe săvârşite în comun de preoţi ortodocşi şi catolici.
Conferenţiarii de la tribună au afirmat că Bisericile Ortodoxe evaluează
participarea la CMB. Li s-a replicat că nicăieri
nu scrie în documente că s-a luat decizia retragerii din CMB, ci doar că se
face o evaluare, ceea ce nu înseamnă că la capătul acestei evaluări se va
lua decizia părăsirii CMB. Dimpotrivă, documentul 6 abundă de angajamente de
continuare a dialogului ecumenic.
Unul dintre conferenţiari a afirmat că nu există nicio menţiune a termenului “ecumenist”
în text, o încercare subtilă de eludare a realităţii,
ştiut fiind că, de fapt, “ecumenism” şi “mişcare ecumenică” reprezintă acelaşi lucru.
Una dintre cele mai disputate teme a fost, cum era de aşteptat, denumirea de
“biserici” acordată
ereticilor şi schismaticilor. S-a încercat explicaţia dogmatico-filosofică a
detaşării numelui de esenţa pe care o denumeşte, pentru a se înţelege cum se
poate numi ceva “biserică”, pentru ca apoi să i se conteste caracterul eclesial. În
sprijinul argumentării a fost adusă explicaţia “dacă am numi maimuţa om, nu înseamnă că maimuţa este om”.
La această explicaţie s-a replicat că Aristotel, părintele logicii formale,
consideră că numele surprinde trăsăturile esenţiale ale lucrului denumit. La
fel, Scriptura ne spune că Adam a dat nume tuturor animalelor. Cum le-ar fi dat
nume, dacă nu înţelegea ce sunt? Unul dintre invitaţi a replicat că asocierea
numelui la natură este riscantă, dând exemplu unor eretici din Antichitatea
creştină, care au creat o teorie triteistă referitoare la modul de însuşire a
Fiinţei comune de către Persoanele Treimice. I s-a reproşat că încurcă
planurile, deoarece ereticii antici au făcut această confuzie din cauza
incapacităţii de a înţelege maniera perihoretică în care coexistă Persoanele
Treimice, având o singură Fiinţă, Care rămâne astfel indivizibilă. O replică ce a stârnit hilaritate a fost aceea că dacă ereticii
au fost numiţi “biserici” aşa cum s-ar numi maimuţa om, atunci sinodalii şi-au
bătut joc de ei, şi-au bătut joc şi de noi, şi de maimuţă, şi de om...
La această temă s-a încercat şi o demonstraţie canonico-istorică, argumentată
cu un text al unui sinod local din 1484, cu altul din Enciclica Patriarhală din
1848, şi chiar cu canonul Sfântului Vasile care vorbeşte despre schismatici.
S-a replicat că termenul “ecclesia” folosit de acele texte poate fi interpretat
în sensul său de bază, ca “adunare”, nu în sensul teologic de Biserică, aşa cum făceau Molitfelnicele româneşti, care vorbeau
despre lepădarea de “adunarea papistaşilor” sau “adunarea luteranilor” etc. Mai
mult, s-a argumentat (din păcate s-a vociferat, deoarece nu s-a mai oferit
microfonul pentru ca obiecţia să se facă auzită) că acel canon al Sfântului
Vasile trebuia însoţit de tâlcuirea din Pidalion,
care punea în altă lumină cele afirmate de către cel ce îl folosea pentru a
spune la un moment dat: “Nu s-a făcut mai
mult la acest sinod decât au făcut Sfântul Vasile sau cei prezenţi la sinodul
din 1484”
(cuvinte care au fost întâmpinate cu ostilitate).
Obiecţia referitoare la interpretarea trunchiată a canoanelor a primit-o din
nou acelaşi invitat, care trebuie admirat pentru modul în care a reuşit să
dialogheze cu aproximativ 500 de oameni, dintre care cei mai mulţi erau în
vădit dezacord cu ce spunea, şi atunci când, inevitabil, s-a ajuns la problema
nepomenirii ierarhului. Acesta a prezentat canonul 31 apostolic, arătând că
acel canon îl osândeşte pe preotul care nu pomeneşte pe ierarhul său, apoi a
asociat acest canon cu canonul 13 al sinodului I-II din Constantinopol. I s-a
cerut să pună pe ecran şi tâlcuirea canonului 31 apostolic, care spune aşa: “Iar câţi se despart de episcopul lor mai
înainte de Sinodiceasca cercetare, pentru că el propovăduieşte în auzul tuturor
vreo rea socoteală sau eres, unii ca aceia nu numai că cercetării celor de mai
sus nu se supun, ci şi cuviincioasei cinstei celor drept slăvitori se
învrednicesc, după canonul 15 al celui 1 şi 2 sobor”
(Pidalion, Editura Credinţa
Strămăşească, 2007, p. 70). Tâlcuirea face şi o firească legătură cu canonul
15, pe care invitatul a omis să o facă. Diferenţierile operate de sfinţia sa
între ereziarh, eretic, erezie etc. au fost neconvingătoare, nereuşind să
întoarcă prevederile clare ale canonului 31 şi ale canonului 15 I-II. La fel de
irelevantă a fost şi precizarea că trebuie aşteptat ca episcopul eretic să
greşească de trei ori (adică să fie sancţionat, în cazul nostru, după al
treilea sinod panortodox de tipul celui din Creta?).
Doar din lectura acestor teme discutate şi din vizionarea altor întrebări
pertinente care s-au pus şi care nu pot fi cuprinse în această relatare
datorită numărului mare, dar vor putea fi analizate pe filmarea care va fi pusă
în curând la dispoziţia publicului larg, se poate constata că la conferinţa de la Piatra Neamţ au
participat nişte oameni care au discutat probleme foarte importante şi
serioase, în cunoştinţă de cauză. Relatările contrare, care au pus accent
exclusiv pe protestele din sală din unele momente ale conferinţei, încearcă să
mascheze acest eşec al celor care au dorit să facă o conferinţă de fidelizare
cu sinodul din Creta.
Cu această ocazie, preoţii din
parohiile nemţene au putut observa pe viu reacţia vehementă a poporului, care
se opune clar deciziilor eretice ale sinodului şi nu este dispus să se lase
manipulat să le accepte sub falsul pretext al apărării unităţii Bisericii de
duşmani închipuiţi.
Cât despre organizatori, cred că se poate spune că au pregătit conferinţa lor,
dar au participat la conferinţa poporului.
Concluzii
Deşi era firesc ca tema Conferinţei să pornească de la nivelul atins de
declaraţiile Comunicatului MMB din 13 august 2016, ca raspuns la Scrisoarea deschisă adresată ierarhilor cu
privire la sinodul din Creta, s-a luat de la început toată argumentaţia pentru
susţinerea necondiţionata a sinodului, fără nicio critică şi fără greşelile
deja recunoscute public.
De asemenea, se uită aspectul esenţial că Scrisoarea
deschisă, cu toate cele 7 anexe, a primit aprecieri deosebite în cercurile
MMB, ca argumentaţie şi obiectivitate, cu o singură observaţie: că s-a
greşit numai la capitolul “nepomenirea ierarhului”.
Lipsa acestor elemente esenţiale, care ţin de obiectivitatea demersului şi
dezbaterilor începute pe marginea Scrisorii
deschise, a contribuit la crearea de confuzii, derută şi tulburare la
nivelul opiniei publice şi al celor prezenţi la conferinţă.
Toate aceste lacune i-au determinat pe organizatori şi pe conferenţiari să fie
pripiţi cu catalogările şi ofensele aduse chiar de la începutul conferinţei.
O astfel de abordare subiectivistă dovedeşte o lipsă de realism şi de
profunzime a înţelegerii fenomenului în cauză, lipsa spiritului creator, de dialog,
de conlucrare şi lipsa interesului pentru o rezolvare paşnică a unui conflict
pornit tocmai pe dezinformare şi partizanat teologic.
Iubirea pentru Adevăr cere reguli stricte, care, atunci când sunt eludate,
produc reacţii adverse şi neaşteptate.
La Piatra Neamţ nu trebuia să fie reluate temele sinodului, ci aduse în
discuţie toate datele la zi, din toate Bisericile Ortodoxe, de la ierarhi,
clerici, teologi. Trebuia prezentată suma dezbaterilor din toate
Bisericile Ortodoxe în momentul de faţă. Atunci tema şi conţinutul conferinţei
s-ar fi dovedit realiste, actuale şi constructive. Or, conferinţa şi-a propus
din start impunerea “victoriei sinodului”, fără nicio umbră, fără abateri, greşeli şi
amendamente. S-a încercat reducerea la tăcere a celor care au contestat
laturile neortodoxe ale acestuia. Faptul că nu au fost acceptate forme de
opoziţie denotă o notă de impostură, deloc specifică vieţii, comuniunii şi
dezbaterilor ortodoxe.
Mihai
Silviu Chirila
(Licentiat
in Teologie)
[1] Data de 1 septembrie a fost proclamată de către Sinodul
din Creta drept zi de meditaţie creştină asupra mediului înconjurător, cu alte
cuvinte, zi de sărbătoare New Age, ştiut fiind că ecologia este arma ideologică
prin care se propagă idolatria cultului New Age. Această zi se serbează şi de
către romano-catolici, într-o zi mondială instituită de papa Francisc, în 2015.
Iată, descris de un site iezuit, modul în care ecologia new-agistă îşi dă mâna
cu ecumenismul: “Ziua mondială de rugăciune pentru
ocrotirea creaţiei pune accentul în primul rând pe aspectul ecumenic, astfel că
creştinii catolici şi ortodocşi se pot regăsi într-o unică rugăciune pentru
îngrijirea creaţiei lui Dumnezeu. Nu este o întâmplare faptul că enciclica
Laudato si face trimitere, încă din
primele paragrafe, la contribuţiile patriarhului ecumenic Bartolomeu și ale mitropolitului ortodox Ioannis Zizioulas. De aceea,
se poate spune că Ziua mondială de rugăciune este o urmare firească a
enciclicei pontificale” (http://www.iezuiti.ro/2015/08/11/papa-a-proclamat-1-septembrie-ziua-mondiala-de-rugaciune-pentru-ocrotirea-creatiei/).
[2]http://www.activenews.ro/stiri-social/Comunicat-important-privind-tulburarile-aduse-de-Sinodul-din-Creta-Atanasie-si-iezuitii-au-recurs-la-aceeasi-viclenie-la-sfarsitul-secolului-al-XVII-lea-cand-au-reusit-sa-sfasie-trupul-Bisericii-Ortodoxe-din-Transilvania-135873.
Comparaţia făcută de cei de la Christiana este interesantă din perspectiva
faptului că sinodul din Creta creează într-adevăr premisele transformării
Bisericii Ortodoxe într-un fel de Biserică Greco-Catolică, însă rolul lui
Atanasie Anghel îl joacă în acest scenariu semnatarii deciziilor din Creta,
nicidecum semnatarii Scrisorii adresate
ierarhilor cu privire la sinodul din Creta.
[3] https://www.facebook.com/protopopiatpnt/. Acest articol a fost publicat în preziua conferinţei, având un titlu
sugestiv şi mobilizator.
https://saccsiv.wordpress.com/2016/09/13/raspunsul-protos-elefterie-tarcuta-la-somatia-ips-ioachim-bacaoanul-de-a-se-dezice-de-eretica-decizie-de-a-nu-mai-pomeni-la-slujbe-chiriarhul-acestei-eparhii/
RăspundețiȘtergerehttps://orthodoxethos.com/post/scans-of-the-final-signed-documents-from-the-cretan-council-available-on-line
Iata, 33 de Ierarhi din 162 nu au semnat acel document eretic. 33 de ani a trait Mantuitorul pe pamant. Putem afirma deci ca Hristos, prin cei 33 de alesi ai Sai nu a semnat acel document eretic din Creta!
http://theolcom.ru/images/2016/3.Relations_of_the_Orthodox_Church_with_the_Rest_of_the_Christian_World.pdf
Dintre toti Ierarhii, Mitropolitul Irineu al Olteniei a scris in dreptul numelui Inalpreasfintiei Sale: "Cred in singura una, sfanta, soborniceasca Biserica Ortodoxa" .(Pagina 13 a documentului) Monahul Teodot a scris intr-un articol: "Cel de la Craiova a si spus unor preoti: ” Sunt constient ca merg acolo ca sa-mi murdaresc sufletul.”, singurul care a avut macar taria sa recunoasca" . Si cred ca nu este singurul care este in aceasta situatie. Doamne, ridica si in tara noastra macar 2-3 Ierarhi, sau cati voieste mila Ta, ca sa apere Ortodoxia de erezia ecumenista!
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereMihoc e cu dracu nu cu Hristos! Jos dusmane al Ortodoxiei! Ce -l jignesti pe Marturisitorul Teodot? Te vei prjoli in iad cu Arie de nu te vei dezice de Sinodul din Creta.... si cand il vei vedea pe monahul Teodot in lumina vei orbi lupule in haina de oaie! Anatema tie Mihoc si tuturor de-un gabd cu tine!
RăspundețiȘtergereS-a folosit de Oastea Domnului sa se promoveze, iar acum ne tradeaza pe toti cu ecumenismul lui. A strigat el catre Teodot, dar nu Teodot il mustra in acel moment. A pomenit numele lui Teodot, dar Teodot era in cealalta parte a salii. Asta arata cat de aiurit este.
ȘtergereFacea pe autoritarul, se credea in Sibiu unde toti ii saruta picioarele. Aici la Piatra Neamt sunt oameni verticali, nu toti sunt slugi si fricosi. V-ati convins, din cate se pare.