Duminica a unsprezecea după
Pogorârea Sfântului Duh
Ev. Matei XIX, 16-26.
1.Nimeni nu-l cunoaste pe om asa
bine ca Dumnezeu.
2.La prima vedere s-ar parea ca
tanarul ar fi avut preocupari serioase privind mantuirea si viata vesnica, da
dupa cele dinlauntru. Din felul cum ii raspunde Mantuitorului se pare ca n-ar
fi fost destul de sincer in intrebarea sa.
3.Adresarea facuta Mantuitorului
nu se stie cat a fost de sincera. Este sigur ca venea Mantuitorul cu o parere
despre sine. Mantuitorul ca un mare pedagog si cunoscator al inimilor oamenilor
ii da o lectie in raspunsul la adresare.
4.Asa ne explicam cum l-a facut
sa inteleaga ca nimenea nu este bun numai Dumnezeu sa nu aiba despre sine asa o
parere inalta.
5.Proba la care l-a supus Mantuitorul
intareste si ea parerea de mai sus ca n-a venit tocmai cu gand curat la Mantuitorul
preocupat de mantuirea sa.
6.Toate laudele sale ca a pazit
poruncile din tinerete s-au dovedit netemeinicite. Daca ar fi fost sincerul dor
de mantuire
, si cum Mantuitorul ii arata conditiile mantuirii s-ar fi cazut sa
se bucure, sa urmeze calea indicata de Mantuitorul.
7.Cum sa te intristezi cand
cineva iti dezleaga o problema, problema mantuirii? Trebuia sa se multumeasca,
sa se bucure ca i-a limpezit calea.
8.Evanghelia ne spune ca s-a
intristat foarte. O comparatie intre dorul de la inceput pentru mantuire si
intristarea dupa discutia cu Mantuitorul dovedeste o mare diferenta, si credem,
si o mare nesinceritate.
9.S-a dovedit ca el a fost legat
mai tare de lucrurile sale decat de mantuire. Trebuia sa se intristeze ca s-a
departat de mantuire nu ca s-a despartit de lucrurile sale.
10.S-a dovedit o legare de
lucruri chiar exagerata ceea ce l-a facut pe Mantuitorul sa spuna cat de greu
vor intra bogatii in imparatia lui Dumnezeu.
11.Mantuitorul avea in vedere nu
pe cei ce aveau avutii si ca ei ar intra greu in imparatia lui Dumnezeu ci pe
cei legati de avutii. Exemplu: Iov avea multe avutii dar nu era legat de ele;
Zaheu vamesul de asemenea, avea multe avutii, dar cand a fost voba de mantuire
a renuntat la ele.
12.Nici apostolii nu au inteles
legatura dintre lucruri si mantuire, de aceea L-au intrebat:”Cine poate sa se
mantuiasca?” Cand Mantuitorul spune „ceea ce la oameni este cu neputinta la
Dumnezeu e cu putinta” are in vedere slabiciunea firii noastre omenesti in
comparatie cu puterea lui Dumnezeu.
13.Mantuitorul a inteles acesta
slabiciune si pe cararile vietii Sale a ajutat mereu pe oameni in slabiciunile
lor.
14.Daca ar fi sa ne referim la tinerete si la problemele
ce le pune tineretea, am putea sa admiram avantul tineresc dar nu putem sa
vorbim despre mentinerea acestui avant pe cararile vietii. Din contra, acest
avant intalnindu-se cu realitatile crude ale vieti decade intr-o descurajare,
chiar deznadejde.
15.Deci una este avantul tineresc
si alta este realitatea vietii.
16.De dorit ar fi ca tanarul plin
de avant sa stea in preajma unui duhovnic incercat pe cararile vietii, pe langa
un duhovnic care sa-i prezinte incercarile in viata, sa-l indrume in exersarea
unor infranari, rabdari si mai ales in intarirea lui in puterea lui Dumnezeu.
17.In astfel de indeletniciri
avantul s-ar putea intretine, s-ar putea statornici si respectivul tanar sa
devina un barbat duhovnicesc.
18.E de dorit ca acest avant
tineresc sa fie cultivat, sa nu fie deteriorat pentru ca e neaparat necesar pe
cararile vietii. Cedarea tinereasca in fata ispitelor si a pacatelor de multe
feluri, duce la slabirea avantului tineresc si poate chiar la o moarte
sufleteasca.
19.Deci se cade sa avem avantul
tineresc, experienta pe cararile vietii si maturitate plina de barbatie. Amin.
(Text preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, pp. 88-91)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.