Sfântul
Dionisie de Zakynthos s-a născut în 1547 în satul Aigialos de pe Insula
Zakynthos din Marea Ionică. El provenea din faimoasa familie Sigouros
şi numele său de mirean era Gradenigos sau Draganigos Sigouros. Când
strămoşii săi au ajuns pe insulă, conducătorul acesteia le-a dat pământ
în sud-vestul insulei pe care l-au cultivat şi unde au trăit în pace.
Părinţii
Sfântului Dionisie se numeau Mokios Sigouros şi Pavlina Valvi. Ei au
avut 3 copii: Draganigos, Constantin şi Sigoura, care au fost crescuţi
în credinţa, principiile şi învăţătura ortodoxă.
Sfântul Ierarh Dionisie de Zakynthos
Printr-un
contract din 27 octombrie 1557, aflat în Arhivele istorice ale Insulei
Zakynthos, însă care din nefericire a fost distrus în 1953 de un
incendiu, tatăl sfântului l-a angajat pe profesorul învăţat Kairophylas
să-l înveţe pe băiatul de 10 ani ,,alfabetul Bisericii, adică cântările,
slujbele de rugăciune, Psaltirea, Epistolele şi Sfânta Scriptură”.
Această educaţie elementară a fost urmată ulterior de studii mai
profunde, sub călăuzirea unor profesori evlavioşi şi învăţaţi. Sfântul
nu a plecat departe de insula sa natală. Poate că el a stat la
picioarele distinşilor teologi care călătoreau prin Europa şi se opreau
la Zakynthos. Oricum ar fi, el a învăţat greaca veche, latina şi chiar
italiana, deşi studiile sale principale cuprindeau Sfânta Scriptură,
Părinţii Bisericii şi teologie clasică. Se pare că el a scris comentarii
la scrierile Sfântului Grigorie Teologul.
Retragerea din lume
Pe
măsură ce a crescut, el s-a depărtat de lume, neatrăgându-l nici
nobleţea naşterii, nici marile bogăţii sau slava şi cinstea. La 21 de
ani, s-a retras în Mânăstirea Schimbarea la Faţă a Domnului, un
aşezământ foarte vechi de pe Insula Strofades, situată la sud de
Zakynthos. Se pare că părinţii lui muriseră deja şi din acest motiv el a
încredinţat toată averea fratelui său Constantin, lăsându-i şi
responsabilitatea asigurării unei zestre surorii lor Sigoura.
După
intrarea în mânăstire, el s-a dedicat postului, privegherii şi
rugăciunii. Studia Scripturile şi vieţile sfinţilor zi şi noapte. El a
devenit foarte curând un părinte duhovnicesc cu viaţă îmbunătăţită,
mulţi monahi mai bătrâni ca el străduindu-se să-l urmeze în nevoinţele
sale. În scurt timp a fost tuns în monahism, primind numele de Daniil.
Vestea despre iscusinţa sa duhovnicească s-a răspândit în toată insula
şi, ca urmare, comunitatea de credincioşi din Zakynthos l-a rugat să
păstorească Mânăstirea Panagia Anafonitria. Sfântul a reorganizat acest
lăcaş monahal şi l-a transformat într-un loc însemnat de vieţuire şi
instruire monahală.
Preot şi episcop
După
un an de zile, Episcopul Filoteu de Kefallonia şi Zakynthos l-a
hirotonit preot, în ciuda împotrivirii sale. În 1557, sfântul a dorit să
meargă în pelerinaj în Ţara Sfântă. În drumul său, a trecut prin Atena,
unde a mers la Arhiepiscopul Nicanor al Atenei pentru a-i cere
binecuvântarea.
Discutând
cu el, arhiepiscopul Nicanor a cunoscut înălţimea duhovnicească a
tânărului şi i-a oferit scaunul episcopal al Eghinei, aflat în
jurisdicţia Atenei. În cele din urmă l-a convins să accepte, iar
Patriarhul Ieremia al Constantinopolului a fost bucuros să-şi dea
acordul pentru hirotonie. Astfel, ieromonahul Daniil a fost hirotonit
episcop de Eghina şi a luat numele de Dionisie, în cinstea Sfântului
Dionisie Areopagitul.
Noul
episcop a fost primit cu bucurie de credincioşi împreună cu clerul
Eghinei. El a început imediat lucrarea sa de înnoire. Neobosit în a-şi
împlini îndatoririle păstoreşti, sfântul lucra zi şi noapte pentru
întărirea turmei. Oriunde era o problemă, o greutate, sărăcie, sfântul
era prezent. El era apărătorul credincioşilor din Eghina şi un
mărturisitor al Ortodoxiei. Sărmanii şi nevoiaşii veneau la el, orfanii
şi văduvele se îndreptau către el şi chiar bogaţii şi armatorii îi
căutau compania pentru a asculta sfaturile şi vorbele sale înţelepte. La
rândul lui, el se bucura alături de cei care se bucurau, şi plângea
alături de cei care sufereau.
În
vechea catedrală aflată la câţiva kilometri în afara localităţii
Perachora, se păstrează până astăzi un scaun de piatră care este numit
de locuitori ,,tronul sfântului”. Şezând pe el, sfântul propovăduia şi
povăţuia turma cu simplitate apostolică. Treptat, vestea despre
sfinţenia sa s-a răspândit nu numai în insulele dimprejur, ci mult mai
departe. Veneau oameni din Atena, Megara, Salamis, Poros şi alte locuri,
dorind să-l vadă şi să-l asculte şi să se înţelepţească din cuvintele
lui.
Retragerea din scaunul episcopal
În
1579, Sfântul Dionisie a renunţat la demnitatea sa de episcop al
Eghinei şi a revenit în Zakynthos. El se temea ca nu cumva laudele
oamenilor, care-l ridicaseră la asemenea înălţimi, să sfârşească prin
a-l pogorî în abisul mândriei. Această teamă l-a făcut să renunţe la
scaunul episcopal, spre mâhnirea credincioşilor din Eghina, care şi-au
pierdut părintele duhovnicesc. Sfântul i-a liniştit şi a avut grijă să
găsească un urmaş care să-i călăuzească.
Credincioşii
din Zakynthos au fost bucuroşi de întoarcerea sa. Patriarhul Ieremia al
Constantinopolului l-a numit episcop sufragant de Zakynthos şi
preşedinte al comunităţii. Sfântul a pornit şi aici lucrarea sa
duhovnicească. El a hirotonit clerici, a slujit la praznice,
înmormântări, s-a îngrijit cu dragoste părintească de credincioşi.
Atraşi de felul cald şi apropiat în care îşi trata fiii duhovniceşti,
credincioşii din jurisdicţia episcopului de Kefallonia au venit către
el, cerându-i diverse slujbe, spre supărarea episcopului lor. Unii
dintre apropiaţii acestuia au mers la Veneţia şi s-au plâns dogelui,
susţinând că sfântul intra în jurisdicţia altuia.
Aflând
acestea, în 1581, dogele Veneţiei, Nicholas Daponte, a trimis ordin
conducătorului Insulei Zakynthos, potrivit căruia ,,preacuviosul
Dionisie Sigouros trebuie să se abţină de a săvârşi orice lucrare
ecleziastică care intră în jurisdicţia de Kefallonia şi Zakynthos”.
Deşi
fusese numit de patriarh, sfântul a renunţat la poziţia sa evitând
astfel scandalul şi cearta. Oricum, iubirea şi evlavia credincioşilor
din Zakynthos faţă de el erau atât de mari, încât în anul următor el a
fost ales paroh al Bisericii Sfântul Nicolae.
Adormirea sfântului
Zilele
şi anii au trecut, iar sfântul a continuat neobosit lucrarea sa pentru
mântuirea oamenilor. Dumnezeu i-a descoperit că i se apropie sfârşitul.
Împăcat şi liniştit, el şi-a dat sufletul în mâinile Domnului pe 17
decembrie 1622, la vârsta de 75 de ani. Ultima sa dorinţă a fost să fie
înmormântat în Biserica Sfântul Gheorghe de pe Insula Strofades, unde a
fost tuns în monahism.
După
3 ani, rămăşiţele sale au fost dezgropate şi găsite neputrede şi
răspândind o mireasmă deosebită de flori şi tămâie. Credincioşii au luat
trupul său şi l-au aşezat întâi într-o raclă, apoi chiar pe scaunul
episcopal. Istoricul perioadei, Ferrari, nota: ,,Am văzut sfintele
moaşte pe scaunul episcopal, intacte cu excepţia dinţilor şi a vârfului
nasului”.
Deşi
nu fusese canonizat oficial de Biserică, credincioşii îl cinsteau ca pe
un sfânt datorită minunilor săvârşite zilnic la cererea celor care-l
rugau cu credinţă. Nenumăratele sale minuni au dus la canonizarea sa în
1703 de Biserica Ortodoxă printr-un document semnat de 10 episcopi ai
Patriarhiei Ecumenice. Sfântul Dionisie de Zakynthos are ca zi de
prăznuire data adormirii sale, 17 decembrie, iar pe 22 august Biserica
cinsteşte mutarea moaştelor sale.
În
1717, pentru a apăra sfintele moaşte de invaziile continue şi
distrugătoare ale piraţilor şi turcilor, monahii din Mânăstirea
Strofades le-au mutat la metohul mânăstirii din Kalliteros. În timpul
invaziei turcilor din 1717, au fost tăiate mâinile sfântului, însă
printr-o minune moaştele nu au fost complet distruse.
Ulterior,
în zona Ammos a fost construită în cinstea sa o biserică care a devenit
rapid mânăstire. În 1764, biserica mânăstirii a fost reconstruită, dar
în 1893, mânăstirea a fost distrusă de un cutremur puternic. Moaştele
sfântului vor fi mutate într-un paraclis temporar până în 1925, când se
va pune temelia pentru o biserică mai rezistentă.
În
1953, când un alt cutremur puternic a lovit insula, biserica a rămas
neatinsă şi a fost folosită ca refugiu pentru cei rămaşi fără case. În
1957, a fost construită o nouă mânăstire numită chiar din acea vreme
Mânăstirea Strofadelor şi a Sfântului Dionisie, unde se află şi în
prezent moaştele Sfântului Dionisie.
Tropar, glasul 1
Mlădiţă
a Zakynthos-ului şi episcop al Eghinei, apărător al Mânăstirii
Strofades, Sfântul Dionisie cel dreptslăvitor, acum toţi credincioşii
să-l cinstim şi să strigăm către el: prin rugăciunile tale fierbinţi
mântuieşte-ne pe noi, cei care prăznuim pomenirea ta şi strigăm: slavă
Celui ce te-a preamărit pe tine, slavă Celui ce te-a încununat pe tine,
slavă Celui ce te-a dat nouă mijlocitor neobosit.
Condac, glasul 3
Astăzi
Zakynthos-ul îi cheamă pe toţi credincioşii laolaltă, îndemnându-i să
aducă laude în cântări şi imne de mulţumire apărătorului nostru mare şi
fierbinte în nevoi şi mâhniri, care-i salvează pe cei aflaţi în
primejdii. Şi tot Zakynthos-ul îl cinsteşte, strigând: Bucură-te,
Dionisie, lauda credincioşilor !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.