IPS Andrei de la Cluj și obediența față de puternicii
zilei.
Moda de a te pune bine pe lângă cei influenți este frecventă la toate
nivelele sociale. Spun aceasta deoarece vedem că prin intermediul mass-mediei
bihorene care este sub influența unor partide politice, dar și a uneia dintre
cele mai bogate episcopii din Ardeal, se aduc elogii și lacrimi artificiale de
cele mai multe ori. Nu ne bucurăm de incendiul de la palatul episcopal
greco-catolic din Oradea, dar nu putem să nu sesizăm câtă slugărnicie din
partea unor fețe bisericești ortodoxe, sau din partea unor lideri politici
orădeni se manifestă în ultima perioadă pentru a se pune fiecare bine pe lângă liderul
minorității greco-catolice din Oradea, episcopul unit Virgil Bercea, care face
parte și din loja Opus Dei (conform Gazeta de Vest, 2007).
Nu cunoaștem cauzele reale ale
incendiului, dar știm că minoritatea greco-catolică, conform statisticilor
oficiale, are 0,9% credincioși la nivel național și 2,2% la nivelul județului
Bihor. Cu toate acestea, este cea mai bogată episcopie din vestul României avand
și cele mai multe biserici proporțional cu numărul de credincioși. Astfel, Episcopia
Greco-Catolică de Oradea este una dintre cele mai bogate și mai influente
instituții religioase din Ardeal, dar și cea mai influentă din județul Bihor.
Aceasta și datorită tactului diplomatic lăudabil al episcopului unit Virgil
Bercea.
Pe mulți i-a surprins gestul primarului
orădean Ilie Bolojan care imediat după incendiu a realizat o conferință de
presă tocmai intre „ruinele” sediului episcopal unit cu Roma. Cu prilejul acestei
conferințe a anunțat că va contribui la reparația clădirii avariate. Impresionant.
Nu? Oare dacă ardea sediul episcopiei reformate sau ortodoxe ar fi avut aceeași
reacție? Ar fi făcut același gest? Vă las singuri să trageți concluziile...
Surpriza
și mai mare a fost când IPS Andrei Andreicuț a făcut publică donația de 80.000
lei pentru ajutorarea reparațiilor. Impresionant la prima vedere, ceea ce
ierarhul de la Cluj a și dorit de fapt: o impresie bună în fața celor mai
influienți oameni din zonă. Nu ar fi fost aceasta o problemă dacă IPS Andrei i-ar
fi ajutat întâi pe cei din ograda sa. Mulți preoți care cer ajutor pentru
bisericile din Mitropolia Clujului, primesc din partea ierarhului lor răspunsul:
„Nu se poate. Nu avem de unde să vă dăm
bani”. În Mitropolia Clujului sunt multe biserici în construcție sau în
renovare, unde ierarhul Andrei nu ajută cu nimic, iar acum și-a amintit că
trebuie să facă fapte bune. Chiar așa? Ce să mai spunem de bisericile din Bihor
care au fost retrocedate cu forța la greco-catolici, iar mai multe sate au
rămas fără lăcașuri de cult chinuindu-se să săvârșească slujbele în locuri
improvizate. Cunoaștem situația unor parohii din Bihor unde satele au rămas
fără biserici pentru că acestea au fost retrocedate cu scandal comunității
greco-catolice ai căror credincioși îi puteai număra pe degete. În unele sate
greco-catolicii aveau o biserică, dar o revendicau și pe cea a satului pentru
că le-a aparținut cândva, în timpul ocupației austro-ungare. Exemplele ar putea
continua, dar nu folosesc acum. Ierarhul de la Cluj le cunoaște destul de bine.
Oare credincioșii ortodocși nedreptățiți de Episcopia Greco-Catolică de Oradea
nu ar fi avut nevoie de bani pentru a construi alte biserici, în locul celor
retroceadate? Nu acuzăm Episcopia Greco-Catolică care și-a urmărit interesele
ei, dar obediența ierarhului de la Cluj ne aduce noi semne de întrebare.
Nu uităm
că în timpul când era arhiepiscop la Alba-Iulia, IPS Andrei a sfințit pictura
necanonică a bisericii din Petrești unde erau zugrăviți, pe lângă Octavian
Goga, Lucian Blaga și George Coșbuc, trei personalități politice care nu au
nimic cu neamul românesc și cu Biserica Ortodoxă: George Bush, papa Ioan Paul
al II-lea și Mihail Gorbaciov. Tot în aceeași biserică, IPS Andrei a mai
sfințit picturile cu chipurile unor episcopi reformați, greco-catolici si
evanghelici, persoane care nu au nimic cu viața Bisericii Ortodoxe. Acest gest
i-a adus ierarhului Andrei o bună imagine în lumea politică, dar și în rândul
celor mai influente persoane din țară și străinătate.
Nu mai
intrăm în detalii. Lucrurile se văd de la sine. Ce ne doare este că unii
ierarhi ortodocși sunt mai preocupați de propria imagine și lingușirea pe lângă
puternicii zilei, în timp ce preoții și credincioșii ortodocși trag greul în
parohii și au datoria să achite cotizațiile periodice obligatorii către
Mitropolia de Cluj, preoții sunt obligați să cumpere lumânări și articole de
colportaj, reviste și studii pe care nu le citește nimeni, etc. ca să aducă un
ban mitropoliei clujene, iar ei în loc să susțină din fondurile existente pe
preoții și credincioșii lor, se măgulesc pe lângă cel mai influient episcop din
Vestul României pentru aprecieri și laude din partea „dirijorilor” lumii
acesteia. Dacă astfel de gesturi le-ar face un om politic sau un patron de
firme care are interesul să își creeze relații în occident, nu ne-ar mira. Dar
dacă o face un ierarh ortodox, ne pune serioase semne de întrebare. Faptul că
Primăria Oradiei ajută la refacerea clădirii face parte din datoria sa, căci
este primar și pentru greco-catolici. Chiar dacă contribuabilii sunt de alte
confesiuni sau etnii, acest lucru trebuie rezolvat si prin intermediul
administrației locale, dar de ce primarul Bolojan nu ajută și parohiile
ortodoxe deposedate de biserici prin instanță, de către Episcopia
Greco-Catolică de Oradea? Sau să înțelegem că nu e treaba lui, cum mai spun
unii?
Oare chiar
așa de săracă este Episcopia Unită de la Oradea? În prezent are foarte multe
clădiri care aduc sume enorme din chirii, are mii de hectare si de pășuni de
unde vin venituri colosale. Are relații și colaborări în domeniul economic cu
cei mai bogați oameni din zonă, dar și o mare influiență în presa locală. Chiar
era nevoie de gestul ierarhului ortodox de la Cluj? Nu era nici o problemă dacă
ar fi făcut acest gest, în situația în care în mitropolia sa lucrurile erau
rezolvate. Dar în cazul în care nu îi ajuți pe preoții și credincioșii tăi,
este absurd să ajuți pe cei care ani la rândul au asuprit parohiile ortodoxe
luând bisericile de la săteni, de la cei pe care ierarhul clujean ar fi avut
datoria să îi ajute mai întâi de toate. Ca să ajuți pe cei bogați și să-i
ignori pe săracii tăi e o anormalitate, chiar și din punct de vedere creștin. Aici
se vede clar că nu mila creștină l-a îndemnat pe IPS Andrei să facă această
donație impresionantă, ci obediența de care a dat dovadă și cu alte ocazii. De
această obediență, clujenii nu au avut parte când erau păstoriți de IPS
Bartolomeu Anania a cărui lipsă o simt din plin.
Dacă tot
vorbim despre incendiul de la palatul episcopal unit din Oradea, ar fi corect
să amintim și de felul în care Episcopia Greco-Catolică a intrat în posesia
acestei clădiri, chiar cu riscul de a stârni nemulțumiri la nivelul
administrației locale. Această clădire a fost construită cu brațele pălmașilor,
a țăranilor iobagi de pe moșiile episcopilor feudali din Bihor, care nu erau alții
decât episcopii catolici, căci în acea perioadă episcopiile ortodoxe erau
interzise în zonele de sub ocupație habsburgică. Comunismul a confiscat aceste
clădiri, iar ulterior clădirile au ajuns să fie folosite de către întregul
județ, acolo fiind „Biblioteca Județeană Gheorghe Șincai”. Mass-media bihoreană
evită să mai deschidă subiectul, dar totuși noi amintim că Episcopia
Greco-Catolică de Oradea, prin influiența de care dispune în zonă a câștigat acest
spațiu în instanță, evacuând biblioteca pentru a reavea cea mai frumoasă
poziție din oraș, pe care a obținut-o în perioada ocupației Imperiului
Habsburgic. Cuvintele fostului director al bibliotecii, domnul Constantin Mălinaș,
răsună și azi în amintirea oamenilor de cultură din Bihor care în acea perioadă
și-au manifestat nemulțumirea față de gestul celei mai bogate și influente
episcopii din Vestul României: Episcopia Greco-Catolică de Oradea.
Prof. Cristian
Marc
Redam mai jos cateva imagini cu articole din presa locala (obtinute cu ajutorul unor redactori ai cotidianului Crisana) publicate in perioada retrocedarii cladirii palatului episcopal incendiat:
Așa-zisul episcop greco-catolic nu e episcop. Greco-catolicii sunt eretici, nu au Har. Pe cale de consecință, fiind eretici, ca toți ereticii vechi și noi, sunt în slujba satanei și a masoneriei. Ereziarhul nostru, Andrei Andreicuț, este asemenea lor - eretic. Încă mai are Har, până la un Sinod, care să-l condamne, însă acest Har care i s-a dat nu-i folosește lui, în erezia lui, ci îi este lăsat doar pentru Mântuirea enoriașilor binecredincioși. Ce se va întâmpla dacă nu se va întruni niciun Sinod care să-i condamne pe ierarhii care au semnat și au accepta documentele eretice ale ,,sinodului” din Creta? Atunci înseamnă că Sfârșitul Lumii este aproape, că vremea lui Antihrist a sosit. Trebuie să citim ,,semnele vremurilor”. În ele se află Taina Eshatologiei (Sfârșitului Lumii). Cel mai evident semn al Sfârșitului Lumii, urmată de A Doua Venire a Domnului Dumnezeu - Iisus Hristos și de Judecata de Apoi acesta este: trădarea și apostazia ierarhilor (episcopilor) vânduți satanei. Se pare că în vremurile Sfârșitului Lumii nu vor mai fi episcopi ortodocși (în adevăratul sens al cuvântului), ci doar eretici. Biserica se va retrage în pustiu, deoarece în lume va rămâne doar ,,biserica” lui Antihrist. Andrei Andreicuț este unul dintre discipolii lui Antihrist. Vai lui și celor asemenea lui, că și-au pierdut demult Mântuirea!
RăspundețiȘtergere