Biserica
Ortodoxă a fost mereu ca o mamă
Episcopia
Maramureşului şi Sătmarului vine din istorie în contemporaneitate cu cununa
martiriului pe frunte. La puţin peste două decenii de la
reînfiinţare, eparhia a reuşit să exprime cu forţă năzuinţa dintotdeauna a
românilor din această parte de ţară: demnitatea ortodoxă şi faptul că, deşi au
rămas fără voievozi în istorie, s-au comportat voievodal peste veacuri. Recent,
am purtat o discuţie cu Preasfinţitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al
acestei eparhii, despre trecutul, martiriul, prezentul şi viitorul
Maramureşului ortodox.
Preasfinţia Voastră,
pe teritoriu eparhial convieţuiesc cetăţeni care aparţin şi altor confesiuni.
Cum poate fi caracterizată misiunea Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului din
această perspectivă?
Transilvania, nord-vestul României în general, are o
abordare aş spune eu creştin-europeană. În eparhia noastră convieţuiesc mai
multe etnii şi confesiuni sau culte. Situaţia confesională se prezintă astfel,
după datele recensământului din 2011: judeţul Maramureş are 461.000 de
locuitori, din care 360.000 sunt de religie ortodoxă, adică 78%; judeţul Satu
Mare are 329.000 de locuitori, din care 160.000 sunt de religie ortodoxă, adică
aproximativ 50%. Celelalte trei
Biserici istorice - Greco-Catolică, Romano-Catolică şi Reformată - au un număr
mic de credincioşi. Dar atmosfera interconfesională este de dialog permanent cu
Biserica majoritară. De altfel, Biserica noastră a încercat întotdeauna să se
comporte ca o mamă. Nu a fost niciodată dominantă sau asupritoare. A fost
împăciuitoare şi iertătoare, chiar dacă a primit, în decursul istoriei, multe
răni şi a fost mâhnită şi îndurerată. Întotdeauna însă s-a comportat în mod
fratern cu celelalte culte. Am putea spune că este o atmosferă de colaborare,
de întâlnire, de dialog şi de cunoaştere, pentru că nu foloseşte nimănui
conflictul.
În ceea ce priveşte relaţiile cu Biserica Greco-Catolică,
pe parcursul celor două decenii de după 1990, acestea s-au mai detensionat. Şi
ortodocşii şi-au construit biserici, şi greco-catolicii, pentru că problema cea
mai mare era lipsa lăcaşurilor de cult. Acum, toate comunităţile au propriile
biserici.
De la primul horepiscop la episcopia de
azi
Punctaţi
câteva date din tumultuoasa istorie a episcopiei…
Rădăcinile Episcopiei Ortodoxe a Maramureşului şi
Sătmarului coboară în istorie pe parcursul a şase secole. În 1391, Mănăstirea
Peri, astăzi în dreapta Tisei, în Ucraina, primeşte actul de ridicare la rangul
de stavropighie, semnat de patriarhul Antonie al Constantinopolului, iar
egumenul Pahomie, atribuţii cvasiepiscopale. Apoi, un şir de horepiscopi, sau
episcopi de ţară, au rezidat în Mănăstirea Peri şi în mănăstirile existente în Maramureş
până la 1762, când cele mai multe au fost distruse de generalul Bucow, din
ordinul Mariei Tereza. Deci, rădăcinile episcopiei coboară până la 1391. Sunt
pomeniţi, apoi şi identificaţi, peste 40 de horepiscopi care rezidau în
mănăstirile din Maramureş.
Românii nu au avut voie în Transilvania să aibă episcopii
în mediul urban. De aceea, Eparhia Maramureşului a fost o episcopie martirică
şi misionară. Mereu a fost suprimată şi mereu a reînviat. Ea a continuat să
existe însă în fiinţa, conştiinţa şi în credinţa creştinilor maramureşeni.
Anul pe care noi îl menţionăm ca unul foarte important
este 1690, când este pomenit episcopul Iosif Stoica, devenit din 1992 Sfântul
Iosif Mărturisitorul. Acesta păstorea în Maramureş când, la 1700-1701,
mitropolitul de la Bălgrad, Atanasie Anghel, a semnat documentul de unire cu
Biserica Romei. Episcopul Iosif a respins uniaţia. Drept urmare, preoţimea din
Maramureş, împreună cu credincioşii, au rămas fideli Ortodoxiei. Uniaţia nu a
avut repercusiuni în această parte a Transilvaniei până pe la 1762, când a fost
impusă cu forţa, şi chiar şi aşa românii ortodocşi din Maramureş au rămas ce au
fost, chiar dacă după 1800 au fost declaraţi greco-catolici pur şi simplu, fără
să fie întrebaţi sau consultaţi. În această situaţie, după 1700, singurul
ierarh ortodox din Transilvania a rămas Sfântul Iosif. Pe un antimis din vremea
lui se semnează: „Episcopul Iosif Stoica al Maramureşului şi locţiitor de
mitropolit al Bălgradului“.
La 1705, a fost închis în închisoarea de la Hust, în Ucraina
de astăzi, pentru faptul că nu a vrut să semneze un document prin care i se
cerea să părăsească Ortodoxia. A fost eliberat însă la presiunea
credincioşilor, dar nu şi-a mai putut ocupa scaunul niciodată. Moare în 1713,
dar nu se cunoaşte mormântul lui.
Ultimul episcop ortodox de Maramureş cunoscut cu numele
este Gavril Ştefanca de Bârsana, care a rezidat în Mănăstirea Bârsana şi care
este pomenit la 1739. De la această dată, românii maramureşeni nu au mai avut
voie să aibă propriul episcop ortodox, dar acest lucru nu înseamnă că au
acceptat uniaţia.
Înfiinţarea oficială a Episcopiei Maramureşului a avut
loc în 1937, prin decret regal semnat de regele Carol al II-lea şi prin
hotărârea Consiliului de Miniştri. Atunci s-a oferit ca reşedinţă Palatul Culturii
din Sighetu Marmaţiei şi a fost înzestrată episcopia cu mai multe clădiri şi cu
300 ha de pădure la Vadul Izei.
Ea a rezistat până în 1940, împreună cu primul ei
episcop, dr. Vasile Stan, fost profesor la Sibiu. În 1940, hortiştii au
spulberat această episcopie şi au alungat preoţimea ortodoxă din Maramureş,
profanând altarele ortodoxe. În 1944, când Ardealul de Nord a revenit la
România, episcopia şi-a reluat activitatea, dar în 1948, odată cu instalarea
regimului comunist, a fost desfiinţată definitiv. Episcopia noastră a fost
reactivată de către Sfântul Sinod în 1990, la cererea preoţimii şi
credincioşilor din Maramureş şi Sătmar, iar Înalt Preasfinţitul Justinian a
fost ales Episcop al noii eparhii. Era şi firesc, pentru că este fiu al
Maramureşului, cu o slujire de 30 de ani de stăreţie la Mănăstirea Rohia, şi 17
ani ca Episcop-vicar la Cluj. Încă de pe vremea stăreţiei la Rohia, era
recunoscut ca un fel de episcop al locului, fără să fie încă ridicat la acest
rang. A fost preţuit, urmat, ascultat şi iubit, pentru că are un har deosebit.
De aceea, reîntoarcerea Înalt Preasfinţitului Justinian în Maramureş a adus
multă linişte, pace şi siguranţa că românii, credincioşii din Maramureş, vor
rămâne ataşaţi Bisericii noastre Ortodoxe. Şi aşa a şi fost, precum se vede din
cele trei recensăminte.
Ce
au însemnat cele peste două decenii de viaţă post-comunistă care s-au scurs de
la reînfiinţarea episcopiei?
Episcopia a început foarte greu. Spre deosebire de
alte locuri din ţară, unde au fost reînfiinţate sau înfiinţate noi eparhii,
autorităţile locale din Baia Mare au fost foarte reţinute. Parcă nu s-au
bucurat.
Un an de zile a stat Înalt Preasfinţitul Justinian fără
reşedinţă. Sigur, i
s-au oferit trei camere colo, altele două dincolo, necorespunzătoare însă. Un
an a stat în gazdă la consilierul economic, părintele Bălan. Apoi i s-a oferit
spaţiu în clădirea actualei reşedinţe, care era liberă de sarcini. Ulterior, s-au
mai construit două aripi de clădire, cu paraclis episcopal, o sală de şedinţe,
bibliotecă, muzeu şi birouri.
În această perioadă, s-au construit în eparhie 130 de
biserici, plus Catedrala episcopală. De la trei mănăstiri, pe care le avea
episcopia în 1990, acum sunt 20 de mănăstiri şi 7 schituri. Avem un seminar
teologic, „Sfântul Iosif Mărturisitorul“, în Baia Mare, şi trei secţii de
teologie în cadrul Universităţii de Nord, un liceu teologic ortodox
confesional, „Nicolae Steinhardt“, la Satu Mare, cu învăţământ liceal,
gimnazial, primar şi preşcolar, cu 450 de elevi.
Şcolile teologice au fost şi sunt pepiniera în care s-au
format preoţii noştri care, de la 300 în 1990, astăzi sunt 570, iar parohiile,
de la 300 am ajuns astăzi la 550 unităţi de cult.
Putem spune că acum suntem în rând cu toate eparhiile din
ţară.
Maramureşenii şi verticalitatea bisericilor
lor
Existenţa
unor colectivităţi româneşti semnificative dincolo de Tisa este o realitate
istorică. Ţineţi legătura cu acestea?
Există cinci comunităţi româneşti în dreapta Tisei care
îşi păstrează foarte bine identitatea românească, limba şi credinţa. Acestea,
la un loc, adună un număr de 30.000 de români. Din nefericire, prozelitismul
sectar a fost foarte agresiv acolo. Mulţi au trecut la cultele neoprotestante,
care au venit cu o ofertă tentantă: după 1990 au adus carte în limba română.
Iar preoţii ortodocşi slujeau, chiar şi după â90, după Liturghierul cu litere
chirilice. Dar şi aşa, din cei 30.000 de români, aproape 20.000 au rămas
ortodocşi.
La ei mergem din când în când. Ţin de Episcopia Hustului
şi Vinovogradovului, păstorită de Înalt Preasfinţitul Marc, care este foarte
deschis şi cu care coliturghisim adesea. Mergem de câte ori au ei nevoie. La
Slatina am fost recent, chiar a doua zi de Crăciun, după calendarul
neîndreptat. Le-am dus şi acum cărţi, Evanghelie, Apostol, Liturghier, Molitfelnic,
ultimele ediţii editate de institutul nostru biblic. Le ducem şi altfel de
cărţi, pentru că ei duc lipsă de carte în limba română.
Nu putem să facem mai mult decât să-i asistăm
duhovniceşte şi să-i îndemnăm să-şi păstreze identitatea, aşa cum au făcut-o
până acum. Ei au rezistat prin credinţă şi tradiţii deznaţionalizării. Alţii
însă au avut o soartă mai grea. Au fost duşi în Siberia, satele au fost
depopulate. Cele cinci localităţi care ţin legături foarte strânse cu cei din
stânga Tisei îşi păstrează cu sfinţenie credinţa şi tradiţia, parcă mai
autentic decât cele de dincoace de Tisa, din Maramureşul voievodal. Aceasta
este lucrarea noastră. Să putem să le facem un dar duhovnicesc. Bucuria de a fi
împreună la sărbători şi la evenimente.
Preasfinţia
Voastră, are vreo semnificaţie anume verticalitatea, înălţimea cu totul
deosebită a turlelor bisericilor maramureşene?
Meşterii populari de geniu din Maramureş au găsit o
soluţie strălucită, inspirată de Dumnezeu, construindu-şi catedralele de lemn. Ortodocşii
nu au avut voie să ridice biserici de zid, după porunca împărătească de la
Viena, ca să poată fi mai uşor distruse prin ardere, dacă se dorea.
Atunci au găsit această formulă de a construi catedrale
de lemn.
Avem peste 40 de monumente istorice de mare valoare în
episcopia noastră, unele de mărimi impresionante, cu o vechime de cinci şi
peste cinci secole, o bogăţie de valori sacre, icoane vechi, cruci, cărţi vechi
şi obiecte de cult.
Aceste catedrale, cred, sunt un mod prin care
maramureşenii şi-au manifestat credinţa, în relaţia pământ-cer. Ei au gândit
aşa când le-au construit: de aici, având „antenă“ spre Dumnezeu, nimeni nu ne
poate disloca! Pe ei nu i-a putut nimeni dezrădăcina. Nici în cele mai cumplite
încercări de maghiarizare sau catolicizare. Maramureşenii au rămas ceea ce au
fost prin credinţa lor ortodoxă păstrată cu sfinţenie. Chiar şi atunci când au
fost declaraţi greco-catolici, tot ortodocşi au rămas, păstrându-şi sărbătorile
şi legea strămoşească, cum îi ziceau ei. Şi-au ţinut portul, şi-au vorbit
graiul, şi-au păstrat tradiţiile, şi acesta este un semn al demnităţii lor şi
al faptului că după ce au rămas fără voievozi, s-au comportat ei voievodal. Au
avut conştiinţa înrădăcinării şi a responsabilităţii unei moşteniri pe care au
iubit-o, preţuit-o şi pe care au sporit-o mereu.
Aşa se explică frumuseţea bisericilor din Maramureş, a
portului, a graiului, ospitalitatea, deschiderea, porţile maramureşene, casele
cu prispe. Toate te cheamă la întâlnire, la dialog, „pe ospeţie“, „pe omenie“,
cum se spune în Maramureş. Acestea îi dau Maramureşului o frumuseţe unică în
peisajul românesc. Şi, cum spunea părintele prof. Ilie Moldovan de la Sibiu,
Dumnezeu să-l odihnească, dacă ar fi să reînceapă renaşterea poporului român,
locul din care aceasta ar putea porni ar fi Maramureşul!
Nu ştiu cât mai rezistăm. Să dea Dumnezeu să rezistăm. Să
reziste comunităţile, parohiile, familia în Maramureş, pentru că tinerii care
pleacă afară mai aduc acasă şi alte „noutăţi“ şi „modernităţi“.
Migraţie şi nevoie acută de normalitate
Maramureşul,
ca şi alte zone ale ţării, se confruntă cu plecarea în masă a cetăţenilor la
muncă peste graniţe. Care sunt consecinţele acestui fenomen?
Din statisticile noastre, am putut constata că 30 la sută
din familiile tinere din Maramureş sunt plecate în străinătate. Asta înseamnă
că familia se dezmembrează, copiii rămân cu bunicii, părinţii mai în vârstă
rămân fără sprijin la bătrâneţe. Este evident că situaţia este şi o problemă a
Bisericii, care trebuie, alături de autorităţi, să găsească soluţii la această
migraţie atât de serioasă şi care aduce multe drame. Copiii care trăiesc cu
dorul nemângâiat al părinţilor şi care sunt crescuţi de bunici au o problemă.
La noi nu sunt situaţii atât de dramatice cum se întâmplă în alte părţi ale
ţării, pentru că aici bunicii sunt foarte credincioşi şi cu multă băgare de
seamă pentru creşterea nepoţilor. Îşi asumă rolul, ca nişte părinţi adevăraţi.
Dar şi în episcopia noastră am dezvoltat programele stabilite de Sfântul Sinod,
cum de altfel se întâmplă la nivelul întregii Patriarhii. Desfăşurăm programe
speciale, prin Sectorul catehetic, pentru educaţia tineretului, de pildă. Am
dezvoltat activităţi prin programul „Alege şcoala!“, care au ajutat foarte
mulţi copii. Prin programul „Hristos împărtăşit copiilor“, foarte mulţi copii
şi tineri talentaţi au devenit dornici să-şi dezvolte vocaţia creatoare
creştină. În acest fel, Biserica suplineşte lipsa şi dorul părinţilor. În
comunitatea Bisericii se simt acasă, iar preotul devine pentru ei părintele
plecat, păstorul sufletesc care merge în familiile lor, le cercetează şi le
aduce un strop de mângâiere, de povăţuire, de îndrumare, de stabilitate şi de
curaj pentru a duce mai departe această cruce a despărţirii.
Preasfinţia
Voastră, cum se vede ţara de la hotarul de nord-vest al ei?
Privim ţara cu multă nădeje, într-un viitor mai bun. Cu
dorinţa de a reveni la o stare de normalitate, astfel că în bisericile noastre
să nu se împuţineze numărul credincioşilor din cauza plecării la muncă în
străinătate sau a nenaşterii de prunci. Ne rugăm lui Dumnezeu ca românii să
rămână credincioşi, aşa cum s-au declarat la cele trei recensăminte care s-au
făcut până acum din 1990. Cu toate că am trecut printr-un purgatoriu, printr-un
regim ateu timp de 45 de ani, Biserica Ortodoxă şi-a făcut datoria şi am rămas
un popor creştin.
În Transilvania, este o competiţie interconfesională,
pentru că aici atmosfera este multietnică şi pluriconfesională. Este o năzuinţă
a fiecărei comunităţi de a-şi păstra cultura, credinţa şi tradiţiile, tot ce
ţine de identitatea ei. Este o competiţie în sensul constructiv al cuvântului.
Ar fi bine să existe această competiţie şi la nivel naţional, chiar şi între
comunităţile de aceleaşi tradiţii. Cu această nădejde privim România de la
nord-vestul graniţei sale. Că vom rămâne un popor creştin, că ne vom păstra
identitatea ortodoxă, că vom mărturisi pe Dumnezeu şi în mileniul III, şi
aceasta va fi de fapt bogăţia noastră cea mare, din care apoi se va naşte şi
prosperitatea materială, şi normalitatea socială.
Care
sunt proiectele pe care doriţi să le derulaţi în viitor?
Suntem deficitari puţin la capitolul filantropie. Avem
mai puţine aşezăminte decât ar fi nevoie. Pentru că noi am venit cu toată
episcopia în reconstrucţie şi n-a fost uşor.
Cea mai grea lucrare este Catedrala episcopală. Va mai
dura ceva timp până să o terminăm, din cauza resurselor puţine, dar şi din
cauza complexităţii proiectului. Este o cruce extraordinar de grea, ne-am
asumat-o şi, cu ajutorul lui Dumnezeu, am adus-o până aici şi sperăm să ne
bucurăm, într-un orizont de timp nu prea îndepărtat, de încheierea lucrărilor.
În vecinătatea catedralei, am primit un bloc în care
dorim să deschidem o policlinică, să facem un aşezământ pentru bătrâni, dar nu
am reuşit încă să accesăm fonduri pe un proiect în acest sens. Sperăm, deci, să
progresăm şi în această direcţie, spre slava lui Dumnezeu şi mângâierea
credincioşilor. În rest, să mărturisim cu tărie şi curaj pe Dumnezeu în Treime:
Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt.
Sursa: Ziarul
Lumina, Dumitru Manolache, 25 Februarie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.