Sfântul Justin Popovici: În istoria
neamului omenesc, nimic nu este atât de sigur cu exactitate ca Învierea
Dumnezeului-Om Hristos
Cuvânt al Sfântului Justin Popovici la
ultimul Paști pe acest pământ
(Paștile anului 1979, Mănăstirea Celie, Valievo)
(Paștile anului 1979, Mănăstirea Celie, Valievo)
Hristos a înviat! Adevărat a
înviat!
Și ne aduce nouă toate veșnicele adevăruri:
adevăruri despre om, despre Dumnezeu, despre viaţă, despre dragoste și
dreptate, despre păcat și moarte, despre rai, despre iad, despre biruinţa
asupra morţii, asupra păcatului și asupra iadului, despre timp și despre
veșnicie, despre Mântuitorul și mântuire, în general despre orice, care era
indispensabil existenţei omenești, pentru viaţa cea veșnică în lumea lui
Dumnezeu, văzută și nevăzută.
Da, toate aceste adevăruri se unesc cu unica
atotadevărată Înviere a Domnului Iisus Hristos, pentru că aceasta este biruinţa
asupra păcatului, asupra morţii și asupra diavolului, dar în același timp și
certitudinea fiinţei omenești prin Aceasta despre viaţa veșnică. De aceea
și ÎnviereaDumnezeului-Om Hristos, în realitate cuprinde
în fiinţa ei întreaga mântuire, după cum de asemenea și întreaga
viaţă a fiecărui creștin. Acesta este motivul că Învierea este unica
biruinţă împotriva morţii, a păcatului și a diavolului. Numai cu Aceasta s-au înfăptuit toate, s-au arătat toate
și s-au dat toate. La Aceasta se referă toată Evanghelia: Înviere =
Mântuire, Evanghelie a Învierii = Evanghelie a mântuirii.
Pentru aceasta Domnul cel Înviat este unicul Mântuitor, dar și Mântuitorul este
unicul Care a înviat. Acesta este și motivul pentru care de Dumnezeu insuflatul
Apostol Pavel întreaga Evanghelie o îndreptează spre Înviere și întreaga
iconomie dumnezeiesc-omenească a mântuirii la faptul Învierii (se subînţelege
că Învierea presupune în mod natural Crucea și moartea). Acesta este faptul pe care Apostolul îl are ca
Evanghelie și îl predă ca Evanghelie.
Într-adevăr, în această Evanghelie nu sunt
toate de la Mântuitorul Dumnezeul-Om pentru om? Din această pricină, în
Evanghelie nu se îngăduie nimic să se schimbe, nici să se adauge. Pentru că
orice era necesar să se scrie în ea s-a scris. Adică tot Dumnezeul-Om și toată
inexprimabila Lui desăvârșire.
Întreaga Evanghelie este prezentă în
Învierea lui Hristos și în Dumnezeul-Om cel Înviat. Și de vreme ce aceasta este realitate, atunci și
mântuirea este asigurată pentru toţi oamenii, dar și pentru fiecare om separat,
mântuirea de păcat, de moarte și de diavol. Dar oare această realitate este
fiinţială, mărturisită, văzută, pipăibilă și, mai mult, autentică? DA, deoareceîn
istoria neamului omenesc, nimic nu este atât de sigur cu exactitate ca Învierea
Dumnezeului-Om Hristos și mult mai mult, nimic nu este atât de
învederat și, mai mult, atât de multilateral demonstrat, precum și atât de
dinamic mărturisit. Aceasta este realitatea care se transmite
neîntrerupt de la generaţie la generaţie ca viaţă vie și putere
făcătoare de viaţă, care izvorăște din Dumnezeul-Om Cel Înviat și de la
Sfinţii Apostoli și de la Părinţii Bisericii, care în chip bogat, dar și adânc,
insuflă și se revarsă asupra tuturor creștinilor, din veac în veac, din
generaţie în generaţie și astfel tuturor până în ziua judecăţii.
Această realitate este o
neîncetată trăire, însăși viaţa tuturor creștinilor de la Sfinţii Apostoli
până la noi toţi, și de la noi până la acei ultimii, în ziua universalei
Învieri a morţilor.
Aceasta este o realitate care se trăiește
de către creștini ca fiinţa și conţinutul vieţii și existenţei lor. Pentru că
orice este creștin decurge din Hristos, Dumnezeul-Om Cel Înviat: Rugăciunea; El
o îndreptează spre Înviere și din pricina Lui spre Dumnezeul-Om Cel pururea
viu. Credinţa în El este credinţa în Cel înviat și din pricina Lui în
Dumnezeul-Om cel veșnic viu și dragostea în El și postul și smerenia și
răbdarea și toate celelalte virtuţi pentru El; toate acestea sunt din
Dumnezeul-Om Cel Înviat și mulţumită Dumnezeului-Om Cel Înviat. Dar și toate
Sfintele Taine, împreună cu toate dumnezeieștile și izvorâtoarele de har
puteri, ca și întreaga viaţă în El și în lumea aceea, toate acestea sunt din
Dumnezeul-Om Cel Înviat și pururea viu și din pricina Lui și mulţumită Lui.
Pentru că dacă El nu învia, Evanghelia ar
fi fost literă moartă pe hârtie. Pentru că dacă El nu biruia moartea,
creștinismul nu ar fi existat. Cu
siguranţă va fi existat atunci o oarecare învăţătură filosofică, ca de exemplu
a lui Socrate, a lui Platon, a lui Kant, a lui Bergonoski. Doar El, care este
pururea viu, pentru că este Domnul Iisus cel Înviat, dă astfel de puteri
creștinilor – în viaţa lor: în viaţa cu credinţă, în viaţa cu dragoste, în
viaţa cu rugăciune, post, în viaţa cu nemurire, în viaţa cu veșnica viaţă. Doar
El, Cel pururea viu, îndreptează pe Mucenici la mucenicie, pe pustnici la
pustnicia lor, pe Apostoli la apostolicitatea lor, pe Mărturisitori la
mărturisirea lor, pe cei milostivi la milostenia lor, pe postitori la postirea
lor, pe cei înfrânaţi la înfrânarea lor, pe cei iubitori de îndurare la
iubirea lor și într-o propoziţie: pe toţi creștinii din toate veacurile la
multilateralele virtuţi evanghelice în care coexistă viaţa după Evanghelie
pentru mântuirea noastră. Și încă aceste realităţi infinite, acestea și atâtea
vieţi încă, aceștia și atâţia Mucenici încă învederează că într-adevăr nimic și
nimeni nu este în istoria lumii atât de mult puternic și atât de cu totul
într-adevăr încredinţat (garantat) ca Dumnezeul-Om Hristos Cel Înviat și Sfânta
Sa Înviere.
De aceea, această mărturie de la primii
sfinţi ucenici ai lui Hristos, de la Sfinţii Apostoli: Aceștia au pipăit, ca
înșiși văzători ai Cuvântului, dar L-au și propovăduit pe Dumnezeul-Om Cel
Înviat. Oricare ar fi aceștia și lucrările lor,
sunt doar o mărturie despre Dumnezeul-Om Cel Înviat. Apostolicitatea lor nu
este nimic altceva decât o simplă și neîntreruptă mărturisire despre Domnul
Iisus, Dumnezeul-Om Cel Înviat. Din orice lucru al lor provine și iradiază
această a-tot-de-viaţă-făcătoare și nemuritoare a-tot-biruinţă a puterii lui
Hristos, Dumnezeul-Om Cel Înviat și pururea viu. Pentru că numai continua
comuniune cu Domnul cel Înviat a dat toate acele dumnezeiești și minunate
puteri simplilor pescari din Galileea, așa încât să robească lumea prin
dragoste și prin credinţă, fără sabie și daruri, ci dimpotrivă jertfindu-și
chiar și sângele lor pentru Dumnezeul-Om Cel Înviat, pentru dumnezeiasca Sa
vedere, pentru credinţa în El, pentru dragostea faţă de El.
Pentru aceasta, cu tot sufletul și cu toată
fiinţa noastră strigăm atotfericiţi tuturor fiinţelor în toate lumile: Hristos
a înviat!
Sursa : Vlad Herman http://vladherman.blogspot.ro/2014/06/sfantul-justin-popovici-in-istoria.html#.WsuFQn9RXIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.