marți, 20 martie 2018

Consfatuirea de la Banceni - un scut al nepomenitorilor echilibrati impotriva schismei si a ereziei

Parintele Teodor Zisis si PS Longhin Jar: 
Despre acrivie si iconomie 
in lupta impotriva ereziei ecumeniste.
In perioada 3-5 martie 2018, la manastirea Banceni, in apropierea orasului Cernauti din Ucraina, a avut loc un simpozion la care au participat si preoti din Romania care au oprit pomenirea ierarhilor sustinatori ai sinodului ecumenist din Creta (Kolimbari -iunie 2016). Printre participanti au fost pr. prof. Teodor Zisis si pr. Matei Vulcanescu din Grecia.



In prima zi a simpozionului s-a discutat despre nevoia de unitate in lupta impotriva ereziei, dar si despre necesitatea aplicarii iconomiei in situatiile critice. Astfel, pr. Teodor Zisis a tinut un cuvant de invatatura in care a subliniat aspecte canonice si patristrice prin care sfinti parinti ai Bisericii Ortodoxe au aplicat iconomia pentru a pastra unitatea clerului si credinciosilor din Biserica.

Cuvantul de introducere al simpozionului a fost rostit de IPS Longhin Jar de Banceni care a subliniat nevoia de revigorare a vietii duhovnicesti avand ca reper modelele de viata oferite de Sfintii pe care Biserica Ortodoxa ii are in sinaxare. In caelasi cuvant, ierarhul roman a mentionat ca nu se poate amesteca in problemele administrativ-canonice ale Bisericii Ortodoxe Romane, motiv pentru care le-a propus preotilor romani sa isi rezolve singuri problemele: «Eu pot sa va dau un sfat, asa cum am facut pana acum, dar nu pot sa va rezolv problemele voastre si divergentele dintre voi». In acest context IPS Longhin si-a exprimat durerea pentru devierea unor nepomenitori in extreme, referindu-se la o grupare din Romania condusa de monahul Sava Lavriotul.

Dintre cei participanti, au amintit despre colaborarea unor membrii ai gruparii lui Sava cu fractiuni stiliste din Grecia. In acest context, participantii la simpozion au facut un apel preotilor si credinciosilor de buna credinta din Romania sa fie atenti la cei care se folosesc de oprirea pomenirii pentru a duce, etepa cu etapa, suflete nevinovate spre grupari necanonice deja existente. IPS Longhin a transmis credinciosilor din Romania sa se roage pentru revenirea acestei grupari in sanul Bisericii marturisind cu discernamant si curaj duhovnicesc: «Sa ne rugam pentru ei. Sunt semenii nostri. Ii asteptam cu multa dragoste asa cum tatal din Evanghelie il astepta pe fiul risipitor. Biserica este lovita de erezie, nu mai trebuie sa fie lovita si de schisma.»

Un punct important al discutiilor a constat in lamurirea contextului unor citate ce s-au folosit in unele articole care au fost publicate pe diferite site-uri. S-a constatat ca multe citate ale Sfintilor Parinti erau trunchiate sau puse in context gresit. Referitor la acest lucru pr. Serafim Zisis (fiul pr Teodor Zisis) a explicat detaliat cateva citate folosite din scrisorile Sfantului Teodor Studitul care erau folosite in materialele publicate pe internet. Acestea, pe langa faptul ca erau folosite eronat fiind scoase din context, nu pot fi luate ca reper pentru situatiile de azi cand inca episcopii eretici nu au fost condamnati sinodal. Cu atat mai mult ele nu pot avea valoare canonica, deoarece sunt doar opinii personale, ale Sfantului Teodor, prezentate in scrisori.

In a doua zi s-au reluat discutiile pe tema acriviei si iconomiei. Referindu-se la acest subiect, pr Teodor Zisis mentiona ca «Sfantul Nicodim Aghioritul spunea ca sunt doua feluri de guvernare in Biserica, acrivia si iconomia». Acrivia este tinerea intocmai a invataturii Sfintelor Canoane, iar iconomia este derogarea temporara de la strictetea canoanelor. In cazul situatiei din Romania, o acrivie bolnavicioasa poate duce la schisma, motiv pentru care este necesara iconomia pentru a nu exista distantarea tot mai mare fata de pleroma Bisericii.

Tinand seama de cele mentionate mai sus, pr Teodor Zisis a exemplificat o situatie din perioada Sfantului Teodor Studitul cand (intr-o scrisoare adresata unui preot din acea perioada) cei care au oprit pomenirea nu i-au judecat pe cei care nu au oprit pomenirea episcopului eretic. «Au rupt comuniunea cu episcopul eretic, dar au pastrat comuniunea cu preotii care il pomeneau pe acesta». Astfel de exemple au fost oferite si de la alti Sfinti Parinti din istoria Bisericii. De asemenea, cei prezenti la simpozion au mentionat ca Sfantul Maxim marturisitorul a rupt comuniunea cu patriarhia Antiohiei, doar dupa ce aceasta a fost condamnata de un sinod local.

Printre altele, pr. Teodor Zisis a mai mentionat ca oprirea pomenirii este un instrument de lupta impotriva unei erezii, iar pomenirea unui episcop eretic la slujbe nu afecteaza Tainele si credinta atata timp cat el nu a fost condamnat sinodal. In acest sens a exemplificat situatia din 1054 cand multi ierarhi marturiseau erezia filioque, dar au fost pomeniti la slujbe sute de ani pana cand au fost condamnati sinodal. Un alt exemplu oferit este cel al situatiei din perioada lui Nestorie al caror hirotonii au fost valide pana la condamnarea sinodala a acestuia.

Pr. Teodor Zisis a adus un cuvant de incurajare preotilor care au oprit pomenirea: «Nu va temeti de puterea ecumenistilor. Au luat in puterea lor patriarhii, episcopii, scoli teologice etc. Faptul ca exista o opozitie acestei erezii arata ca inca mai sunt anticorpi in Biserica… Asteptam ca in Romania sa fie in viitor ierarhi care sa aiba acest curaj, chiar daca acum se tem de patriarh… Adevarul in Romania nu s-a pierdut. Exista adevar prin cei care-l marturisesc».

In incheiere, IPS Longhin Jar a spus ca adevarul despre ce s-a intamplat in Creta trebuie spus, dar cu duh de pace: «Mergeti acasa si-i imbratisati pe toti. Pacea aceasta sa o transmiteti tuturor si sa-i iertati pe toti.»

Simpozionul a fost organizat de teologul Mihai Silviu Chirila din Romania in colaborare cu pr. Matei Vulcanescu din Grecia. Manastirea Banceni a pus la dispozitie spatiile necesare desfasurarii evenimentului.

Corina Marinescu
Mihai Nistor

OBS.
   In titlu am folosit expresia "nepomenitori echilibrati" - se refera la acei nepomenitori care nu au tendinte schismatice. 
   Dintre acei nepomenitori cu tendinte schismatice amintim pe Sava Lavriotul, Ciprian Staicu, gruparea de la Radeni si toti cei care au semnat documentul de la Roman in care se sustinea o rupere cat mai evidenta de Biserica Ortodoxa, sub pretextul "ingradirii" de erezie.

2 comentarii:

  1. Mă bucur că ați numit-o Consfătuire, așa cum a și fost, nu Sinaxă. A fost o discuție din care fiecare să tragă învățăminte și folos și orientare bună pe mai departe. Nu au fost luate hotărâri clare și nici impuse niște directive obligatorii. De aceea afirmațiile unora sau altora nu pot fi luate ca absolute, ci toată discuția în ansamblul ei.
    Într-adevăr, cuvintele de deschidere și de încheiere ale IPS Longhin sunt minunate și cu putere.
    Traducerea a fost bună. Pot fi nemulțumiri, dar trebuie știut că mesajul de ansamblu a fost transmis corect. Foarte greu să fie făcută o traducere fidelă în timp real pt că e greu să găsești termenii potriviți pe moment. (Un model de traducere impecabilă este cea făcută de Tatiana Petrache la ultima Conferință a IPS Ierotheos din Iași. Dar rar se întâmplă aceasta.)

    RăspundețiȘtergere
  2. Vă rog ajutați-mă și pe mine să găsesc Min. și ora unde se afirmă în conferință că pomenirea episcopului la slujbe nu afectează credința celui care pomenește...,asta înainte de o judecată sinodală.

    RăspundețiȘtergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.