Părintele Arsenie Boca este unul dintre duhovnicii cei
mai de seamă ai Bisericii Româneşti. A făcut ani grei de temniţă comunistă şi a
povăţuit multe suflete pe calea mântuirii. Este foarte iubit de credincioşii Bisericii
Ortodoxe care, din evlavie şi respect îi pune chipul în casele lor, îl pomenesc
la parastase şi rugăciunile pentru cei adormiţi, îi ascultă poveţele şi cuvintele
de învăţătură, dar mai ales îi cer ajutorul prin rugăciune în necazurile lor.
Vom prezenta mai jos câteva
dintre învăţăturile sale:
"Mã, nu toti din lume se prãpãdesc, nici
toti din mãnãstire se mîntuiesc"
Avea o putere de sintezã deosebitã, o
putere de intuitie si o putere de a cunoaste totdeauna esentialul într-o
chestiune. Cînd îi puneai o problemã, el imediat avea rãspunsul. Si de la el au
rãmas si cuvinte scrise, în manuscrisele lui. De pildã, cînd l-am întîlnit eu
pentru prima datã, mi-a si spus un cuvînt, o formulã. Zice: "Mã, nu toti
din lume se prãpãdesc, nici toti din mãnãstire se mîntuiesc". Deci avea o
posibilitate de a formula ceva.
"Nici abuzul, nici refuzul"
In legãturã cu sexualitatea în
familie, Pãrintele Arsenie zicea: "Nici abuzul, nici refuzul".
"Cu mine de douã ori trebuie sã se
întâlneascã omul…"
Pãrintele zicea cã de douã ori
trebuia sã se întîlneascã omul cu el: o datã cînd îi spune si a doua oarã la
moarte, sãi spunã dacã a fãcut ce ia spus. Foarte corect! Ce rost are sã
meargã cum merg unii cã sãi spunã unul, cã sãi spunã altul, cã un cuvînt de
folos, cã nu stiu ce… siapoi adunã la cuvinte de folos si nu împlineste nimic!
"Cine face curte nu face carte"
Pãrintele Arsenie zicea:
"Cine face curte nu face carte".
"Nasteti-vã sfinti!"
Parintele Arsenie îi îndemna pe
oameni sã nascã sfinti. Bineînteles cã pentru a naste sfinti trebuie sã fi
sfînt sau trebuie sã tragi de tine spre idealul sfinteniei. Si cînd începem sã
ne ocupãm de noi însine, putem sã ne cunoastem, sã aflãm negativele noastre, sã
cunoastem încãrcãtura datã de altii si pusã în noi, s-o rezolvãm, dar aceasta
cere timp si ostenealã.
"Sã-ti feresti capul de frig si de
prostie!"
E un cuvînt care meritã sã fie
stiut si urmat, el putînd fi de folos tuturor celor ce nu iau aminte la ei
însisi, tuturor celor care vreau sã braveze si nu se gîndesc la urmãrile pe
care le pot avea, spre rãul lor, niste atitudini care nu sunt destul de bine
gîndite si controlate. Sã luãm deci aminte la cuvîntul de mai sus si sã-l
împlinim în cele douã laturi ale lui.
"Conceptia de viatã crestinã"
Cîtã o avem, ne statorniceste în
gîndul si dorinta de a ne ridica mai presus de fire, de a îndumnezeii firea,
prin harul si îndurãrile si iubirea de oameni a lui Dumnezeu. Tocmai de aceea
folosim si resursele firesti cîte le avem la îndemînã, aerul, aerul bun, hrana
rationalã, somnul si energia vitalã, pe care nu vrem sã o risipim pe plãceri,
ci vrem s-o canalizãm spre binele nostru material si spiritual. Asa dorea
pãrintele Arsenie, care a formulat îndreptarul de viatã, pe care l-a predat
tinerilor si oricui care vrea sã ia aminte la el.
"În mintea strîmbã si lucrul drept se
strîmbã"
Asa obisnuia sã spunã pãrintele
Arsenie, care urmãrea pentru oameni o minte dreaptã si lucruri drepte si
îndreptate de mintea cea bunã. Valoarea acestui cuvînt o intuiesc toti cei ce
îl aud, si asta se întîmplã des, cãci noi îl aducem înaintea vizitatorilor si
închinãtorilor nostri, mai ales atunci cînd au prilejul sã vadã o picturã a
pãrintelui Arsenie reprezentînd Adormirea Maicii Domnului, picturã în fata
cãreia se opresc cu admiratie multi dintre cei ce viziteazã Mãnãstirea
Brîncoveanu de la Sîmbãta. Mintea se strîmbã în urma patimilor si se îndreaptã
pe mãsura curãtirii de patimi. Cînd mintea se îndreaptã, vede lucrurile drept,
deci asa cum sunt ele. "In mintea strîmbã si lucrul drept se strîmbã".
Asta le place la multi, am bãgat de seamã cã le place. Cînd le spun cã
Pãrintele a zis cã "în mintea strîmbã si lucrul drept se strîmbã",
oamenii rîd în general. De ce rîd? Pentru cã îsi dau seama cã asa e. Numai cã e
greu sã stii cînd ti-e mintea strîmbã.
"Cea mai lungã cale este calea care duce
de la urechi la inimã"
Cea mai lungã cale este calea
care duce de la urechi la inimã, adicã de la informatie la convingere. Oameni
de informatie religioasã sunt mai multi decît cei ce au convingeri religioase.
E necesarã si informatia, care adeseori se face prin auzire. Dar a rãmîne la
informatie înseamnã doar a fi la începutul drumului "la urechi". Pînã
la inimã mai e o cale lungã, "cea mai lungã cale".
"Un suflet trist este un suflet cu
luminile stinse"
Cuvîntul acesta ne aduce aminte
de un cuvînt asemãnãtor, cu circulatie mai ales în lumea din Apus: "Un
sfînt trist este un trist sfînt". Pãrintele a fost întotdeauna pentru
optimism, pentru bucurie, credinta noastrã fiind "izvor de bucurie",
crestinismul fiind "religia bucuriei". Domnul Hristos le-a spus
ucenicilor Sãi :"Acestea vi le spun ca bucuria Mea sã fie întru voi si ca
bucuria voastrã sã fie deplinã" (Ioan 15, 11).
"Bobul lui se preschimbã în tãciune, iar
el se crede grîu nedreptãtit"
Asa caracteriza pãrintele Arsenie
pe omul care se abate de la cele bune si care nu cautã si nu primeste
îndreptarea, ci îsi explicã el mai bine cele pentru sine condamnînd pe cei ce
vreau sã-l îndrepte. }nceputul oricãrei îndreptãri este sã-tI recunosti
greseala. "Cînd greseala s-a fãcut în tine asezare sI adevãr" – cînd
o ai ca drepindere si o mai si justifici – atunci "nu mai e gresealã ci e
pãcat de moarte". }ntr-o astfel de situatie, cel ce se crede a fi drept,
fãrã sã si fie de fapt, nu mai e bob de grîu, ci doar tãciune.
"Mustrarea învinge, dar nu convinge"
Este si aceasta
o cugetare la care e bine sã luãm aminte. Are si mustrarea rostul si puterea
ei, dar ea, ca constrîngere, doar învinge, însã de convins nu convinge. De la
învingere pînã la convingere e o cale lungã; poate tot atît de lungã cît cea de
la informatie la convingere, cît cea de la urechi la inimã.
"Iubirea lui Dumnezeu pentru cel mai mare
pãcãtos este mai mare decît iubirea celui mai mare sfînt fatã Dumnezeu"
Pãrintele Arsenie a zis o vorbã
cât lumea asta de mare – ba mai mare decât lumea asta! –, si anume o zis asa:
"Iubirea lui Dumnezeu fatã de cel mai mare pãcãtos îi mai mare decât
iubirea celui mai mare sfânt fatã de Dumnezeu”. Nu poate iubi un sfânt pe
Dumnezeu, cât ar fi sfântul de mare, cât iubeste Dumnezeu pe cel mai mare
pãcãtos; si-l asteaptã; si vrea sã-l primeascã; si aleargã înaintea lui, dupã
cum citim în pilda cu fiul risipitor, unde se spune cã tatãl nu l-a asteptat pe
fiul care se întorcea; l-a asteptat într-un fel, dar când l-a vãzut cã vine nu
l-a mai tinut locul: a alergat înaintea lui, ca sã-l primeascã, sã-l
îmbrãtiseze, sã-l sãrute, sã-l ajute, sã-l aseze iarãsi în starea din care a
plecat. Pentru cã din inima lui fiul n-a plecat niciodatã! El a rãmas în inima
tatãlui asa cum rãmânem noi în inima lui Dumnezeu, în inima Mântuitorului
nostru Iisus Hristos, în inima Maicii Domnului, oricât de depãrtati am fi,
oricâte rele am face. Pânã trãim în aceastã viatã Dumnezeu nu ne pãrãseste. Noi
putem sã pãrãsim pe Dumnezeu, dar Dumnezeu nu poate sã ne pãrãseascã pe noi.
Cu o astfel de afirmatie,
pãrintele ne dã încredere în bunãtatea lui Dumnezeu, în iubirea lui Dumnezeu
fatã de noi, pãcãtosii, cãci se afirmã si în rugãciunile de dezlegare ale
sfintei noastre Biserici, cã mila lui Dumnezeu este tot atît de mare, tot atît
de infinitã, cum este de infinitã si mãrirea Lui, de vreme ce se spune:
"Cã precum este mãrirea Ta, asa este si mila Ta". Cuvîntul spus de
pãrintele Arsenie, în formularea de mai sus, ne aduce aminte si de ceea ce
spune Psalmistul, prin cuvintele acestea: "Cît e de sus cerul deasupra
pãmîntului atît de mare e bunãtatea Lui (a lui Dumnezeu) spre cei ce se tem de
Dînsul. Cît de departe e Rãsãritul de Apus, atîta a depãrtat El de noi
fãrãdelegile noastre. Cum miluieste un tatã pe copiii sãI, asa miluieste Domnul
pe cei ce se tem de Dînsul" (Ps. 102, 10-13).
"Ajutati-mã sã vã pot ajuta"
Asta înseamnã cã nu cel care vrea
sã te ajute te ajutã cel mai mult, ci tu esti cel care potI sã fi ajutat. Dacã
esti deschis spre ajutor te poate ajuta omul de lîngã tine si omul superior
tie; dar dacã nu-l recunosti superior, ba, dimpotrivã, îl judeci si-l calci în
picioare, atunci nu te poate ajuta, pentru cã omul este fiinta care poate zice
nu, si zice nu!
"Fiecare dintre noi ducem un necredincios
în spate"
Zice pãrintele Arsenie Boca
referindu-se la trup, "fiecare dintre noi ducem un necredincios în
spate".
"Domnul Hristos a fost rãstignit cu
spatele pe crucea materialã si cu fata pe crucea spiritualã"
Zicea Pãrintele Arsenie:
"Domnul Hristos a fost rãstignit cu spatele pe crucea materialã si cu fata
pe crucea spiritualã".
"Să ai întelegere fatã de neputinta omeneasca"
Am fost odatã la Pãrintele Arsenie Boca – Dumnezeu sã-l odihneascã! –,
la Bucuresti, cu un student la teologie de atunci, care acuma-i preot – au
trecut anii peste toti de-atunci… a fost asta în 1965 –, si Pãrintele vorbind
cu el, desigur sã aud eu, i-a spus un cuvânt care mi-a rãmas mie pentru
cealaltã vreme a vietii mele si cred cã si pentru vesnicie. N-am sã-l uit
niciodatã! Zice: "Uite, mãi frate. O sã fii preot. Sã fii întelegãtor fatã
de neputinta omeneascã!” Nici nu vã puteti închipui cât m-am gândit eu la
cuvintele acestea, de atunci încoace; cât le-am urmãrit în viata mea si în
viata oamenilor. Si mi-am dat seama cã neputinta omeneascã e o realitate. Sunt
atâtia oameni rãi în lumea asta, si nici ei nu vor sã fie rãi… Si-s rãi, si noi
trebuie sã întelegem rãutatea lor de pe pozitia noastrã, din situatia noastrã.
Sã întelegem cã ei nu pot mai mult, cã ei ei însisi sunt nemultumiti de rãutatea
lor – "Pe cel rãu rãutatea îl ucide”, îi scris în Psalmi: "pe cel rãu
rãutatea îl ucide”, îl nimiceste, rãutatea îl nemultumeste. Pomenirea de rãu
spun pãrintii cei duhovnicesti cã e o rãutate fãrã margini, e o rãutate ca o
ruginã care mãnâncã fierul, asa mãnâncã sufletul; rãutatea-i cui înfipt în
suflet. Pomenirea de rãu, nemultumirea, neiertarea este viermele mintii. Un
pãrinte spune cã "rãul sã-l scrii pe apã”.
Desi se cunosc aceste frumoase invataturi ale parintelui Arsenie, le citesc cu drag.
RăspundețiȘtergereMari vorbe de Duh, mari Învățături, cuvinte ziditoare pentru suflet.
RăspundețiȘtergere