Dialogul unui preot
ortodox cu adepţii ecumenismului
Urmare a dialogului informal pe care l-am
avut cu consilierii Preasfinţiei Voastre la sediul Protopopiatului Beiuş din 17
ianuarie, 2017, mă văd nevoit să Vă transmit un răspuns scris la câteva din
problematicile pe care le-am dezbătut împreună cu sfinţiile lor, considerând că
un răspuns fundamentat din partea mea Vă va lămuri deplin asupra poziţiei mele
faţă de sinodul din Creta şi ecumenism, chestiuni care, aşa după cum V-am
informat deja în scris, au condus la decizia de a opri pomenirea Preasfiniei Voastre
la sfintele slujbe pe care le săvârşesc. Din acest motiv am găsit de cuviinţă
ca răspunsul meu să se numească:
Dialogul unui preot ortodox cu adepţii ecumenismului
Ce erezie s-a adoptat în Creta?
Sinodul din Creta a adoptat mai multe decizii cu caracter
eretic:
§ Organizarea sinodului nu a ţinut cont de practicile
ortodoxe în această privinţă: au fost interzise intervenţii în afara
subiectului, au fost acordate 10 minute pentru fiecare intervenţie, au fost
admişi “observatori ai altor Biserici şi Confesiuni creştine”; conform
art. 12, alin. 1 al Regulamentului
de organizare şi funcţionare a Sfântului şi Marelui Sinod, s-a luat dreptul tuturor
episcopilor de a vota în plen, dându-se un singur vot delegaţiilor naţionale;
poziţiile negative faţă de documente au fost consemnate în cadrul delegaţiilor
naţionale, într-un sistem de
vot intern care a zădărnicit orice opoziţie a episcopilor faţă de forma finală
a documentelor; unanimitatea necesară pentru aprobarea textelor s-a
interpretat ca unanimitate a
celor prezenţi, textele fiind aprobate, în ciuda neparticipării a patru
dintre cele paisprezece Patriarhii ortodoxe; textele
votate au, conform art. 13, alin 1 dinRegulament, autoritate panortodoxă,
indiferent de modul în care le receptează pliroma, prin această decizie vocea
poporului ortodox fiind redusă la nimic.
§ A desfiinţat hotarul dintre Ortodoxie şi erezie, necondamnând nicio erezie, considerându-le pe toate ca
partenere de dialog ale Bisericii Ortodoxe.
§ A aprobat ecumenismul ca singurul mod de colaborare între
Biserica Ortodoxă şi cei din afara Bisericii. Ecumenismul, care este considerat de sfinţii părinţi ai secolului XX
(Sfântul Iustin Popovici, Sfântul Nicolae Velimirovici, Sfântul Ioan Iacov
Hozevitul, Sfântul Serafim Sobolev, Sfântul Paisie Aghioritul, Sfântul Ioan
Maximovici şi mulţi alţii), erezia ereziilor, a devenit singurul reper misionar
al Bisericii noastre în lume.
§ A acceptat ideea eretică a participării Bisericii
Ortodoxe la efortul de “restabilire
a unităţii creştinilor”
propovăduit de către ecumenism, care are ca scop unirea
Bisericii Ortodoxe cu ereziile într-o presupusă “Biserică adevărată a lui Hristos”, care să nu ţină seama de diferenţele
dogmatice dintre ortodoxie şi erezie.
§ A lansat ideea falsă că dialogul ecumenist este o
practică dintotdeauna a Bisericii,
când, de fapt, singura formă de colaborare între ortodocşi şi eretici este
mustrarea ereticilor şi îndemnarea lor să revină la Ortodoxie.
§ A acreditat teoriile eretice referitoare la “unitatea pierdută a Bisericii” sau “refacerea unităţii creştinilor”, când de
fapt unitatea Bisericii nu s-a pierdut niciodată, ea însemnând unitatea de
credinţă a Bisericii Ortodoxe.
§ A
instaurat o confuzie periculoasă între Sinoadele Ecumenice şi Mişcarea
ecumenică, lăsând să se înţeleagă că ecumenismul actual ar fi o
continuare a activităţii Sfintelor Sinoade Ecumenice din vechime.
§ A acceptat
denumirea “istorică” de
“biserici” conferită ereziilor,
achiesând, prin aceasta, la ideea că în afara Bisericii Ortodoxe ar mai exista
şi alte forme de“biserică”. Această
idee este o transpunere în practică a ideii eretice a lui Jean Calvin despre “rămăşiţele triste ale adevăratei Biserici”,
preluată de către teologia romano-catolică a “Bisericilor nedepline”, susţinută
de Conciliul II Vatican şi introdusă în gândirea ortodoxă de către Ioannis
Zizioulas, prin intermediulDeclaraţiei de la Toronto, care vorbeşte
despre “ecclesia extra ecclesiam” (“Biserică în
afara Bisericii”).
§ A dat
impresia falsă că activitatea Mişcării
Ecumenice s-ar afla sub directa binecuvântare a Duhului Sfânt, când, de fapt, aceasta este o întreprindere strict
omenească, menită să creeze un amestec sincretist între Ortodoxie şi erezie.
§ A aprobat Constituţia CMB şi Declaraţia de la Toronto,
transformându-le în izvoare de drept bisericesc ortodox. Constituţia CMB susţine
principiul minimalismului dogmatic care trebuie îndeplinit pentru realizarea
“Bisericii adevărate a lui Hristos”, pe care
o urmăreşte ecumenismul adică consideră că pentru a reface unitatea creştinilor
trebuie să se ajungă la înţelegere cu privire la câteva doctrine, celelalte
putând fi considerate “tradiţii locale” ale
diferitelor “ramuri ale Bisericii”. Din citirea Declaraţiei de la Toronto deducem o serie de idei eretice la
care sinodul din Creta s-a făcut părtaş:
§ Biserica
lui Hristos este altceva decât Biserica Ortodoxă (premisa IV.3), întrucât
aceasta este doar una dintre celelalte “biserici” din CMB. Prin această
premisă, toate membrele CMB trebuie să recunoască faptul că nu există identitate completă între
apartenenţa la Biserica Universală şi apartenenţa la ele, adică nu există
identitate completă între aceste membre CMB (inclusiv Bisericile Ortodoxe) şi
Biserica Universală. Acceptarea ideilor propuse de premisa IV.3 este erezie în adevăratul sens al
cuvântului, deoarece înseamnă recunoaşterea că cei ce se aflăextra muros (în afara Bisericii) sunt membri ai
Bisericii adevărate, că aparţinaliquo modo (în egală măsură) acesteia, şi chiar
că există ecclesia extra
ecclesiam(Biserică în afara Bisericii). Expresia ecclesia extra ecclesiam anulează postulatul sfântului Ciprian
al Cartaginei, care spunea extra
ecclesiam nulla salus (în
afara Bisericii nu există mântuire).
§ Biserica
lui Hristos este una (premisa IV.2), dar nu este Biserica Ortodoxă, ci Biserica
“redescoperită” la capătul dialogului ecumenic.
§ Biserica
Una pe care o concepe Mişcarea Ecumenică îl are cap pe Hristos (premisa IV.1),
iar nu Biserica Ortodoxă. Ar fi greu de crezut că Hristos este Capul tuturor
confesiunilor din CMB.
§ Deşi unele
dintre membrele CMB nu se recunosc una pe cealaltă ca “biserici” în adevăratul
sens al cuvântului (premisa IV.4), ele pot manifesta “unitatea în Hristos”, în
ciuda diferenţelor de credinţă, recunoscând că toate îl slujesc pe Domnul.
§ Bisericile
membre recunosc în celelalte elemente ale Bisericii adevărate (premisa IV.5).
Prin acceptarea acestei afirmaţii, Biserica
Ortodoxă admite că ea însăşi are doar elemente ale Bisericii adevărate, nu că
ar fi Biserica adevărată şi deplină. În plus, sinodul admite elemente ale bisericităţii
în erezii şi schisme, ceea ce contravine cu totul doctrinei Bisericii.
Aceste “elemente” sunt enumerate în documentul de la Toronto: predicarea
Cuvântului, învăţătura Sfintelor Scripturi şi administrarea Tainelor. Acestea
pot fi considerate comune numai dacă admitem că celelalte confesiuni şi
comunităţi predică cu adevărat Cuvântul ortodox, că interpretează ortodox
Scripturile şi că au harul mântuitor care face ca Sfintele Taine să opereze în
viaţa credincioşilor. Dacă ar avea toate acestea, ele ar fi de fapt ortodoxe.
Or, această idee este perfect eretică, de vreme ce ereziile şi schismele
desprinse din Biserica Ortodoxă şi-au pierdut în primul rând harul, capacitatea
de a oferi mântuirea prin Sfintele Taine (cele mai multe au pierdut şi tainele
însele) şi înţelegerea cu adevărat a Sfintelor Scripturi şi a voii divine
exprimate în ele.
§ “Sfânta Biserică Catolică” despre
care vorbeşte documentul se realizează prin “redescoperirea unităţii pierdute”
a tuturor membrelor CMB, care, pornind de la această bază minimală, “manifestă
unitatea în Hristos”. Dacă asociem acestei idei, viziunea despre elementele
comune ale Bisericii adevărate ce se regăsesc în toate membrele CMB, ajungem la
concluzia că CMB are o concepţie papistă despre catolicitatea (sobornicitatea)
Bisericii, văzând Biserica Catolică drept o extensie a Trupului lui Hristos
peste toată lumea creştină, nicidecum o deplinătate a adevărului şi harului
divin în fiecare comunitate creştină, aşa cum o concepe Ortodoxia. Prin
acceptarea acestui document, sinodul
renunţă la sobornicitatea ortodoxă pentru a îmbrăţişa maniera papală de a
concepe catolicitatea Bisericii.
§ Prin
faptul că membrele CMB se consultă pentru a vedea ce doreşte Hristos de la
predica lor în lume se subînţelege că Biserica Ortodoxă însăşi ar avea nevoie
de astfel de consultare, când, în realitate, Hristos a spus Bisericii Sale ce
doreşte de la lume încă de acum 2000 de ani, iar planul misionar al Bisericii
nu trebuie făcut prin consultare cu ereticii şi schismaticii.
§ Ideea de
“construire a Trupului lui Hristos” sugerează că Biserica Ortodoxă participă în
cadrul ME la constituirea unui “corp eclesial” străin sieşi, de vreme ce
Biserica Ortodoxă este Însuşi Trupul lui Hristos, alcătuit din credincioşii
săi, din interiorul Bisericii.
Pe lângă aceste erori fundamentale, care se constituie în erezii
eclesiologice, sinodul din Creta a aderat la ideologia new-agistă a
ecologiei, impunând o sărbătoare de rugăciune pentru mediu, în care să se roage
împreună cu romano-catolicii „pentru creaţie”, a acceptat impedimentele civile
la căsătorie, punând Biserica în pericol de a fi obligată să accepte
căsătoriile homosexuale, a consfinţit pogorămintele pentru căsătoriile mixte cu
ereticii, introducând ecumenismul la nivelul familiei, a acceptat pogorămintele
la nivelul Bisericilor locale pentru post, destabilizând unitatea de practică
liturgică sub acest aspect extrem de important.
Cine ţi-a cerut după sinodul din Creta să faci altceva,
să propovăduieşti altă învăţătură de credinţă?
Episcopul meu îmi cere ca după sinodul din Creta să
mărturisesc învăţătura pe care o mărturiseşte el, deoarece orice preot ortodox
este delegatul episcopului său în teritoriu. Pomenirea episcopului la sfintele
slujbe înseamnă două lucruri: 1. faptul că preotul este delegatul
episcopului în teritoriu; 2. faptul că preotul învaţă în
teritoriuînvăţătura pe care o învaţă episcopul său. În mod normal, această
învăţătură este cea ortodoxă, a Bisericii, dar atunci când episcopul învaţă şi
propovăduieşte altă învăţătură, atunci preotul care nu doreşte să se facă
părtaş la erezia episcopului întrerupe pomenirea sa, arătând prin aceasta că
refuză să înveţe o erezie.
Dacă Mântuitorul S-a rugat „ca toţi să fim una” , cum am
putea reface unitatea Bisericii, dacă refuzăm să ne întâlnim şi să discutăm cu
ceilalţi, devreme ce despărţirea s-a făcut din cauza orgoliilor omeneşti?
Aşa cum ne învaţă foarte clar Sfânta Evanghelie după
Ioan, capitolul 17, verset 11, Mântuitorul se roagă ca toţi să fie una în
acelaşi cuget cu El, cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt. Prin urmare, Mântuitorul se
roagă ca toţi ortodocşii să
fie una, nu ca ortodocşii să fie una cu ereticii. Dacă citim un verset mai
jos, vedem că Mântuitorul Însuşi spune că atât timp cât a fost în lume i-a
păzit pe toţi cei pe care Tatăl I i-a dat şi nu a pierit niciunul, în afară de fiul pierzării (In. 17,11). Fiul pierzării a
pierit din propria voinţă, pentru că nu a fost în acelaşi duh cu Tatăl, cu Fiul
şi cu Duhul Sfânt. Fii ai pierzării sunt ereticii contemporani. Iluzia ecumeniştilor
că toţi ereticii se vor întoarce la trăire ortodoxă prin “dialog” ecumenist este ridicolă şi nu ţine seama nici de natura umană, nici de
lucrările demonice din lume, nici de orgoliile omeneşti.
De asemenea, în dialogul cu ereticii trebuie ţinut seama
de natura ereziei. Prin natura sa, erezia este o opoziţie de bună voie faţă de
dreapta învăţătură a Bisericii. Din această descriere, rezultă, pe cale de
consecinţă logică, faptul că ereticii
cunosc la perfecţie învăţătura ortodoxă, însă o dispreţuiesc şi o înfruntă din
mândria pe care o au de obicei “fiii pierzării”. Este o
minciună să afirmăm că îi învăţăm noi pe cărturarii protestanţi sau catolici
ortodoxie, când ei au în bibliotecile lor tot ce s-a scris vreodată în spaţiul
ortodox. Tot ce au de făcut catolicii pentru a învăţa ortodoxie este să
citească pe Sfinţii Părinţi ai Bisericii Romei din primele secole ale primului
mileniu, când Roma era Biserică Ortodoxă. Librăriile Vaticanului au cu
siguranţă operele acelor sfinţi.
Este
penibilă pretenţia că pe pe eretici îi învaţă doctrina ortodoxă unii care s-au
educat în şcoli catolice şi protestante. Putem să spunem că, de fapt, dialogul ecumenist între ortodocşi
şi ereticii este de fapt un monolog al ereticilor, de vreme ce “avangarda
ecumenică ortodoxă” este educată în duhul
protestant şi catolic, în şcolile şi pe cheltuiala protestanţilor şi
catolicilor, tocmai pentru a deveni “parteneri de dialog ecumenic”. Rezultatele
acestui dialog nu se lasă aşteptate: în locul unei întoarceri la Ortodoxie a
ereticilor, asistăm la o diluare continuă a învăţăturii Bisericii noastre.
Există o
mare diferenţă între misiunea Bisericii şi dialogul ecumenist. Misionarismul
Bisericii este acţiunea
dintotdeauna de a predica cuvântul
lui Dumnezeu celor care nu l-au auzit până acum, pe când
ecumenismul este o acţiune de
tranzacţionare şi negociere a adevărului de credinţă pentru a ajunge la un
compromis care să permită aşa-numita “unitate a creştinilor”. În ciuda retoricii găunoase a ecumeniştilor ortodocşi, comunităţile membre ale
Consiliului Mondial al Bisericilor nu dau niciun semn că ar fi dispuse, după
100 de ani de ecumenism, să renunţe la ereziile lor şi să se întoarcă la
Biserica Ortodoxă. Şi-l închipuie cineva pe papa de la Roma renunţând la
pretenţia de înlocuitor al lui Hristos pe pământ şi botezându-se ortodox,
împreună cu toată comunitatea sa? Îşi închipuie cineva grupările protestante
dezvoltând respectul cuvenit pentru Sfânta Fecioară Maria, pentru Sfintele
Icoane, pentru Sfintele Taine, pentru Sfintele Moaşte, pentru Preoţia
Sacramentală, pentru Sfânta Tradiţie, sau pentru Sfânta Cruce? Faptul că
protestanţii luterani se pregătesc să-şi normalizeze relaţiile cu Roma, iar nu
cu Ortodoxia, denotă cât de productiv este dialogul ecumenist.
Pretenţia
că prin dialog ecumenist se transmite învăţătura ortodoxă ereticilor este o
minciună, deoarece dialogurile ecumeniste se duc strict la nivelul conducerii
diverselor erezii de extracţie creştină, fără a se ajunge la contactul direct
cu popoarele înşelate de aceste erezii. Îşi închipuie cineva că papa Romei sau
alţi ereziarhi protestanţi ar fi de acord ca predicatorii ortodocşi să îi
convertească la Ortodoxie pe credincioşii lor de dragul dialogului ecumenic?
Vremurile se schimbă, Biserica trăieşte alte vremuri
decât în perioada Sf. Părinţi şi a Mântuitorului, Evanghelia rămâne aceeaşi,
dar Evanghelia trebuie adaptată la vremurile în care noi trăim, în sensul de a
găsi căile cele mai potrivite pentru vremea în care noi existăm, ca să ajungem
la sufletele oamenilor.
Această afirmaţie eretică neagă caracterul etern al
învăţăturilor evanghelice, condiţionând valabilitatea lor de concordanţa cu
mentalitatea epocii în care ele sunt propovăduite. Singurul lucru care trebuie
adaptat epocii în care trăim este modul în care folosim cuvântul sfânt al lui
Dumnezeu pentru a-l face înţeles de către contemporani, nicidecum conţinutul
propriu-zis al Evangheliei, principiile sale dogmatice, morale, canonice sau
liturgice, care sunt imuabile şi nu pot fi interpretate în funcţie de
mentalitatea epocii în care trăim.
Rolul Bisericii este de a îndumnezei pe credincioşi după
har, nu de a se mundaniza ea prin adaptarea învăţăturii lui Hristos la
mofturile anumitei epoci. Există nenumărate exemple de aggiornamento ortodox al
Sfintei Evanghelii: evitarea folosirii pasajelor scripturistice care vorbesc
despre păcatul homosexualităţii, a celor ce vorbesc despre obligativitatea
ascultării femeii faţă de bărbat, a relatărilor istorice despre răstignirea
Mântuitorului, de dragul “corectitudinii
politice” ş.a.m.d.
Chestiunea căsătoriilor mixte e nouă în Biserică? Nu s-a
făcut şi înainte de sinodul din Creta? (adică dacă s-a facut acest compromis
înainte, de ce nu se mai poate face în continuare?)
Faptul că în Biserică există acest pogorământ mai demult
nu este un motiv pentru a continua să îl acceptăm ca o practică legiferată la
nivel panortodox. Rolul
sinodului din Creta ar fi trebuit să fie tocmai acela de a pune capăt acestei
practici, nu de a o legifera la cel mai înalt nivel.
Pogorământul pe care îl face episcopul în Biserică în
privinţa căsătoriilor mixte este o interpretare eronată a sfintelor canoane, a
canonului 72 Quinisext, care prevede ca orice căsătorie mixtă să fie
nerecunoscută şi interzisă şi contractanţii ei afurisiţi, iar căsătoria să se
permită numai dacă s-a contractat între doi păgâni, dintre care unul s-a
convertit la Ortodoxie, iar celălalt refuză să o facă, sau a canonului 10 al
sinodului Laodiceea, care spune că nu se cuvine ca cei ai Bisericii, clerici şi
mireni, să se însoţească cu ereticii.
Această practică necanonică a produs până acum efectul
nefast că cele mai multe persoane ortodoxe care au acceptat căsătoria mixtă cu
ereticii au sfârşit prin a fi înghiţite de erezia cu care s-au căsătorit,
datorită spiritului prozelit al ereticilor şi slabei adeziuni la ortodoxie a
ortodocşilor.
Decizia de a căsători ortodocşii cu ereticii, lăsată de
către sinodul din Creta la latitudinea patriarhatelor ortodoxe, pe lângă faptul că nu este decizia
ortodoxă într-o problemă care trebuia soluţionată în spiritul canonului 72
Quinisext, distruge practica
unitară a Bisericii în această privinţă, deoarece un cuplu mixt care se
căsătoreşte într-o Biserică ortodoxă ce acceptă această practică trăieşte în
desfrânare în ochii altei Biserici, care nu acceptă aşa ceva, creându-se un
haos canonic la nivel panortodox. În plus, această decizie a fost luată într-un
context ecumenist al sinodului, fiind de fapt o transpunere la nivelul familiei
a ecumenismului.
Nu suntem noi în măsură, preoţii şi credincioşii, să
contestăm hotărîrile unui sinod, aceasta este treaba episcopilor
Această afirmaţie episcopocentristă şi chiar
episcopolatră ignoră faptul că deciziile
canonice şi dogmatice ale unui sinod ecumenic sau panortodox sunt receptate în
Biserica Ortodoxă prin acceptare sau respingere de către pliroma Bisericii,
adică de către clerul inferior şi poporul dreptcredincios. Prin urmare,
suntem cu totul în măsură să contestăm deciziile eretice ale unui sinod eretic,
lucru pe care îl atestă practica istorică din toate timpurile şi orice manual
de drept bisericesc ortodox.
Practica
sinoadelor ecumenice ne arată că la un asemenea sinod se pot lua două tipuri de
hotărâri: canonice şi dogmatice. Hotărârile dogmatice ale unui sinod ecumenic
nu sunt valabile prin ele însele, ci devin general valabile numai după ce
întreaga Biserică le acceptă în mod tacit şi spontan, întrucât ea are în
totalitatea ei calitatea de păstrătoare infailibilă a învăţăturii de credinţă1. Întrucât, în calitate de Trup al
lui Hristos, Biserica se bucură de asistenţa deplină şi nedezminţită a Duhului
Sfânt, ea poate şi să respingă
tacit sau spontan hotărârile dogmatice ale oricărui sinod2(inclusiv ale celor panortodoxe).
În ceea ce
priveşte sinoadele panortodoxe, nici hotărârile canonice, nici cele dogmatice
nu sunt valabile în ele însele, ci numai după ce hotărârile dogmatice au fost
acceptate de către sinodul fiecărei Biserici în parte, iar pe baza acestei
acceptări, de către întreaga Biserică, adică de către Trupul tainic al lui
Hristos3.
La
Conferinţa Panortodoxă presinodală din 1976 s-a decis ca sinodul care urma să
se ţină să se numească “Sfântul şi Marele Sinod”, nu “sinodul panortodox”, nici
“sinodul ecumenic”, urmând ca “consensul
credincioşilor în procesul de receptare a sinodului să stabilească dacă a fost
panortodox sau ecumenic”4. Un rol aparte este acordat,
aşadar, chiar de către cei ce au pregătit “marele şi sfântul sinod” receptării
sinodului de către pliroma, cea care va stabili şi ce fel de sinod a fost, dacă
a fost vreun sinod.
Din
păcate, documentul ecumenist Relaţiile
Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine, adoptat de către sinodul
din Creta, a anulat rolul pliromei, prin articolul 22, care îi condamnă apriori
ca dezbinători ai unităţii Bisericii pe toţi cei ce ar îndrăzni să condamne
deciziile adoptate de acest sinod. Prin aceasta, sinodul din Creta a transformat
conceptul de infailibilitate a Bisericii, aşa cum o vede Ortodoxia, ca exprimată în decizii ortodoxe
inspirate de Duhul Sfânt ale episcopilor, acceptate şi mărturisite, prin
aceeaşi inspiraţie a Duhului, de către poporul dreptcredincios, într-o infailibilitate de tip
papist, în care cei paisprezece
patriarhi ortodocşi dictează după cugetele proprii învăţătura Bisericii.
Acest lucru este în sine erezie.
Nepomenirea ierarhului înseamnă încălcarea jurământului
de la hirotonie şi se constituie într-un derapaj
Conform canoanelor 31 apostolic şi 15 I-II
Constantinopol, nepomenirea episcopului pentru cazul de apartenenţă a acestuia
la erezie este o practică perfect canonică, ce nu încalcă niciun jurământ de la
hirotonire şi nu este niciun derapaj, ci o apărare a Bisericii de schismă şi
erezie.
Promisiunea făcută la hirotonire are ca precondiţie de la sine înţeleasă
ideea că episcopul este ortodox. Declaraţia de la hirotonire spune în
primul rând: “În toată viaţa mea mă voi călăuzi după învăţăturile
Sfintei Evanghelii, ale Sfinţilor Apostoli, după Sfintele Canoane şi
învăţăturile Sfinţilor Părinţi ai Bisericii Ortodoxe”5. Acesta este angajamentul meu ca
preot ortodox, alături de promisiunea: “voi îndeplini cu râvnă tot ceea ce este spre binele şi
mântuirea credincioşilor încredinţaţi mie spre păstorire”, “mă voi strădui să apăr Biserica Sfântă, păzindu-o de
defăimare şi dezbinare” şi “stând permanent în
ascultare faţă de Chiriarhul meu şi în comuniune cu întreaga Biserică Ortodoxă”, în
condiţiile în care chiriarhul meu îşi îndeplineşte condiţia fundamentală a
episcopatului: învăţarea dreptei credinţe. Dacă nu o face, sunt obligat să
ascult cuvântul sfântului Ioan Gură de Aur, care spune: “De episcopul eretic
fugi, fugi, fugi ca de un şarpe”.
Sfântul Iustin Popovici a întrerupt comuniunea cu cineva
devreme ce dialogul ecumenist era demarat? Ştiţi că s-a rupt de Biserică?
(consideră că eu m-am rupt de Biserică prin oprirea pomenirii)
Sfântul Iustin Popovici a întrerupt în anii 1970
pomenirea patriarhului sârb Gherman, pentru nişte declaraţii ecumeniste ale
acelui patriarh. Cu toate acestea, aceeaşi patriarhie sârbă l-a declarat sfânt
în anul 2010. Cum vă explicaţi acest lucru, dacă, prin nepomenire, “s-a rupt de Biserică”, cum vi se pare dumneavoastră?
Acelaşi lucru este valabil şi pentru sfântul Ioan Iacov
Hozevitul, care s-a îngrădit prin nepomenire de patriarhul ecumenist al
Ierusalimului, fiind peste câteva zeci de ani recunoscut ca sfânt de către
aceeaşi Patriarhie a Ierusalimului. Întârzierea cu care Patriarhia a luat
această decizie pare a fi fost determinată de acuzaţiile că sfântul ar fi fost
schismatic pentru că a întrerupt pomenirea. Decizia finală a Patriarhiei
Ierusalimului dă răspuns şi problemei pe care o avem noi acum. Mai mult,
sfântul Ioan Iacov este recunoscut ca sfânt şi cinstit ca atare şi de către
episcopii părtaşi la erezie ai Bisericii Ortodoxe Române.
Ideea că prin nepomenire pentru caz de erezie preotul se
rupe de Biserică anulează canoanele sfinte 31 apostolic şi 15 I-II, sugerând că
nu există nicio instanţă în care preotul se poate îngrădi prin nepomenire de
episcopul eretic. Asemenea idee este nulă de drept, ştiindu-se că orice
afirmaţie care contrazice un sinod ecumenic sau un canon aprobat de acesta este
nulă şi nu produce niciun efect în Biserică.
Cei care suntem în comuniune cu episcopii semnatari la
Creta suntem sortiţi pieirii, suntem departe de adevăr, numai dumneata deţii
adevărul?
La această întrebare răspunde sfântul Maxim
Mărturisitorul, când i-a fost adresată o întrebare la fel de impertinentă. Eu
nu afirm nici că sunt singurul care mă mântuiesc, nici că ceilalţi sunt sortiţi
pieirii. Afirm doar că eu nu
doresc să îmi pun în primejdie sufletul şi mântuirea prin participarea la
erezie şi la destinul care îi aşteaptă în veşnicie pe eretici.
Orice om are şansa îndreptării din erezie şi a
întoarcerii la Ortodoxie. Cine preferă să rămână până la moarte în comuniune cu
ereticii va avea destinul acelor eretici la judecată. Cine se va lepăda de ei
şi se va pocăi, nu.
Simpla îngrădire de erezie nu salvează pe nimeni automat
de pieirea veşnică, deoarece mântuirea se câştigă printr-o trăire continuă în
ascultarea poruncilor lui Dumnezeu. Însă această ascultare a poruncilor lui
Dumnezeu se poate face numai în adevăr. Unde nu există adevărul de credinţă nu
pot exista nici cuvintele mântuitoare ale lui Dumnezeu, care, ţinute şi
practicate cu sfinţenie, duc către mântuire.
De care episcop aparţii, pe care îl pomeneşti la slujbe,
deoarece apartenenţa la un episcop reprezintă un principiu canonic?
Din punct de vedere jurisdicţional sunt preot al
Episcopiei Oradei, din cadrul Bisericii Ortodoxe Române şi nu intenţionez să
părăsesc această jurisdicţie.
Din punct de vedere al comuniunii de credinţă ortodoxă
sunt în comuniune cu toţi credincioşii, preoţii şi arhiereii ortodocşi care
mărturisesc şi drept învaţă cuvântul adevărului ortodox al lui Hristos.
Întreruperea pomenirii ierarhului nu înseamnă ieşirea din
Biserică, nici o revoltă contra episcopului locului, ci doar o păzire de erezia
propovăduită de actualul episcop. Potrivit profesorului de drept canonic Ioan
N. Floca, tâlcuirea canonului 31 apostolic este următoarea: “Se apreciază că şi complicii
clericilor schismatici cad sub aceeaşi pedeapsă, bineînţeles dacă aceştia nu se
despart de episcopul lor din motive întemeiate, cum ar fi abaterea episcopului de
la dreapta credinţă şi de la
comportarea după dreptate. Din textul canonului rezultă că, în asemenea cazuri, clericii
sunt liberi să se despartă de episcopul lor, adică să iasă de sub ascultarea lui. În alte texte canonice se prevede
că dacă un cleric constată că
episcopul său profesează vreo erezie, este liber să se despartă de acesta fără
nicio formalitate (can. 15 I-II), pentru că nu se desparte de un episcop, ci de
o erezie”6.
Prin
urmare, eu nu mă despart de un episcop, ci de erezia pe
care acest episcop o propovăduieşte la acest moment. În momentul în care nu o
va mai propovădui, voi relua pomenirea sa, mărturisind prin aceasta şi eu
credinţa ortodoxă a episcopului meu.
Beiuş, 01.02.2017
Cu deosebit respect,
Pr. Cosmin Tripon
Pr. Cosmin Tripon
1 Arhid. Prof. dr. Ioan N. Floca, Drept canonic ortodox. Legislaţie şi administraţie
bisericească, vol. I, EIBMBOR, Bucureşti, 1990, p. 429
2 Ibidem, p. 429.
3 Ibidem, p. 429.
4 Ibidem, p. 90.
5 http://protoieriabacau.ro/wp-content/uploads/2014/07/5.-Hotararea-Nr.-4218-Pentru-Aprobarea-Marturisirii-Solemne-Rostite-La-Hirotonie.pdf.
6 Arhid. prof. dr. Ioan N. Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe. Note şi comentarii, f.e., Sibiu, 2005, p. 26.
2 Ibidem, p. 429.
3 Ibidem, p. 429.
4 Ibidem, p. 90.
5 http://protoieriabacau.ro/wp-content/uploads/2014/07/5.-Hotararea-Nr.-4218-Pentru-Aprobarea-Marturisirii-Solemne-Rostite-La-Hirotonie.pdf.
6 Arhid. prof. dr. Ioan N. Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe. Note şi comentarii, f.e., Sibiu, 2005, p. 26.
Sursa: http://ortodoxinfo.ro/2017/02/17/dialogul-unui-preot-ortodox-cu-adeptii-ecumenismului/#.WKco-W997IU
Nu ati inteles alegoria:omul pacatos intodeauna e pe marginea prapastiei(podului) din cauza pacatului gata sa se arunce oricand in apa pacatului,marea duhului lumesc.Nu noi suntem salvatori ai Bisericii, ci Biserica este cea care ne salvează pe noi prin Hristos si ca toti suntem departe de el(toti suntem niste “eretici” pentru ca doar nu-l vedem neincetat ca sa spunem cu adevarat ca traim in “duh si adevar”).Iar prin ura impotriva fratilor nostri pacatosi care merg la biserica ii “impingem” la moarte,caci ura ucide sufletul.
RăspundețiȘtergere"Am văzut un om stând în picioare pe marginea unui pod, pe cale de a sări. Așa că am strigat la el:
– Stai, n-o face!
Acela s-a întors către mine, având o lacrimă în ochi. Atunci am observat că purta o cruce. M-am emoționat și l-am întrebat:
– Ești creștin?
– Da! a răspuns el.
– Ești ortodox, catolic sau protestant?
– Ortodox.
Am insistat, și a venit mai aproape.
– Ești român-ortodox sau grec-ortodox?
– Român-ortodox.
– Și eu! Ești pro-ecumenist român-ortodox sau anti-ecumenist român-ortodox?
– Anti-ecumenist român-ortodox.
– Aaa, la fel ca mine! Dar ești după calendarul cel nou, un anti-ecumenist român-ortodox sau după calendarul vechi anti-ecumenist român-ortodox?
– După calendarul nou anti-ecumenist român-ortodox.
– Foarte bine! Ești după calendarul nou anti-ecumenist român-ortodox anti Sinodul din Creta sau după calendarul nou anti-ecumenist român-ortodox pro Sinodul din Creta?
– După calendarul nou anti-ecumenist român-ortodox anti Sinodul din Creta.
– Uimitor, exact așa sunt si eu! Spune-mi, ești de acord cu arhiereii care au semnat la Sinodul din Creta?
– Nu, nu sunt de acord cu arhiereii care au semnat la Sinodul din Creta!
– Fantastic! Nici eu nu sunt de acord cu arhiereii care au semnat la Sinodul din Creta! Dar ia, spune-mi! Consideri sinodul din Creta ca fiind eretic?
– Nu, nu-l consider eretic.
– Cum așa?! Nu consideri Sinodul din Creta eretic?! Și nici pe arhiereii care au semnat nu-i socotești eretici?!
– Nu, nici pe ei nu-i socotesc eretici.
– Ereticule!!!
Și îndată l-am îmbrâncit de pe pod…"
Si ce vrei sa spui? iarta-ma trebuie sa-ti spun: esti imbecil!Cum ai putea sa fi impotriva Sinodului din Creta daca nu din cauza de erezie. Ii fi avand si tu o misiune...
ȘtergereN-ai vrut sa intelegi nimic din ce spune parintele Cosmin Tripon care dupa cum scrie se vede ca are dragoste fata de Sfintele invataturi ale ortodoxiei, la un astfel de om in parohie nu pleaca lumea la secte, vedem ce se va pune in loc de catre protopopi si ierarh daca va fi indepartat.
RăspundețiȘtergerePana acum am vazut destui preoti bine informati si catehizati care sunt o pierdere pentru parohia lor daca vor fi indepartati, vedem cum vor apara pe mai departe poporul cei care profita ca sa vina in locul unui nepomenitor de fauna penticostalismului si a altor isme care se extind peste tara.
Daca tu te consideri eretic cand spui toti sunt eretici intr-un fel, pe noi marii asceti de la Pateric ne invata ca orice defaimare se primeste numai aceea de eretic, nu !
”Spuneau unii despre avva Agathon că au venit unii la el, auzind că are duh al deosebirii, şi vrând să-l încerce, i-au spus:
– Tu eşti Agathon? Am auzit că eşti curvar şi îngâmfat.
– Da, aşa e.
– Tu eşti Agathon cel flecar şi bârfitor?
– Eu sunt.
– Tu eşti Agathon ereticul?
– Nu sunt eretic.
Şi l-au întrebat: spune-ne, de ce ţi-am zis atâtea, şi le-ai primit, şi cuvântul acesta nu l-ai răbdat? – Cu cele dintâi mă prihănesc singur, căci e spre binele sufletului meu; eretic înseamnă depărtarea de Dumnezeu, şi nu vreau să mă îndepărtez de Dumnezeu.
De la pr. Cosmin din parohie nu a plecat nimeni la secte. Dar din Curatele cati au plecat. Preotului din Curatele nu-i face nimeni nimic. De ce? Doar pentru ca are neamuri la benzinarie?
RăspundețiȘtergereDar altii care fac sminteli prin viata lor imorala? De ce impotriva lor nu se iau masuri?
Pe pr Ovidiu de la Meziad il lasa cu pravila lui. Cotizeaza bine?
Se pune la cale constituirea INCHIZIȚIEI B.O.R., ce urmăreşte eficientizarea stârpirii clericilor antiecumenişti ?
RăspundețiȘtergerehttps://hristofortarau.wordpress.com/2017/02/16/se-pune-la-cale-constituirea-inchizitiei-bor-ce-va-urmari-eficientizarea-starpirii-clericilor-antiecumenisti/
Vezi sa nu cazi si matale cu el, bre moralistule. Cred ca l-ai cautat mult pana l-ai gasit pe ala de pe pod...cu faclii, in disperare (asta deduc din incoerenta dialogului)era cu tine si Sofro si Streza...Apropo, era un pod de curcubeu???
RăspundețiȘtergere