Ortodoxia actuală, între ecumenism, serghianism, dez-ortodoxie și
gafe panortodoxe și locale
Înaltpreasfințiile Voastre, Preasfințiile Voastre,
1. Introducere
Îngrijorați
de faptul că B.O.R. „a adoptat oficial ecumenismul decretat în Creta”1, am simțit o adâncă responsabilitate pentru momentele de cumpănă
prin care trece Biserica lui Hristos, să Vă transmitem următoarele noastre
gânduri și frământări.
Modul
în care B.O.R. ia act2 de
„prestanța delegației române înseamnă că sinodul este de acord cu maniera în
care delegația a reprezentat interesele Sfintei Bisericii Ortodoxe Române la
acel sinod”3. Cu toate că, inițial, delegația a
plecat la luptă cu elan duhovnicesc și de pe o poziție ferm ortodoxă, în
cele din urmă, s-a întors rușinată și înfrântă lamentabil pe terenul propriu
al Ortodoxiei de artizanii ecumenismului.
Sinodul
cretan, chiar dacă nu a formulat dogme noi, canoane noi sau modificări
liturgice noi, „sinodul a prejudiciat dogme vechi […] și
a adus atingere unor canoane vechi […], ceea ce echivalează cu
inventarea de dogme noi” [și orientări canonice noi, n.n.]. Cu alte cuvinte, „a
schimbat viziunea eclesiologică a Bisericii Ortodoxe despre sine și despre
relația cu cei din afara sa, în primul rând cu grupările eretice și schismatice
creștine. Nu a fost stabilită nici o linie de demarcație între ortodoxie și
erezie, dimpotrivă, ștergându-se granițele existente până acum, prin acceptarea
denumirii de «biserică» pentru diferite comunități eretice și, mai ales, prin
acceptarea ecumenismului ca mod de a gândi misiunea Bisericii Ortodoxe în
lume”, așa cum bine remarcă Dl teolog Mihai Silviu CHIRILĂ4
În plus, Comunicatul sinodului B.O.R.5 sugerează posibilitatea că textele ar putea fi „explicitate, nuanțate și dezvoltate” de către un viitor sinod
„mare și sfânt”, pentru o mai bună argumentare și aprofundare a ceea ce s-a stabilit în Creta și nicidecum pentru o corectare,
îndreptare sau dezicere de
învățăturile eretice, în ciuda faptului că
delegația română s-a dus cu bună credință
și s-a întors cu reaua credință, adică
cu erezia ecumenistă votată, în mod paradoxal, cu lipsă de cvorum ecumenic.
Se pare că Antihrist și-a făcut bine treaba, a reaprins cu mai multă forță și viclenie epoca serghianistă6 și a fost mai vigilent și virulent decât toate elitele teologice
ortodoxe!
2.
Între Biserica lui Iisus Hristos și „Biserica Întâistătătorilor”
Ne
adresăm Preafericirii, Înaltpreasfințiilor și Preasfințiilor Voastre, ca fii duhovnicești
pe care ne păstoriți, pentru a Vă anunța pe această cale că noi, împreună cu
fiii duhovnicești și cu credincioșii pe care îi păstorim, după o atentă analiză
a documentelor emise de „sinodul” din Creta, respingem unele hotărâri ale
acestui „sinod”, considerându-le de neacceptat, întrucât sunt neconforme cu
învățătura Bisericii Ortodoxe, motiv pentru care nu pot fi receptate de poporul
dreptcredincios.
De
aceea, rugăm membrii Sinodului Sfintei noastre Biserici să facă același lucru,
iar pe cei care au semnat hotărârile sinodale, în mod paradoxal, dacă se are în
vedere faptul că nu au fost de acord întru totul cu anumite formulări
teologice, venind cu argumente solide împotriva acestora, îi rugăm de asemenea
să ia aminte la soluția pastorală de a-și retrage semnătura de pe documentele
în discuție, la momentul potrivit, pentru a nu fi condamnați ca eretici de
„sistemul sinodal” al Ortodoxiei universale.
Foarte
mulți teologi, ierarhi și duhovnici de renume, precum și sinoadele celor
patru Biserici autocefale neparticipante la sinodul din Creta, consideră
că acest sinod nu îndeplinește condițiile unui sinod canonic al Bisericii
Ortodoxe, care este Biserica cea una, sfântă, sobornicească și
apostolească, ci, cel mult, un sinod al elitelor eclesiale, respectiv
al Întâistătătorilor, care imită comportamentul papilor și
sunt avizi de „puterea acestora”.
Unii
teologi compară chiar acel sinod cretan cu un „teatru eclesial gratuit”,
întrucât multe din deciziile acestuia nu sunt în conformitate cu învățătura
Sfinților Părinți de la cele șapte Sinoade Ecumenice, ci după modelul
enciclicei papale Dominus Jesus7, în care
papa Ioan Paul al II-lea spune răspicat că recunoaște ca biserici și acele
comunități creștine, însă deplinătatea adevărului există doar în
Biserica Catolică:
„…the Church of Christ,
despite the divisions which exist among Christians, continues to exist fully
only in the Catholic Church, and on the other hand, that ‘outside of her
structure, many elements can be found of sanctification and truth’ that is, in
those Churches and ecclesial communities which are not yet in full
communion with the Catholic Church. But with respect to these, it needs to be
stated that ‘they derive their efficacy from the very fullness of grace and
truth entrusted to the Catholic Church…”8.
De
altfel, unii teologi ortodocși au anticipat eșecul acestui „sinod”, invocând
multe motive, dintre care și pe acela că sinodul în discuție va fi organizat nu
dintr-o necesitate pastorală, liturgică, dogmatică sau canonică urgentă, ci mai
mult din rațiuni politice și de sincronizare și a Bisericii Ortodoxe la fenomenul
de mondializare, plănuit de mult timp, la comanda unor forțe oculte, cu
scopul acreditării ecumenismului în mod oficial de către sinoadele ce vor urma.
Tocmai din acest motiv, la acest „sinod” nu a fost condamnată nicio erezie, așa
cum a fost uzanța patristică de secole, întâlnită la toate sinoadele ecumenice
și locale recunoscute de către Biserica Ortodoxă.
Din
păcate, aceste suspiciuni au fost confirmate în parte ca fiind adevărate,
deoarece, prin hotărârile luate de artizanii des-bisericirii din Creta,
au fost produse confuzii dogmatice, stupoare9,
diminuarea sobornicității eclesiale autentice10, instalarea unui clericalism abuziv și dictatorial11, relativizarea credinței noastre în slujba unui ecumensim
himeric și abateri de la tradiția sinodală a Bisericii Ortodoxe, așa cum bine
le semnalează unii teologi, Mitropoliți, Episcopi și Sinodul Sfintei Bisericii
de la Chișinău12.
3.
Îndreptățire pastorală de contestare a ereziei cretane și de mărturisire fermă
Sfântul
Ioan Gură de Aur spune: „Cuvintele noastre ortodoxe sunt ca armele care îi
apără pe ai noștri și îi lovesc pe eretici. Aceste cuvinte nu îi lovesc pentru
a-i doborî, ci pentru a-i ridica după ce au căzut. Acesta este scopul luptei
noastre: să îi ajutăm și pe vrășmașii noștri să se mântuiască”13.
Avându-se
în vedere afirmațiile atâtor teologi și ierarhi de notorietate împotriva
acestui „sinod” din Creta, care semnalează multe abateri grave de la
învățătura Bisericii Ortodoxe și confuzii, considerăm îndreptățită și firească
atitudinea noastră de respingere și de nereceptare a acestui sinod, în
contextul în care și noi facem parte din Biserica Mântuitorului lumii Iisus
Hristos, dacă nu cumva, între timp, am fost „limitați” sau „reduși” eclesial
doar pe postul de ascultători necondiționați și vorbitori în van,
precum episcopii participanți la întrunirea din Creta. Credem că orice
împotrivire care nu duce la schismă este justificată.
Știm că
una dintre datoriile fundamentale ale ierarhilor este tocmai aceea de a păstra
dreapta credință și, în consecință, de a lua atitudine ori de câte ori există
amenințări, abateri sau tendințe de părăsire a acestei credințe. Porunca
Domnului și Mântuitorului lumii Iisus Hristos este foarte drastică în
privința rătăcirilor de la Cuvântul Evangheliei, lucru pe care Sfinții Apostoli
l-au avut în vedere. Să nu se uite, așadar, îndemnul Sfântului Apostol Pavel:
„dacă noi sau un înger ar vesti altă Evanghelie […], să fie anatema” (Galateni
1, 8). Prin urmare, se cuvine a se cunoaște că cei care se fac vinovați de o
asemenea greșeală sunt anatema de la Dumnezeu, nu de la oameni, și nu se pot
mântui dacă nu se îndreaptă.
„Biserica este universală, dar este
realizată cu adevărat numai în adunarea euharistică locală, în cadrul căreia un
grup de oameni păcătoși – bărbați și femei – devin pe deplin poporul lui
Dumnezeu”14. Așadar, doar „sistemul sinodal” alcătuit
din mireni, preoți și episcopi poate recepta sau nu, valida sau invalida
hotărârile unui sinod, fie el ecumenic sau pan-ortodox, și nu așa, cum pretind
unii sinodali ai elitelor întâistătătorilor, că ei ar fi singura voce în
Biserică.
Cu cât
trece timpul și se așteaptă intenționat ca această controversă și criză să se
rezolve de la sine, neluându-se în discuție la nivel sobornicesc problema
„sinodului teatral” din Creta, cu atât mai mult se vor înmulți disputele pe
această temă, iar ruptura se poate lărgi între cei ce promovează două
discursuri paralele sau două planuri, unul al lumii acesteia
și un altul al lumii ce va să fie. Cu alte cuvinte, unii vor o
viață liniștită doar aici, pe pământ, pe când alții vor o veșnicie
tihnită în Împărăția lui Dumnezeu. Unii vor să nu–și supere șefii, pe cei ce-i
plătesc, pe colegii lor de arhierie sau de ideologie ecumenistă, în schimb,
alții vor să nu-L mânie pe Dumnezeu cu relativizarea și cu erezia. Unii înțeleg
și își asumă credința în Hristos doar la nivel de cod etic, înțelegându-l numai
ca pe un soi de invitație la un nivel crescut de igienă socială, care să aducă
ordine, respect, bună vecinătate, în timp ce alții percep aceeași credință ca
fiind întoarcerea acasă, la Dumnezeu, pe singura cale de mântuire care este
Biserica Ortodoxă. Unii ne poruncesc ca nu cumva să supărăm cu trăirea vieții
duhovnicești pe cineva, iar alții înțeleg că mărturisirea este obligația
fundamentală a creștinului, că Hristos nu e egal cu nimeni și nu toate căile
sunt la fel de bune, chiar dacă suntem în pace. De altfel, unii pretind că vor
pace, dar, dorind-o cu orice preț, o pierd, renunțând chiar la Domnul Păcii,
în timp ce alții o capătă pentru totdeauna, lăsându-se marginalizați sau uciși
pentru același Domn.
Începuturile
viețuirii creștine s-au făcut prin martiraj, mărturisire în condiții ostile,
renunțare la lumea aceasta pentru cealaltă, la regele aparent atotputernic de
pe pământ pentru Împăratul Cel din veac. Martirii primelor secole nu au
considerat că zeii sunt și ei buni, chiar dacă li se promitea că
totul se va termina cu bine pentru ei, deși unii puternici ai vremurilor se
conduceau exact după lozinca epocii actuale: „politically correct”,
concretizată într-o propunere cunoscută și nouă: jertfiți și voi zeilor de
ochii lumii, și treaba voastră este faptul cum vă rugați în taină, la voi acasă sau în chilia
voastră. Unii ne sfătuiesc așa: puteți fi creștini și preoți, dar să nu ziceți
că ceva imoral ar fi păcat sau ceva în neregulă, în rest, credeți ce vreți voi,
acolo, în chilia voastră sau la voi în camere, altfel spus, în catacombele veacului
acestuia. Cu alte cuvinte, puteți să credeți ce vreți voi, dar să nu
mărturisiți. Sau, dacă mărturisești, să nu o faci în văzul lumii, că nu este
democratic. Adică, să nu afirmi hotărât, ci doar să–ți dai cu părerea. Să fii
civilizat, manierat, smerit, cu absolută ascultare de mai marii voștri,
să-i lași Stanei loc de bună-ziua, n-ai decât să faci ce vrei cu viața ta,
inclusiv să te sinucizi, dar nu să mori pentru Hristosul tău. Asta nu-i
„politically correct”! Alții ne îndeamnă la un creștinism cuminte, care să nu
mai facă noi adepți, ci să fie „soft”, fără hotărâri de viață și de moarte,
relaxant, un fel de terapie antistres și de acceptare a dumnezeilor acestui
veac, căci doar oameni suntem15.
Noi
însă am învățat altfel de la Sfinții Părinți și de la duhovnicii noștri, și
anume: că orice negociere în dreptul învățăturii Bisericii înseamnă lepădarea
de Mântuitorul lumii Iisus Hristos. În acest context, cu tot respectul și
smerenia noastră, Vă rugăm să fiți curajoși și fermi în a combate toate ambiguitățile
așa-numitului sinod din Creta, cunoscut fiind faptul că tăcerea, în cazul de
față, nu este de aur, mai ales că lipsa de bărbăție și curaj duce la pierderea
mântuirii: „iar partea celor fricoși și necredincioși și spurcați și
ucigași și desfrânați și fermecători și închinători de idoli și a tuturor
celor mincinoși este în iezerul care arde, cu foc și cu pucioasă, care este
moartea a doua (Apocalipsa 21, 8)”. Prin urmare, ne vedem obligați să Vă
spunem deschis că nu ne temem de nimeni și de nimic în afară de Dumnezeu,
precum și că vom mărturisi cu orice preț credința noastră.
4.
Propuneri și perspective
Dacă
și Yannaras, un filosof creștin mult iubit de ecumeniști, trage un semnal de
alarmă și vorbește de deformarea Bisericii în mod dramatic în ultima vreme,
înseamnă că Ortodoxia este în mare pericol:
„[…] Biserica s-a
transformat în instituție excesivă, care nu mai respectă libertatea, ci impune
dictatorial, în care Sinodul nu mai este vocea poporului dreptcredincios, în
care totul se
impune, în mod papist, de sus în jos, adică se
transformă relația vie și comunitară cu Dumnezeu într-un act
individualist”, iar Biserica „într-o instituție de tip papal, în care sistemul
sinodal nu mai funcționează […]”, ajungând, în cele din urmă, să fie
„transformată într-o instituție birocratică, în care Duhul este înăbușit […] și
se vede, astfel, pericolul transformării Bisericii Ortodoxe într-o nouă
Sinagogă”16.
Pentru
a fi evitată o astfel de perspectivă tristă, propunem ca Sinodul Sfintei
Biserici Ortodoxe din România să reia discuția subiectelor controversate
privind „sinodul” cretan și să se revină, fără echivoc, la formularea, cât
privește relația Bisericii cu restul lumii, nu numai cu lumea creștină,
pe care delegația română și-a propus-o la plecarea din țară, și anume:
„confesiuni și comunități eterodoxe”, avându-se în vedere atât cele căzute în
erezie, cât și religiile necreștine, față de care avem datoria să–i respectăm
și să ne rugăm pentru ei, ca Domnul „să-i învețe cuvântul adevărului; să le
descopere lor Evanghelia dreptății; să–i unească pe dânșii cu Sfânta Sa
sobornicească și apostolească Biserică…”; să le facem bine, așa cum Iisus
Hristos a vindecat, a ajutat și a făcut bine și celor de o altă credință.
Dumnezeu îi numește și pe păgâni feciorii Lui: „Oare nu sunteți voi, feciori ai
lui Israel, pentru Mine, ca și Cușiții?”, zice Domnul. „Oare n-am scos Eu pe
Israeliți din pământul Egiptului, pe Filisteni din Caftor și pe sirieni din
Chir?” (Amos 9, 7).
Suntem
alături de ierarhii români mărturisitori și înțelegem poziția unor clerici sau
monahi de a întrerupe pomenirea ierarhilor semnatari la sinodul cretan,
chiar dacă din motive pastorale binecunoscute nu este benefic pentru Biserică,
întrucât ar putea fi eliminați din parohii sau din mănăstiri tocmai de eretici,
lipsindu-i de lupta din interior, dar este benefic, în schimb, pentru a trezi
conștiința ierarhilor semnatari. Canonul 15 al Sinodului I-II de la
Constantinopol (861, Sf. Fotie) dă dreptul clericilor de a întrerupere
pomenirea episcopului eretic, dar nu ca o obligație canonică, ci ca una de
conștiință creștină. În acest context, semnatarii acestei scrisori nu sunt în
unanimitate de acord cu aceste atitudini pastorale, întrucât nepomenirea
ierarhului ar putea deveni precedent pentru schismă, răspunzându-se, astfel, cu
o schismă la o erezie; însă, respectă conștiința preoțească jertfelnică și
curajul mărturisitor al acelora de a fi categorici și fermi. Ideal ar fi să
așteptăm să se pronunțe un sinod canonic asupra acestor probleme și,
după aceea, vom vedea care va fi calea de urmat, dar până atunci să
rămânem în comuniune euharistică și de iubire reciprocă.
Așadar,
ne îngrijorează controversele ivite în urma întrunirii din Creta, ceea ce
înseamnă că încă suntem vii duhovnicește, dar, în același timp, ar trebui să ne
problematizeze și învățământul dezastruos din Facultățile de Teologie
Ortodoxă, unde se predă, din nefericire, un fel de teologie care seamănă cu o reeducare
sistematică de dez-ortodoxie și este cultivată mai mult doctrina speculațiilor
teologice scolastice, în loc să se meargă la mesajul Revelației Dumnezeiești și
să fie fundamentate, pe baza Sfinților Părinți, dogmele și exegeza ortodoxă.
Sunt și excepții, unde profesorii universitari predau teologie ortodoxă.
Însă, în general, metoda academică actuală de „cercetare științifică modernă”,
adică ecumenistă, exclude „polemicile doctrinale confesionale” și înlocuiește
exegeza patristică duhovnicească cu metoda exegetică protestantă de tip istorico-critică,
pe motiv că Părinții Bisericii nu au înțeles sau nu au putut descifra
exact Revelația. Iar „Morala ortodoxă”, denumită inițial în
Ortodoxie Sfânta Nevoință17 și
predată în Facultățile noastre de Teologie, s-a transformat în Etică și
Moralism. Ne întrebăm, pe bună dreptate, unde duce această abordare
catastrofală și luciferică? Răspunsul este lesne de înțeles: duce
inevitabil la agnosticism și ateism, exact la drumul spre iad!
Pe
lângă gafa sinodală din Creta, ne îngrijorează, de asemenea, faptul că
în ultima perioadă se constată o deteriorare fără precedent a imaginii
Bisericii Ortodoxe Române cauzată de corupția, nedreptățile și abuzurile unor
clerici. O altă gafă sinodală fără precedent în istoria întregii
Biserici Ortodoxe este hotărârea sinodală nr. 3745 din 26 mai 2014, contrară canoanelor
și tradiției Bisericii Ortodoxe, întrucât impune oprirea co-slujirii preoților tată-fiu
la Sf. Altar, pe motiv de conflict de interese (sic). Pe lângă faptul că
se încalcă Tradiția Bisericii, canoanele, Legile în vigoare și Constituția
României, hotărârea sinodală este absurdă, produce o discriminare18 de neacceptat, asemenea aceleia pe care o trăiau fiii
preoților doar în perioadă bolșevică, aduce o jignire familiei preotului,
acuzată a priori de incorectitudine. Punerea în aplicare cu orice preț a
acestei hotărâri sinodale neavenite19,
doar de dragul de a controla totul prin teroare pastorală, arată
disprețul și față de legea civilă, abuz de putere, lipsă de tact
pastoral și produce adevărate drame în familiile unor preoți și mari
tulburări în Biserică.
Biserica
prin Statutul BOR s-a obligat să respecte Constituția și Legile Țării. Prin
această acțiune abuzivă împotriva familiei preotului și de sfidare a legilor,
s-a dorit „eliminarea nepotismului” (sic) prin „introducerea despotismului”,
ceea ce ne face să constatăm o „anti-biserică chiar în inima Bisericii”!
Ne
îngrijorează scăderea credibilității Bisericii de la 85% la sub 40% doar în
câțiva ani.
Credibilitatea
Bisericii este strâns legată de frecventarea Bisericii. Scade credibilitatea,
scade și frecventarea Bisericii, așa cum constatăm în ultima vreme, cu grave
consecințe pastorale, duhovnicești, naționale, economice, sociale etc. Se
mărește vizibil ruptura între ierarhie, preoție și popor, iar unii se
prefac că nu o vad. Cine sunt cei care se fac vinovați de această situație
dramatică și cine trebuie să răspundă de acest eșec pastoral și de imagine? Sau
ce întreprindeți la nivel sinodal pentru a stopa, măcar, această catastrofă?
Occidentul când a terminat frumoasele catedrale s-a ales cu protestantismul,
iar catedralele, multe dintre ele, au devenit muzee și localuri de distracție
publică! Iată câteva dileme, pericole și întrebări deloc retorice.
În
final, am dori să cunoaștem oficial poziția B.O.R. despre ecumenism, Consiliul
Mondial al Bisericilor, masonerie, sionism, noua ordine mondială, new-age,
naționalism și ce hotărâri sinodale se cuvine a fi luate, astfel încât să fie
întâmpinate aceste provocări și să fie preveniți credincioșii Bisericii
noastre, pentru a fi evitată intrarea în astfel de organisme, întrucât există
semnale clare care atestă că tot mai mulți preoți și credincioși aderă la
aceste mișcări oculte.
Ar fi
o sumbră perspectivă din partea Sinodului Sfintei noastre Biserici Ortodoxe să
nu dea curs sau răspuns acestui demers duhovnicesc al nostru, făcut cu toată
dragostea pentru adevăr și credința cea dreaptă, sau, și mai grav, dacă ne va
considera răzvrătiți sau fără smerenie și ascultare pentru
reacția noastră firească și de autoapărare duhovnicească și pastorală.
Noi îi
respectăm, îi iubim și îi ascultăm pe ierarhii români care vor să ne
călăuzească spre mântuire și pe cei care dau dovadă că sunt adevărați Părinți
și Păstori.
Unii
ecumeniști fervenți au făcut deja listele cu viitorii caterisiți. Sfatul nostru
este să păstrați caterisirile pentru eretici și nu pentru preoții
mărturisitori, jertfelnici și curajoși, care drept învață Cuvântul
Adevărului veșnic!
Așa să
ne ajute Dumnezeu!
Pr. Mihai VALICĂ,
în
numele unor preoți și credincioși ortodocși
AXIOS!
RăspundețiȘtergereAXIOS!
RăspundețiȘtergere