"Ecumenismul este erezie"
Transcrierea integrala a textului din filmare se gaseste aici:
Ecumenismul este erezie. Hotărârile sinodului din Creta
sunt eretice
Transcriere – Interviu
cu Părintele Hariton din Sfântul Munte Athos
Păr. Hariton: Mă adresez
[credincioşilor ortodocşi români], datorită dragostei şi susţinerii creştinilor
ortodocşi ai Bisericii Ortodoxe Române, care au aceleaşi probleme ca şi noi
creştinii ortodocşi greci, şi pentru că avem o legătură de dragoste cu
adevăraţii părinţi care sunt în România, în mănăstiri şi în lume şi cu preoţii
şi pentru că părinţii de la Schitul Prodromu al Marii Lavre ne-au rugat să dăm
câteva explicaţii teologice şi practice cu privire la această mare erezie care
îi preocupă astăzi pe toţi creştinii ortodocşi - ecumenismul.
În primul rând trebuie să spunem în câteva cuvinte despre
ce înseamnă ecumenism şi dacă intr-adevăr ecumenismul este erezie. Ecumenismul
a fost creat de cercuri lumeşti. Din punct de vedere istoric, putem spune ca
ecumenismul este o mişcare care a început după al doilea război mondial, în
1948. Ecumenismul a fost creat pentru a uni diverse grupuri protestante.
Nenorocirea este că încă de la început în această mişcare s-a implicat şi
Patriarhia Ecumenică de la Constantinopol, cu rezultatul final că este
considerată membru cu drepturi egale în Consiliului Mondial al
Bisericilor. Cu tot respectul pe care-l avem toţi ca greci şi ca ortodocşi faţă
de instituţia patriarhală şi faţă de patriarh, dragoste şi stimă pe care le
purtăm fiecare în inimă, pentru că suntem greci şi romei, în ceea ce priveşte
ecumenismul, însă, vedem că încă de la început Patriarhia a făcut o greşală
imensă: a lăsat tradiţia patristică, linia Sfinţilor Părinţi, şi s-a
aliniat sistemelor lumeşti. Patriarhia, cu toate că este singura – noi
suntem – singura Biserică, cea ortodoxă, singura Biserică adevărată care
există în lume, a acceptat să participe în Consiliul Mondial al Bisericilor ca
un membru cu drepturi egale cu fiecare grupare protestantă. Adică ce este în
vigoare în acest aşa-zis Consiliu Mondial al Bisericilor, sau al ereziilor
cum este în realitate, aceleaşi drepturi egale le are şi Patriarhia [ca şi
membrii protestanţi], şi prin urmare toate celelalte Biserici Ortodoxe care
sunt implicate în acest Consiliu Mondial. Ce ne atrage atenţia încă de la început
este că l-au numit “al Bisericilor”, Consiliul Mondial al Bisericilor, ceea ce înseamnă că Patriarhia,
şi prin urmare toate celelalte Biserici Ortodoxe participante, au recunoscut
protestanţii ca fiind “biserici” încă de la început.
Din punct de vedere istoric bineînţeles, în toate
aceste decenii din 1902, de când a început de fapt ecumenismul, este prima
încercare a Patriarhiei Ecumenice de a intra în contact cu lumea protestantă,
anglicană, a Vestului. În 1948 ea devine membru egal în Consiliul Mondial al
Bisericilor şi, de atunci până astăzi, s-au făcut foarte multe încercări de
a instituţionaliza această legătură, având ca scop final unirea. Această
unire este deservită de aşa-zisele dialoguri teologice. În cadrul acestor
dialoguri teologice, din 1960, dacă nu greşesc, se implică şi papistaşii. Deci
înţelegem că ecumenismul, încă de la început, este o mişcare ce se
îndepărtează de tradiţia Sfinţilor Părinţi. Pentru noi, prin urmare, se
dovedeşte că ecumenismul este o erezie. Şi aşa cum foarte corect şi clar a
spus-o în urmă cu multe decenii Sfântul Părinte Iustin Popovici al Serbiei, ecumenismul
nu este o simplă erezie, ci este o panerezie, adică înglobează toate ereziile.
Subiectul care ne preocupă este ce
atitudine trebuie să avem faţă de ecumenism. Sfinţii Părinţi ne spun că cel mai
mare duşman al Bisericii nu sunt prigonitorii creştinismului, ci ereticii şi
ereziile. Biserica nu s-a temut de nimic mai mult decât de erezii şi de
eretici. Pentru că prigonitorii, care luptau de asemenea împotriva credinţei
lui Hristos, cum erau în primele secole ale creştinismului împăraţii
idololatri, aceştia au făcut prigoană împotriva lui Hristos care a avut ca
rezultat martiriul. Diavolul a văzut că prin martiriu se fac sfinţi şi de
asta imediat a început printr-un mod mai viclean să încerce să dărâme
creştinismul şi dreapta credinţă, creând astfel ereziile.
Ereziile au apărut de la începutul
creştinismului, din nefericire. Prima erezie a fost cea numita gnosticismul,
care seamănă foarte mult cu cea a ecumeniştilor de azi. Şi aceştia au făcut un
sincretism. Sincretism înseamnă o unire de multe şi diferite ideologii
religioase sub o aparenţă creştină. Ceea ce se întâmplă astăzi, ecumenismul
încearcă să unească toate grupurile eretice într-o “biserică”, în aceeaşi
“biserică”. Deci înţelegem că atunci când există erezie nu putem nici să fim
indiferenţi, nici cu atât mai mult să urmăm vreo erezie. Erezia, cum ne învaţă
Sfinţii Părinţi, ne desparte de Hristos, care este Adevărul, şi
prin urmare ne privează şi de mântuirea veşnică a sufletului nostru.
Astăzi realitatea în care trăim este
foarte dificilă, pentru că ecumenismul a ajuns la apogeu, putem spune, şi în
special după sinodul care a avut loc în iunie în Creta. Acolo, din nefericire,
10 dintre Bisericile Ortodoxe Autocefale au semnat şi au hotărât câteva
lucruri care nu sunt conforme nici cu dogmatica (învăţătura Bisericii), nici cu
eclesiologia Bisericii Ortodoxe, nici cu istoria Bisericii Ortodoxe. Pentru
toţi teologii, episcopii şi profesorii care s-au ocupat şi au studiat
hotărârile Sinodului din Creta se dovedeşte că acest sinod nu este sinod
ortodox şi nu a luat hotărâri ortodoxe. De aceea şi noi suntem datori acum
să luăm atitudine faţă de acest sinod. Un creştin ortodox nu poate să
aprobe, să accepte hotărârile acestui sinod, pentru că nu sunt ortodoxe.
Unul dintre cele mai importante
momente ale acestui sinod este că acceptă că Papa şi toţi ereticii sunt
“biserici”, cum suntem şi noi, adică au Taine, au Preoţie, au Botez, având scopul
final ca să ne unim toţi împreună ca o singură biserică. Acest
fapt nu poate fi acceptat niciodată de vreun ortodox. Din cauza asta se naşte în noi întrebarea: “Ce trebuie să facem, ce poziţie trebuie sa adoptăm?”. În calitate de creştini ortodocşi, care vrem să urmăm învăţătura
Sfinţilor Părinţi, suntem datori să respingem hotărârile acestui sinod, care
sunt eretice. Pentru aceasta
există şi studii teologice care o dovedesc. Primul pas este să încetăm să
mai avem comuninune eclesială cu cei care acceptă hotărârile eretice ale
acestui sinod. Nu putem ca creştini ortodocşi [să rămânem în comuniune cu
cei care sunt în comuniune cu ereticii]... Primul pas care ne preocupă este
pomenirea episcopilor. Deoarece în Biserica noastră, în viaţa noastră
liturgică, [pomenirea episcopului] are legătură directă cu mântuirea şi
sfinţirea noastră prin Tainele Bisericii. De asta pomenirea numelui unui
episcop are o foarte mare însemnătate pentru mântuirea noastră. Dacă episcopul
este ortodox, atunci toţi dintre noi suntem sub ascultarea episcopului, pomenim
numele lui la toate tainele şi avem binecuvântarea şi harul lui Dumnezeu.
Când însă episcopul nu mărturiseşte cuvântul adevărului atunci noi suntem
datori să urmăm ceea ce spun sfintele canoanele. Concret, în situaţia în
care suntem astăzi, după hotărârile Sinodului din Creta, “aşa-zisul Mare şi
Sfânt”, care nu a fost nici mare, nici sfânt, nu putem să pomenim episcopi care
au semnat şi au acceptat hotărârile ale acestui sinod. Asta ne învaţă Sfinţii
Părinţi. Noi nu arătăm nimic după capul nostru, nici nu vorbim după părerea
noastră, nici nu învăţam ceva de la noi, ci, pur şi simplu, suntem datori să
mărturisim şi să învăţăm şi să promovăm ceea ce învaţă Sfinţii Părinţi. În cazul
pomenirii episcopului, sfintele canoanele ale Bisericii sunt clare şi nu încape
nici o îndoială. Canonul 15 al Sinodului I-II Constantinopol hotărâşte clar
că atunci când episcopul nu mărturiseşte cuvântului adevărului, atunci noi
suntem datori să încetăm pomenirea. Principalul, cel mai important înţeles al
acestui canon este că atunci când noi pomenim un episcop eretic, cu simţăminte
eretice, devenim şi noi părtaşi la erezia lui, în credinţa lui, în credinţa lui
eretică pe care o exprimă prin simţămintele lui eretice. Or nu putem [să
facem aceasta]. Pomenirea episcopului nu este ceva formal, este ceva
esenţial pentru mântuirea noastră. Aceasta o învaţă şi Sfinţii Părinţii
ai Sfântului Munte.
În anul 1275, atunci când patriarh al
Constantinopolului era Ioan Vekkos, care era filo-latin, acesta a fost
primul dintre patriarhi care a semnat unirea cu Papa. După schisma din
1054, sau mai bine zis după tăierea din corpul Bisericii Ortodoxe a
papistaşilor, a fost prima dată când ortodocşii au mers la papa cu scopul de a
se uni. În 1275, reprezentanţi ai patriarhului Ioan Vekkos au semnat la Lyon,
în Franţa, unirea cu Papa. Atunci Părinţii Aghioriţi au trimis scrisoare
împăratului Mihail al VIII-lea Paleolog şi la al
doilea Sinod Ecumenic de la Constantinopol către Ioan Vekkos. Acolo se
plângeau de unirea pe care au semnat-o cu papistaşii şi tot acolo ne arată şi
ce trebuie să facem. În prima scrisoare a Părinţilor Aghioriţi, ei înşişi ne
spun concret, cercetând canonul 15 al Sf. Fotie de la Sinodul I-II
Constantinopol, cum am zis: Biserica Ortodoxă a primit de la Apostoli, de la
toţi Sfinţii Părinţi şi de la Sinoadele Ecumenice tradiţia că pomenirea
numelui episcopului în Sfântul Altar în timpul Sfintei Liturghii înseamnă
comuniune deplină cu episcopul, cu credinţa episcopului. Şi de
asemenea, aceiaşi Sfinţi Părinţi, interpretând Sfânta Liturghie ne spun că prin
pomenirea numelui episcopului noi arătăm supunere desăvârşită faţă de acesta
pentru că ne împărtăşim de aceeaşi credinţă cu el. În aceeaşi scrisoare,
Sfinţii Părinţi Aghioriţi spun că în Sfânta Liturghie preotul, pomenind numele
arhiereului, arată trei lucruri: primul, supunerea lui faţă de arhiereu, că-l
recunoaşte ca superior lui, în preoţie; al doilea, că este de aceeaşi
credinţă cu arhiereul, adică aceeaşi credinţă pe care o are şi arhiereul;
şi al treilea că este continuator al Sfintelor Taine prin Preoţia care a
primit-o de la el, prin hirotonirea de către acesta. Deci vedem şi din aceste
două direcţii ale Părinţilor Aghioriţi că pomenirea numelui arhiereului nu este
ceva formal, tipiconal, ci arată că suntem în legătură cu credinţa arhiereului
atunci când îl pomenim.
Acum, întrebarea şi subiectul care ne
preocupă este: Dacă episcopul [pe care îl pomenim] nu are simţăminte ortodoxe
şi nu mărturiseşte cuvântul adevărului, ce trebuie să facem? Ne spun clar chiar
Sfinţii Părinţi că nu putem pomeni acest nume, deoarece, prin pomenire, intrăm
în legătură cu credinţa lui. Şi aici este ceva care astăzi scapă atenţiei
multora, deoarece există concepţia greşită la foarte mulţi preoţi, monahi şi
laici care spun că “noi nu suntem de acord cu episcopii care sunt eretici şi
au simţăminte eretice, dar trebuie să-i pomenim pentru că suntem obligaţi să
facem asta”. Sfinţii Părinţi, după cum am văzut, nu învaţă aşa
ceva, cum că pomenirea episcopului este o chestiune de tipic, ci este ceva
esenţial în cadrul Liturghiei. Nu putem deci să pomenim un episcop eretic,
pentru că suntem în comuniune cu credinţa sa. Acesta este argumentul cel mai de
bază pe care-l avem de la Sfinţii Spărinţi pentru a face întreruperea pomenirii
unui arhiereu care nu învaţa credinţa ortodoxă.
-
După
ce Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a acceptat Sinodul din Creta ca sinod
ortodox, pot merge la biserică creştinii ortodocşi români, unde se pomeneşte
ierarhul?
Păr. Hariton: Atât timp cât Biserica Română a acceptat hotărârile
sinodului care a avut loc în Creta în vară ca fiind ortodoxe, poporul şi clerul
sunt datori să ia fiecare o poziţie responsabilă faţă de sinodul Bisericii
Ortodoxe Române. În primul rând, va trebui ca preoţii şi poporul din fiecare
mitropolie să ceară de la episcopul lor să declare public personal dacă este de
acord, dacă acceptă sau nu acceptă hotărârile din Creta; pentru că se poate ca
Sinod să le fi acceptat în România, dar se poate ca un episcop să nu le fi
acceptat, deci este datoria obligatorie a fiecare episcop ca personal să
declare public dacă sinodul din Creta este eretic sau este ortodox. Dacă vreun
episcop declară că acceptă ca ortodoxe hotărârile sinodului, atunci clericii şi
laicii sunt nevoiţi să întrerupă comuniunea eclezială cu el. Acest lucru este
valabil şi pentru preoţi. Unde există preoţi, într-o mitropolie, care sunt de
acord cu mitropolitul lor şi acceptă hotărârile eretice ale sinodului, ceilalţi
preoţi şi monahi şi laici nu pot avea comuniune cu ei, nu pot sluji acolo unde
slujesc preoţii eretici. Acesta este duhul canonului. Nu o zic unii oameni, o
zic canoanele Bisericii.
-
Spun
Sfinţii Părinţi că fără o credinţă corectă toate virtuţile pe care le putem
face sunt în zadar.
Păr. Hariton: Astăzi, din
nefericire, de multe decenii nu se mai face învăţarea credinţei ortodoxe, adică
poporul, şi în Grecia, şi în general, nu se catehizează ortodox. Şi nu suntem
conştienţi ce mare importanţă au credinţa ortodoxă, dogmele ortodoxe, canoanele
sfinte ale Bisericii. Această stare are drept rezultat astăzi înţelegerea
greşită şi interpretarea greşită a multor lucruri în viaţa noastră duhovnicească.
De exemplu, mulţi cred că dacă se luptă doar pentru virtuţile duhovniceşti,
adică să fie atenţi, să privegheze, să postească, să meargă la biserică, să se
spovedească, să se împărtăşească, să facă priveghere, să meargă la biserică,
asta este de ajuns ca să se mântuiască. Bineînţeles, sunt de ajuns ca să se
mântuiască şi trebuie, este sarcina noastră să facem toate acestea, dar toate
acestea, toată această luptă spirituală, viaţa în Hristos, cum spunem, pe care
trebuie să o trăim, pe ce se sprijină? Care este temelia pe care trebuie să se
sprijine? Temelia este credinţa ortodoxă. Este, cum putem spune simplu, ca şi
cum am construi o casă pe o temelie care nu există, şi aşa cum, ne-a spus şi
Hristos, temelia credinţei, stânca pe care este construită Biserica, este
credinţa, credinţa adevărată, teandrică, în persoana Domnului nostru Iisus
Hristos. De asta şi lui Petru i-a zis: „Tu eşti Petru şi pe această piatră
voi zidi Biserica Mea” adică pe piatra
mărturisirii credinţei se construieşte Biserica Ortodoxă. Astăzi nu suntem
conştienţi de asta, cât de importantă este, din această cauză considerăm greşit
dogmele ortodoxe şi canoanele Bisericii şi ne concentrăm mai mult pe o viaţă
duhovnicească care credem că ajunge, că nu mai avem nevoie de altceva. Asta
este o greşeală, niciodată Sfinţii Părinţi nu au învăţat şi nu au trăit aşa
lucrurile. Prima este credinţa, şi pe credinţa ortodoxă şi mărturisire
construim toată construcţia virtuţilor. Deci fără mărturisirea credinţei nu
putem să spunem că păşim pe drumul Sfinţilor Părinţi. Toţi Sfinţii Părinţi în
primul rând s-au luptat pentru a păstra credinţa ortodoxă.
Doar câteva exemple dacă amintesc sunt de ajuns pentru a înţelege aceasta.
La Primul Sinod Ecumenic avem trei situaţii diferite: îl avem pe Atanasie cel
Mare, care atunci era diacon, simplu diacon, nu era nici măcar preot şi el a
fost sufletul sinodului. Adică, prin Atanasie cel Mare, care era diacon atunci,
a vorbit Duhul Sfânt şi s-a construit teologia ortodoxă a Bisericii cu privire
la erezia ariană, a lui Arie. Avem şi alte două exemple: pe Sfântul Spiridon şi
Sfântul Nicolae. Sfântul Spiridon care în viaţa lui lumească a fost cioban a
cerut şi el să vorbeasca cu Arie. Ceilalţi părinţi care ştiau că este un om
simplu şi că nu este învăţat l-au împiedicat. A insistat că vrea să
vorbească personal cu Arie, a coborât acolo jos unde era Arie în sinod şi
acolo, având Sfântul teologia empirică înăuntrul său prin minunea care s-a
înfăptuit în faţa ochilor lui Arie cu cărămida a demonstrat taina Sfintei
Treimi. Arie, cu toate acestea în loc să creadă unei asemenea mari minuni a
început din nou cu filosofiile sale. Atunci ce s-a întâmplat? Sfântul Nicolae,
care este întruchiparea blândeţei s-a supărat atât de tare încât a coborât şi
i-a dat o palmă lui Arie. Atunci toţi Sfinţii Părinţi au rămas şocaţi, nu se
aştepta nimeni să se întâmple un asemenea lucru, şi deoarece exista lege
împărătească, cine loveşte un om în faţa împăratului merge direct la închisoare
şi i se taie mâna cu care a lovit. Atunci Sfântul Împărat Constantin a trebuit
să aplice legea statului şi a poruncit să-l închidă pe Sfântul Nicolae în
închisoare. Şi Sfântul Nicolae a fost închis într-adevăr în închisoare. În ziua
următoare când s-au dus să-l scoată din închisoare, să-l judece, l-au văzut
ţinând în mână o sfânta evanghelie de aur şi să poarte omofor, cu toate că a
intrat fără să poarte nimic, nici evanghelie, nici omofor. Atunci toţi l-au
întrebat surprinşi: „Unde ai găsit astea?” şi a zis: „Noaptea a venit
Hristos în închisoare şi m-a întrebat: Nicolae, de ce eşti în închisoare?
Pentru dragostea ta, Doamne! zic. la, zice, omoforul, eşti un adevărat păstor.
Şi apoi a venit Maica Domnului şi a zis: Nicolae de ce eşti în închisoare? şi
am zis: pentru dragostea fiului tău. Ia Evanghelia, tu înveţi cu adevărat
Evanghelia”. Şi când au văzut acestea ce i le-au dat Hristos şi Maica
Domnului imediat au înţeles măreţia Sfântului Nicolae care a fost atât de zelos
în apărarea dogmei ortodoxe în sinod, în primul Sinod Ecumenic. Acesta este
pentru noi un exemplu pentru vremurile de astăzi când episcopii nu mărturisesc
şi nu învaţă dogmele ortodoxe în popor, având drept consecinţă faptul că
poporul este neiniţiat în dogmele ortodoxe. Se limitează doar la o viaţă
duhovnicească, să vorbească despre aceleaşi lucruri, lucruri despre rugăciune,
toate acestea frumoase, sfinte şi bune sunt, dar pe lângă astea este nevoie şi
de învăţătura creştină, tebuie să o aibă şi păstorii şi poporul. Să se cultive,
să se intereseze şi să cunoască toate aceste subiecte.
-
Părinte,
în zilele noastre, mulţi zic că este mai bine să rămânem în Biserică cu câteva
greşeli decât să fim în afara Bisericii cu adevărul. Cum înţelegeţi aceste
cuvinte?
Păr. Hariton: Este prima dată
când se aude aşa ceva. Adică, şi eu mai auzit şi este incredibil... dacă
este posibil vreodată... şi o zic arhierei, este incredibil că poate să spună
un arhiereu un asemenea lucru. Asta înseamnă că nu au înţeles ce este Biserica.
Este posibil ca Biserica să fie în afara adevărului sau adevărul să fie în afara
Bisericii? Acestea două sunt identice, Biserica şi Adevărul. Şi avem
cuvintele Domnului. Ce spune Domnul? Spune: “dacă rămâneţi cu Mine atunci
trebuie să ştiţi adevărul, şi adevărul vă va elibera”. “Eu sunt adevărul”, a
spus Hristos, Hristos se identifică cu adevărul, nu a spus “eu sunt Biserica”, undeva în Evanghelie. A spus “eu sunt
Adevărul”. Şi acum există episcopi care spun că este de preferat să fii în
Biserică şi nu în Adevăr? Ce înseamnă asta? Este de neînţeles.
-
În
această situaţie, în Biserică avem greşeli sau erezie? Pentru că
sunt două lucruri diferite.
Păr. Hariton: Aici, din
nefericire, se vede una dintre cele mai mari pagube făcute de ecumenism. Adică,
astăzi episcopii ecumenişti şi foarte mulţi teologi, şi, din nefericire, trece
şi în rândurile poporului, ei cred în aşa-numita teorie episcopocentrică. Ce
înseamnă asta? Pentru aceştia Biserica înseamnă episcopul. Aceasta este însă
clar o teorie papistaşă, teorie eretică a papismului. Papa spune “eu sunt
Biserica”. Această idee a trecut şi la
episcopii ortodocşi. Fiecare episcop crede că „eu sunt biserica”, la fel ca
Papa, şi din nefericire aceasta trece apoi şi la preoţi, fiecare preot „eu
sunt biserica, ce spun eu asta este”. Bineînţeles dacă este în concordanţă
cu Evanghelia, cu Sfânta Scriptură, cu învăţătura Sfinţilor Părinţi o vom urma,
dacă însă nu este în concordanţă cine poate îndrăzni să spună că eu sunt, ce
spun eu asta este. Cu ce drept? Problema este că se identifică persoana
fiecărui episcop cu Biserica. Asta este blasfemie. Hristos este Biserica.
Capul Bisericii este doar Hristos. Noi suntem mădulare ale trupului lui
Hristos. Capul este numai Unul, nimeni nu-L poate înlocui pe capul Bisericii
care este doar Hristos. Deci ceea ce spun unii că preferăm să fim în Biserică
şi să luptăm din interiorul Bisericii şi nu să fim în afara Bisericii, chiar
dacă avem adevărul, nu a spus-o nici un sfânt al Bisericii noastre, pentru că
Biserica se identifică cu adevărul, cu Hristos. Şi acestea sunt tot roade ale
ecumenismului, ale acestei erezii a ecumenismului. Trebuie foarte multă atenţie
şi trebuie să fim foarte atenţi să rămânem statornici în adevărul lui Hristos.
Şi pentru asta să studiem izvoarele teologice, scrierile Sfinţilor Părinţi, să
rămânem statornici în credinţa noastră, pentru că fără credinţă nu ne mântuim.
Ceea ce trăim astăzi însă nu trebuie să ne surprindă, pentru că Sfinţii
Apostoli ne-au spus-o de la începutul Evangheliei. Sfinţii Apostoli ne-au
învăţat să ne ferim de înşelare şi minciună. Sfântul Ioan Evanghelistul,
Evanghelistul iubirii, apostolul iubirii, să vedem cum se exprimă în
epistolele sale şi să comparăm cu agapologia ecumeniştilor de astăzi. În
capitolul 4, epistola 1 ne atenţionează să nu credem ce auzim atât de uşor,
oricine ar fi celălalt, să cercetăm duhurile, dacă sunt ale lui Dumnezeu,
pentru că nu toate duhurile sunt ale lui Dumnezeu, pentru că mulţi
pseudoprofeţi au venit în lume, mereu a existat şi mereu va exista aşa ceva.
Adevărata cunoaştere a lui Dumnezeu există doar când cineva mărturiseste pe
Iisus Hristos, că este Dumnezeu şi om desăvârşit, doar cel ce mărturieşte pe
Iisus Hristos ca Dumnezeu desăvârşit şi om desăvârşit, aceasta este de la
Dumnezeu, şi orice altă învăţătură diferită nu este de la Dumnezeu, ci este de
la viclean, de la Antihrist. Învăţătura Bisericii noastre este, cu puţine
cuvinte, ca să nu ne întindem prea mult, că trebuie să fim foarte atenţi la
erezie, pentru că erezia ne desparte de Trupul Bisericii şi de mântuirea
noastră. Şi în special astăzi ecumenismul are această mare capcană că se
ascunde, se ascunde chiar în spatele cuvintelor scripturii, în spatele
cuvintelor Sfinţilor Părinţi, pe care le deformează şi la urmă le schimbă şi ne
scoate în afara duhului Sfinţilor Părinţi.
În încheiere trebuie să spun cu multă
iubire către cei ce ascultă aceste cuvinte umile ale noastre, că nu sunt ale
noastre, pentru că nu vrem să exprimăm nimic al nostru, ci doar ce spun Sfinţii
Părinţi ai Bisericii. Trebuie să avem multă credinţă şi multă încredere în
Dumnezeu pentru că zilele pe care le trăim sunt foarte grele. Asta nu trebuie
să ne deznădăjduiască, ci dimpotrivă să ne dea bucurie, pace, optimism şi
speranţă pentru că prin aceste dificultăţi, şi mai ales în problemele de
credinţă, ne dă Dumnezeu ocazia să ne arătăm dragostea pentru Hristos şi pentru
credinţa ortodoxă. În fiecare epocă au existat erezii şi eretici şi au existat
pericole care au ameninţat Biserica. Biserica niciodată nu este în pericol,
Biserica este în luptă dar nu este învinsă, „Biserica se clatină dar nu
se scufundă”, cum spune Sfântul Ioan Gură de Aur. Biserica este însuşi
Hristos, este stânca de care se lovesc toate valurile ereziilor şi a
prigonitorilor, dar rămâne mereu nemişcată . Această încredere să o avem mereu
în noi şi să îi mulţumim lui Dumnezeu că în zilele noastre ni se dă această
şansă să mărturisim credinţa noastră, să ne aratăm dragostea noastră faţă de
Hristos şi credinţa ortodoxă, în mijlocul acestei panerezii a ecumenismului
care ne ameninţă pe toţi.
Este o perioadă de încercare şi s-o
luăm cu multă smerenie şi cu conştiinţa faptului că suntem oameni neputincioşi
şi păcătoşi, dar tocmai pentru că suntem păcătosi şi că nu ne bazăm pe
virtuţile şi puterile noastre, dar conştienţi fiind de neputinţa noastră şi de
păcatele noastre, să aducem ca jertfă lui Dumnezeu mărturisirea credinţei
noastre. Şi ÎL rugăm pe Dumnezeu să ne dea puterea să ridicăm această cruce
mare a mărturisirii şi a credinţei, neştiind ce ne-a rezervat Dumnezeu
fiecăruia în parte. Nu avem ce să-i oferim lui Dumnezeu, măcar să-i oferim
mărturisirea noastră şi credinţa noastră în Hristos. De aceea şi spune Hristos
în Evanghelie: Când va veni Fiul Omului pe pământ
va mai găsi oare credinţă? Este foarte important, cum spun toţi
Sfinţii Părinţi, că în vremurile acestea de pe urmă ceea ce ne va cere Hristos
mai mult decât toate este credinţa noastră, să rămânem statornici în credinţa
noastră. Şi asta să cerem zi de zi în rugăciunile noastre: să ne lumineze Hristos
pe toţi si pe păstori, şi pe preoţi, şi pe
arhierei, şi toţi să rămânem statornici în credinţa noastră, şi să ne sprijim
unii pe alţii, să avem unire şi dragoste între noi, toţi ortodocşii, în tot
locul să fim uniţi, şi să avem credinţa că Dumnezeu nu ne va părăsi. Când
Dumnezeu este cu noi nimeni nu ne poate învinge. Biruinţa este a lui Hristos şi
a Bisericii. Credinciosul este mereu învingător. Noi să rămanem statornici în
ceea ce au zis părinţii Bisericii noastre. Şi cum zice în Sinodiconul ce se
citeşte în perioada Triodului, în prima Duminică Postului Mare, Duminica
Ortodoxiei „Aşa cum au văzut Proorocii, cum au învăţat Apostolii, cum a
primit Biserica, cum au dogmatisit învăţătorii, cum înţelege împreună cu ei
lumea locuită, cum luminează Harul, cum lămureşte adevărul, cum a fost erezia
izgonită, cum ne întăreşte înţelepciunea să proclamăm, cum a adeverit Hristos,
tot aşa gândim şi noi, vorbim, propovăduim, ÎL slăvim pe Hristos ca pe
adevăratul Dumnezeu, şi pe Sfinţii Săi, în cuvinte, în scrieri, în gânduri, în
jertfe, în Biserici, în icoane, slujind şi preaînălţându-L pe Unul Adevăratul
Dumnezeu şi Domn, şi cinstindu-i pe Sfinţi din cauza Domnului lor ca pe cei ce
sunt aproape de El şi Îi slujesc, şi le dăm cinstirea cuvenită. Aceasta este
credinţa Apostolilor, aceasta este credinţa părinţilor, aceasta este
credinţa ortodocşilor, aceasta este credinţa care a întărit lumea”. Să
păstrăm exact acestea ce ni le-au dat Sfinţii Părinţi şi să nu avem nici o
nelinişte şi teamă în suflete. Dumnezeu şi Maica Domnului le va aranja pentru
mântuirea noastră pe care ne-o dorim. Toată lumea să vină în sfânta Biserică a
lui Hristos Dumnezeu, care este doar Biserica Sfântă Ortodoxă şi toţi să-şi
găsească mântuirea în persoana lui Hristos.
Le doresc la toţi putere, bucurie şi
pace în suflete şi încredere în Duhul Sfânt care mereu ne conduce şi nu lasă
niciodată Biserica Lui. Biserica este Hristos şi Sfinţii şi noi urmăm cu
smerenie drumul Sfinţilor Părinţi. Asta dorim cu tot sufletul nostru şi toţi să
rămânem statornici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.