Sinodul BOR
a aprobat în mod clar documentele eretice ale sinodului ecumenist din Creta. În
declaraţia de pe bazilica.ro se
creează o falsă impresie prin care suntem îndemnaţi să credem că ar exista
posibilitatea unei schimbări de situaţie prin amânarea a deciziilor. Realitatea
este că sinodul BOR “a luat act” asupra unei decizii pe care trebuie să o pună
în aplicare, cu atât mai mult că a semnat documentele eretice în unanimitate.
Prezentăm, în cele ce urmează, un studiu al teologului MIhai Silviu Chirilă.
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
a adoptat o declaraţie, publicată pe siteul oficial al Patriarhiei, în data de
29 octombrie, numită Concluziile
Sfântului Sinod cu privire la desfăşurarea şi hotărârile Sfântului şi Marelui
Sinod al Bisericii Ortodoxe din Creta (16-26 iunie 2016) [1]. Aşteptată cu mare speranţă de către creştinii ortodocşi români care se opun
deciziilor din Creta, întrunirea Sfântului Sinod şi mai ales această declaraţie
au produs o puternică dezamăgire în rândul celor care credeau că documentele
sinodului cretan vor fi respinse de către ierarhii români.
Documentul emis de sinodul BOR are trei părţi: una în care se evaluează
participarea delegaţiei române la sinodul panortodox; una în care se ratifică
documentele din Creta, una în care se fac recomandări pentru viitor.
A. Evaluarea participării delegaţiei române la
sinod
Una dintre concluziile sinodului este că participarea şi implicarea
membrilor delegaţiei române la sinod au fost substanţiale. Faptul că “se ia act” de
prestanţa delegaţiei române înseamnă că sinodul este de acord cu maniera în care
delegaţia a reprezentat interesele Bisericii Ortodoxe Române la acel sinod.
În legătură cu acest aspect, există o
discrepanţă între modul în care este evaluată activitatea sinodalilor de către
Sfântul Sinod şi cel în care este apreciată de către poporul
credincios. Diferenţa o face faptul că sinodalii evaluează prezenţa la sinod
din perspectiva modului în care acesta s-a desfăşurat, pe când poporul reţine
doar rezultatul final al acestuia, deloc satisfăcător pentru dreapta credinţă
ortodoxă.
O stare de frustrare există şi în rândul
ierarhilor participanţi, despre care se spune că au avut contribuţii
substanţiale la apărarea Ortodoxiei în acel sinod şi
care, odată întorşi acasă, se confruntă cu o puternică critică din partea unei
părţi a poporului credincios. Frustrarea se datorează percepţiei eronate asupra
unui aspect important: în probleme de
apărare a dreptei credinţe contează numai rezultatul final. Din perspectiva
finalităţii, ştiinţa de carte a celor din delegaţia română şi contribuţia lor
substanţială la definirea unor învăţături nu pot compensa faptul că, la
sfârşit, delegaţia română a semnat nişte documente cu vădit caracter eretic.
Exista opţiunea respingerii acelor
documente, sau cea a acordării măcar a câtorva voturi împotrivă (aşa cum au
făcut-o cei din delegaţiile greacă sau sârbă), ca să nu mai vorbim de opţiunea
neparticipării la un sinod despre care participanţii aveau ştiinţă că va avea
un caracter puternic antiortodox, deoarece îi cunoşteau de mult pe ceilalţi
participanţi, felul în care aceia gândeau şi ideile pe care le expuseseră în
fazele preliminarii ale pregătirii sinodului.
Explicaţia că delegaţia română a luptat din răsputeri, dar atât s-a
putut, nu este suficientă, deoarece sinoadele Bisericii nu sunt nişte bătălii
politice oarecare, în care, dacă nu câştigi, nu e o tragedie. Într-un sinod
ortodox, dacă partea ortodoxă pierde, credinţa ortodoxă poate fi puternic
prejudiciată pentru generaţii întregi. Din acest motiv, participanţii ortodocşi
sunt obligaţi să apere Ortodoxia până la sacrificiul suprem, dacă li se cere,
dar în niciun caz nu au opţiunea de a lăsa adevărul ortodox de credinţă întinat
de erezie sau de a pune în sarcina unui sinod ulterior rezolvarea greşelilor
făcute la acesta.
O altă explicaţie care se propune este că delegaţii ortodocşi de la
sinodul din Creta (cum de au existat şi delegaţi neortodocşi la un sinod
panortodox la care au participat capii Ortodoxiei?) “au ales răul cel mic”,
sau au “diminuat efectele negative mult mai mari” pe care sinodul le-ar fi
produs, dacă nu ar fi fost intervenţia lor. Este o viziune riscantă,
care poate fi catalogată fără prea mari eforturi ca o formă de serghianism.
Delegaţii la un sinod ortodox trebuie să aleagă întotdeauna binele, nu răul,
oricât de mic ar fi fost el.
B. Raportarea la
documentele din Creta
Cea mai interesantă şi mai aşteptată este raportarea Sfântului Sinod al
Bisericii Ortodoxe Române faţă de documentele finale ale sinodului din Creta.
Comunicatul este, din acest punct de vedere, lapidar, dar destul de sugestiv
totuşi. Textul spune: “S-a luat act de conţinutul documentelor în forma aprobată în cadrul
lucrărilor Sfântului și Marelui Sinod din Creta, respectiv, Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea
contemporană; Diaspora Ortodoxă; Autonomia și modul proclamării acesteia; Sfânta Taină a Cununiei și impedimentele la aceasta; Importanţa postului și respectarea lui astăzi; Relaţiile
Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine, la care se adaugă Enciclica și Mesajul Sinodului”.
Derutează expresia “s-a luat act de”, pe care unii o consideră doar o simplă luare la cunoştinţă,
nu o decizie de punere în aplicare a textelor respective. Cei mai mulţi dintre
cei prezenţi la sesiunea Sfântului Sinod al BOR erau deja familiarizaţi cu
hotărârile sinodului încă din vară, când au participat la adoptarea acestora.
Dacă prin această expresie s-ar înţelege o simplă aducere la cunoştinţă, ar fi
trebuit ca actul sinodal să cuprindă precizări cu privire la o procedură
ulterioară de aprobare a documentelor.
În practica juridică şi parlamentară, a lua act de un document înseamnă
a-l aproba şi a-i da forţă juridică în forma în care este el. În practica
juridică există un timp de act procedural numit hotărâre judecătorească de
expedient, prin care instanţa ia act
de învoiala părţilor, consfinţind-o. Un alt exemplu la îndemână este practica
parlamentară de a lua act de decizii ale Curţii Constituţionale: “Procedura juridică spune că, președintele CCR, merge în plenul reunit al Camerei Deputaţilor și Senatului, unde va da citire deciziei
finale... După ce Parlamentul ia act de
această decizie, hotărârea ajunge în Monitorul Oficial și apoi produce efecte juridice” [2]. Decizia CCR este definitivă şi inatacabilă, dar ea produce
efecte juridice doar după ce Parlamentul ia act de ea şi apoi o trimite la Monitorul Oficial. Alt exemplu: “Plenul
Parlamentului ia act, marţi, de
demisia lui... de la conducerea... Deputaţii şi senatorii vor vacanta astfel postul...” [3].
Procedura prin care Sfântul Sinod a luat
act de deciziile adoptate în Creta pare a avea o susţinere chiar în Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, în care, la articolul 13,
alin. 2 vedem că: „Deciziile sinodale semnate, ca şi Mesajul Sfântului Sinod,
sunt trimise prin scrisori patriarhale ale Patriarhului Ecumenic către toţi
Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Autocefale, care trebuie să le comunice Bisericilor
lor. Aceste texte au o autoritate panortodoxă” [4]. Din acest text înţelegem că
deciziile sinodale au o autoritate panortodoxă, care
începe să opereze după ce Întâistătătorii Bisericilor Autocefale le-au
comunicat Bisericilor lor. Nu este
consemnată procedura aprobării sau rediscutării şi modificării documentelor în
cadrul sinoadelor locale. Dacă ar fi fost prevăzută astfel de procedură, ar
fi existat riscul ca formele finale şi chiar numărul documentelor să fie
aprobate diferit de la sinod local la sinod local, anulând practic caracterul
panortodox al sinodului din Creta şi caracterul unitar al deciziilor aprobate.
Prin urmare, speranţa că în sinodul local se putea întâmpla ceva care să
modifice documentele de la Creta nu s-a întemeiat pe realitatea consemnată de
acest articol al Regulamentului în
baza căruia a funcţionat sinodul. Acelaşi lucru se poate spune şi despre
termenul acordat sinodalilor pentru a rezolva problema caracterului eretic,
înainte ca pliroma să reacţioneze după prevederile canonice şi după exemple din
Sfânta Tradiţie referitoare la situaţii similare din istoria Bisericii.
Din
această perspectivă, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a luat act de
nişte documente finale, care nu mai admiteau rediscutarea lor, pe care le-a
transpus astfel în legislaţia bisericească internă, cu deplină forţă juridică.
Procedura este asemănătoare oarecumva celei a transpunerii în legislaţia
naţională de către Parlament a legislaţiei europene. În acelaşi spirit este şi
Enciclica Sfântului Sinod al Bisericii Ciprului, care, deşi mai detaliată decât
concluziile sinodului român, se rezumă doar la comunicarea deciziilor sinodului
şi la argumentarea faptului că ele sunt obligatorii pentru toţi credincioşii.
Siteul de ştiri al Patriarhiei Române informează că şi Ierarhia greacă se va
întruni în cursul lunii tot pentru a
discuta despre Sinod, iar unul
dintre mitropoliţi va susţine un referat
despre Informarea cu privire la lucrările
Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe [5]. Nu se menţionează proceduri de aprobare a documentelor.
C. “Mărturisirea”
Cea
mai controversată afirmaţie a acestui
comunicat este precizarea că “Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe nu a formulat dogme noi, canoane noi
sau modificări liturgice, ci a mărturisit faptul că Biserica Ortodoxă este
Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească a lui Hristos”.
Afirmaţia că sinodul cretan nu a formulat dogme noi este folosită ca
formă de apărare contra tuturor celor care neagă acest sinod, pe considerentul
că dacă nu s-au formulat dogme noi înseamnă că nu există motiv pentru a
considera acest sinod eretic. În realitate însă, sinodul a prejudiciat dogme
vechi, ceea ce echivalează cu inventarea de dogme noi. Mai precis, a schimbat viziunea
eclesiologică a Bisericii Ortodoxe despre sine şi despre relaţia cu cei din
afara sa, în primul rând cu grupările eretice şi schismatice creştine. Nu a
fost stabilită nici o linie de demarcaţie între ortodoxie şi erezie,
dimpotrivă, ştergându-se graniţele existente până acum, prin acceptarea
denumirii de “biserică”
pentru diferite comunităţi eretice şi, mai ales, prin acceptarea ecumenismului
ca mod de a gândi misiunea Bisericii Ortodoxe în lume.
Acelaşi lucru este valabil şi cu privire la
canoane, unde, deşi nu s-au dat canoane noi, s-a adus atingere unor canoane mai
vechi. Patriarhia georgiană a formulat obiecţia că acceptarea căsătoriilor
mixte încalcă şi modifică conţinutul canonului 72 al Sinodului Quinisext [6]; afirmarea conlucrării cu ereticii şi
schismaticii, pentru idealul aşa-numitei “refaceri a unităţii creştine”, încalcă câteva canoane ale Bisericii
referitoare la modul în care se poate relaţiona cu cei ce resping ortodoxia
învăţăturii creştine.
În
ceea ce priveşte mărturisirea făcută de sinodul cretan cu privire la faptul că
Biserica Ortodoxă este Biserica una, sfântă, apostolească şi sobornicească a
lui Hristos se impun câteva consideraţii:
1.
Creştinii
ortodocşi ştiu acest adevăr fundamental din anul 381 d.Hr., când l-a afirmat
pentru prima oară Sinodul al II-lea Ecumenic. De atunci, în fiecare liturghie
este mărturisit acest adevăr. Prin urmare, mărturisirea aceasta nu îi putea
privi pe ortodocşi.
2. Dacă mărturisirea nu se adresează ortodocşilor, e clar că
ea se adresează partenerilor din Mişcarea Ecumenică. Însă, aşa cum reiese din
citarea unor premise din Declaraţia de la
Toronto, ratificate în documentul
Relaţia Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine, “nicio biserică nu este obligată să-şi modifice
eclesiologia după admiterea în Consiliu” [7], ceea ce înseamnă că niciunul dintre partenerii de CMB
ai Bisericilor Ortodoxe nu este obligat să îşi modifice eclesiologia pentru a
se raporta la Biserica Ortodoxă ca la adevărata Biserică a lui Hristos şi a se
întoarce la Ortodoxie. Mai mult, premisa următoare citată în document afirmă că
“din admiterea în Consiliu nu rezultă
că fiecare biserică este obligată să vadă celelalte biserici ca biserici în
adevăratul şi deplinul sens al cuvântului” [8]. Prin urmare, afirmaţia că Biserica Ortodoxă este
Biserica una, sfântă, sobornicească şi apostolească, corectă în sine şi actuală
de două mii de ani, nu obligă pe vreunul dintre partenerii din CMB să o ia în
considerare, de vreme ce nu este obligat să considere Biserica Ortodoxă ca
Biserică în adevăratul şi deplin sens al cuvântului. Încercând să justifice
faptul că s-a recunoscut caracterul de “biserici” comunităţilor eretice, membrii sinodului
cretan au inclus această prevedere din Declaraţia
de la Toronto, prin care admit
dreptul oricărui membru al CMB de a nu recunoaşte Biserica Ortodoxă ca fiind
Biserică deplină şi în adevăratul sens al cuvântului, lucru care echivalează cu o contramărturisire a faptului
că Biserica Ortodoxă este singura Biserică a lui Hristos şi, prin urmare, cu o erezie eclesiologică.
3.
Afirmaţia că s-a mărturisit Biserica Ortodoxă ca fiind
singura Biserică a lui Hristos şi adevărata Biserică una, sfântă, sobornicească şi apostolească este infirmată şi de
citarea altei premise din Declaraţia de
la Toronto: “Scopul Consiliului Mondial al Bisericilor nu este acela de a negocia unirea
între biserici – lucru ce-l pot face numai bisericile însele din proprie
iniţiativă – ci să realizeze un contact viu între biserici, să promoveze
studiul şi dezbaterea problemelor ce privesc unitatea Bisericii”. La ce se referă expresia “unitatea
Bisericii” din acest citat? La care Biserică? Să fie cumva scopul Consiliului
Mondial al Bisericilor promovarea studiului şi dezbaterii problemelor ce
privesc unitatea Bisericii Ortodoxe? Dacă nu, despre care Biserică este vorba
în acest citat aprobat de către art. 19 al
Documentului 6 şi considerat “de importanţă capitală pentru
participarea Bisericilor Ortodoxe la Consiliul Mondial al Bisericilor”? Oare nu este cumva vorba despre acea “Sfântă Biserică Catolică a Crezurilor” (premisa IV.4) despre care vorbeşte altă premisă a Declaraţiei de la Toronto, despre acea
“biserică” care este mai cuprinzătoare decât apartenenţa la
propriul trunchi eclesial (premisa IV.3)? Despre acea Ecclesia extra Ecclesiam (Biserica din afara Bisericii) propovăduită în premisa IV.3 a Declaraţiei de la Toronto? Şi atunci, cum se
mai poate spune că “sfântul şi marele sinod” a mărturisit că Biserica
Ortodoxă este Biserica una, sfântă, sobornicească şi apostolească, când a admis
în mod implicit că este doar “o parte a Bisericii adevărate”, pe care încearcă să o “redescopere” Mişcarea Ecumenică prin unirea “vestigiilor” Bisericii primului mileniu?
D.
Explicitarea,
nuanţarea şi dezvoltarea
Ultima prevedere a Comunicatului sinodului BOR prevede posibilitatea ca
textele să poată fi “explicitate,
nuanţate şi dezvoltate” de către un viitor sinod “mare şi sfânt”.
Aici este foarte important de remarcat că în textul Comunicatului sinodul BOR consideră că textele sinodului
cretan pot fi doar explicitate, nuanţate şi dezvoltate, nicidecum corectate,
îndreptate sau chiar anulate. Cu alte
cuvinte, în opinia sinodalilor români, textele respective sunt bune aşa cum
sunt, dar mai pot fi explicate, nuanţate şi adăugate. Este adevărat că atunci
când textul Comunicatului a fost tradus în limba greacă, termenul “nuanţare” a
fost redat prin cuvântul grecesc diaforopoiethun,
care înseamnă “corectare, alcătuire diferită”. Publicul grec a
fost informat, prin acest artificiu de traducere, că sinodul românesc a
recomandat corectarea textelor din Creta, ceea ce nu se vede din termenii
folosiţi în limba română. De asemenea, într-un articol recent publicat pe
siteul de ştiri al Patriarhiei se spune că, într-o conferinţă la Iaşi, duminică
13 noiembrie 2016, mitropolitul Ierotheos Vlachos ar fi “reiterat poziţia Sinodului Bisericii noastre cu privire la documentele Sinodului din
Creta: «Trebuie explicitate, diortosite şi schimbate şi alte aspecte, lucru pe
care îl va face alt sinod»”
[9].
Este interesat că Patriarhia Română îşi asumă termenii folosiţi de mitropolitul
Vlachos, deşi termenii “diortosite” şi “schimbate şi alte
aspecte” nu există în Comunicatul din
29 octombrie. De ce oare Comunicatul
oficial nu a folosit aceşti termeni tranşanţi pentru a-i informa pe
credincioşii ortodocşi români?
Potrivit DEX [10],
“explicitarea” este “o clarificare, o exprimare limpede, desluşită, pentru a fi uşor de înţeles”; “nuanţarea”
înseamnă “a exprima diferenţe fine, uşoare”, iar “dezvoltarea”
înseamnă „expunerea amănunţită a unei idei, a unui
subiect”.
Cu alte cuvinte, sinodul BOR a considerat că textele sinodale sunt neclare,
rigide şi generice, dar nicidecum eretice, contrare Sfinţilor Părinţi şi
cugetării ortodoxe.
Se impun câteva întrebări: dacă iei un text
eretic precum Documentul 6, cum poţi să îl explicitezi în aşa fel încât
afirmaţiile ecumeniste din el să pară curat ortodoxe? Cât de multă nuanţare
este necesară pentru a face o afirmaţie eretică să sune ortodox? La ce foloseşte
expunerea amănunţită a unor idei atunci când acele idei sunt din start contrare
spiritului ortodox? Unde s-a pomenit în
istoria Bisericii creştine ca deciziile unui sinod ecumenic să aibă nevoie de
precizări, clarificări şi nuanţări din partea sinodului ulterior?
Am putea oferi un model de “explicitare,
nuanţare şi dezvoltare” din istoria Bisericii Ortodoxe.
Pentru a face acceptabilă decizia Sinodului I Ecumenic de la Niceea, partida
semiariană a propus în locul termenului omoousios,
“de o fiinţă”,
cuvântul omiousios, “de o fiinţă asemănătoare”.
În acest fel, semiarienii încercau “să clarifice, să nuanţeze şi să expună amănunţit” doctrina despre consubstanţialitatea
Fiului cu Tatăl încât ea să fie acceptabilă ambelor părţi. Partea ortodoxă a
respins această soluţie de compromis, rămânând consecventă cu afirmarea
adevărului dogmatic.
E. Autoritatea panortodoxă
Un argument des folosit de adepţii
sinodului din Creta pentru a minimaliza importanţa sinodului este lipsa de
importanţă a acestuia. Se acreditează ideea că, neîntrunindu-se unanimitatea de
participare a Patriarhiilor la sinod, acesta nu poate fi considerat ca valid.
În mod normal, aşa ar trebui să fie, însă sinodul din Creta s-a desfăşurat după
reguli care nu se înscriu în ceea ce se ştia până acum despre sinoadele
ecumenice şi panortodoxe.
O primă dovadă că acest sinod este
considerat de către oficialităţile eclesiale valid, în ciuda neparticipării
tuturor Patriarhiilor la el, este faptul că, dacă nu ar fi avut intenţia de a-l
impune ca valid măcar Patriarhiilor participante, sinodalii din Creta ar fi
încheiat şedinţele încă de la început, după constatarea lipsei de unanimitate.
Or, şedinţele au continuat nestingherite.
Mai mult, potrivit şefului serviciului de
presă al Patriarhiei Constantinopolului, preot Ioan Hrisavgisa, în care se
spune: “Nicăieri în regulamente nu se spune că lipsa uneia dintre Biserici ar
influenţa desfăşurarea Sinodului. Este important
să se citeze cu precizie documentele oficiale. Conform regulilor, Sfântul și Marele Sinod poate fi convocat de către Sanctitatea Sa [Patriarhul
Bartolomeu], cu consimţământul tuturor Bisericilor locale. S-a întâmplat asta,
la Geneva, în ianuarie: toată Biserica Ortodoxă a participat la Sinaxa
Întâistătătorilor și a confirmat decizia convocării Sinodului la Sărbătoarea
Cincizecimii. Regulamentele nu spun
nimic despre anularea Sinodului și a deciziilor
sale, în cazul în care vreo Biserica nu ar fi în măsură să participe la el... Autoritatea Sinodului și cea a deciziilor nu au de suferit și nu sunt diminuate. Afirmaţia,
conform căreia deciziile Sinodului ar fi nule, întrucât unele Biserici nu au
participat la el, este lipsită de orice temei ecleziastic, teologic și logic...” [11]. Punctul oficial de vedere al
Patriarhiei este foarte clar şi ne indică faptul că acest sinod s-a desfăşurat
după Regulamentul mai sus citat, nu
după ceea ce se ştie din tradiţia bisericească despre astfel de întâlniri.
Ideea Patriarhiei Ecumenice a fost reluată
şi de către Enciclica Sfintei Biserici a Ciprului, în care se spune: “Din nefericire, patru Biserici Ortodoxe au refuzat să vină şi să participe
la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod. Neparticiparea
lor nu diminuează cu nimic autoritatea hotărârilor lui, iar motivele
absenţei lor, pe care le promovează, nu sunt deloc întemeiate din mai multe
motive. În primul rând, după cum s-a observat înainte, toate Bisericile au
participat activ de la început la procesul de pregătire a Sinodului. În al
doilea rând, toţi Întâistătătorii sau reprezentanţii lor au hotărât împreună şi
în unanimitate asupra convocării şi datei convocării Sinodului. În al treilea
rând, au participat activ, prin reprezentanţii lor, până şi la ultima etapă a
pregătirii, fie la Secretariatul Sinodului, fie la pregătirea Enciclicei către
pleroma Bisericii. În al patrulea rând, au stabilit propriile delegaţii care
aveau să participe la Sinod. În al cincilea rând, invocarea dezacordurilor în ceea ce priveşte conţinutul unor texte nu
este fondată, întrucât exista posibilitatea modificării, pentru a răspunde
greutăţilor şi sensibilităţilor tuturor Bisericilor. De altfel, accentul
pus pe dezacordurile în ceea ce priveşte procedura sau scoaterea în evidenţă a
unor probleme bilaterale dintre unele Biserici, drept motive pentru absenţa de
la Sinod, nu sunt convingătoare... Ne exprimăm speranţa şi avem certitudinea, iar,
ca Biserică Apostolică a Sfântului Apostol Barnaba, adresăm rugămintea
frăţească către cele patru Biserici surori să
ia decizia să semneze textele şi hotărârile Sfântului şi Marelui Sinod spre
slava Dumnezeului Celui în Treime şi spre unirea Bisericii Ortodoxe a lui
Hristos, „ca toţi să fie una” (Ioan 17, 21), conform rugăciunii arhiereşti a
Domnului” [12]. Elementul de noutate al Enciclicei
cipriote este speranţa că şi celelalte Patriarhii vor
participa la deciziile cretane.
Academia Ortodoxă din Creta organizează zilele acestea un congres în
care una dintre temele abordate este “sublinierea importanţei documentelor Sfântului şi Marelui Sinod pentru Biserică şi membrii săi,
pentru societate şi întreaga lume”
[13].
De ce s-ar desfăşura un astfel de congres sub binecuvântarea Patriarhiei
Ecumenice, dacă autorităţile eclesiale ar considera că sinodul din Creta nu
valorează nimic?
Din toate aceste argumente oficiale ale
Patriarhiei Ecumenice sau Bisericii Ciprului tragem concluzia că expresia
“textele aprobate în unanimitate” se referă la
unanimitatea delegaţiilor prezente la sinod, nu neapărat la unanimitatea
Bisericilor Ortodoxe prezente în lume. Altminteri, aşa cum am mai spus, sinodul
ar fi trebuit să fie întrerupt pentru “lipsă de cvorum”, lucru care nu s-a
întâmplat.
Mihai Silviu Chirilă
[6] Sinodul quinisext (al cinci-şaselea), ţinut la 692, a
completat cu 102 canoane hotărârile sinoadelor al V-lea şi al-VI-lea ecumenice.
[7] Acest principiu face imposibil de înţeles motivul pentru
care Biserica Ortodoxă şi-a modificat propria eclesiologie, de vreme ce
documentul ecumenist susţine emfatic că nu trebuia să o facă.
La ce bun sa mai stai "sub" BOR daca toate-s la fel???
RăspundețiȘtergereDaca Ortodoxia nu mai e ortodoxa iar "ailalti" pastoresc cu aceeasi finalitate... !?!/
monahulteodot
RăspundețiȘtergere17 noiembrie 2016 la 11:34
"Parerea sf. sale este complet gresita in situatia de fata: la ora actuala, cand trebuie sa-i judece spre indreptare pe ierarhii tradatori ai Ortodoxiei, el afirma ca si papa francisc despre gay: „Cine sunt eu ca sa-i judec ???”
Iata ce mi-a scris o profesoara credincioasa pe mail :
„Cat despre discernerea Adevarului de minciuna, nu trebuie decat sa asculti cu atentie la vorbele acestor tradatori , ca sa-ti dai seama ca mint cu nerusinare. Teofan este disperat sa se reabiliteze in ochii poporului si se foloseste de tot ce prinde. Fata si glasul lui sunt oglinda ipocriziei . Rafail Noica este patetic cum se balbaie vorbind intruna despre dogme, discursul lui este confuz si plictisitor, cuvinte goale, ferindu-se sa vorbeasca clar despre sinod . Si uite asa, i-a tradat si pe Sofronie si pe Mantuitor .
Grecul Ierotheos are un tupeu grozav, sa justifice sinodul din Creta dind citate din Sf. Ioan Gura de Aur , dar total iesite din context , iar citatul care spune : „daca episcopul sau clericul este viclean in chestiunile credintei , atunci fugi si leapada-te de el” a uitat sa -l spuna . Sau „daca dogma este rastalmacita, se vatama credinta …” Totul a fost o cacealma , inca o spalare pe creier a poporului si va continua.
Ce bine ar fi daca poporul nostru si-ar deschide bine ochii si urechile cand asculta predicile preotilor si mai ales ale arhiereilor , caci tuturor ne-a dat Dumnezeu minte sa intelegem . Dar , dupa cum spun Sfintii, vor fi multi surzi si orbi , in vremurile de pe urma.
Conducerea BOR a pus la cale o diversiune calculata si diabolica de inducere in eroare a poporului ortodox pentru atragerea lui intr-o directie opusa ortodoxiei , ceva de genul loviturii de stat din 1989.
Si pentru asta , folosesc orice siretlic , se folosesc chiar de sfintii nostri cei mari , care erau total impotriva ecumenismului si le rastalmacesc cuvintele ca poporul confuz sa cedeze .
Cand grecul Ierotheos spune poporului ca Sf Ioan Gura de Aur a luptat pentru unitatea bisericii si impotriva schismei si sa-i sprijinim pe Teofan si pe patriarh , caci si ei vor acelasi lucru, poporul a cazut in capcana ecumenista . Pentru ca grecul a uitat sa adauge, ca este vorba doar de unitatea in biserica ortodoxa , cu dogmele lasate noua neschimbate de la Sfintii Parinti . Dar din nefericire , poporul nu se uita la detalii, si la omisiuni , el a inteles doar ca Teofan si Daniel si restul conducerii BOR , vor unitatea bisericii ( in general) si lupta impotriva schismei, exact ca Sf Ioan Gura de Aur.
Prin analogie , dumneavoastra cei cativa preoti , care luptati Impotriva ecumenismului , deveniti cei schismatici in ochii poporului , iar conducerea BOR , prin analogie cu Sf Ioan Gura de Aur , devin cei buni si cei drepti.
Diavolul se afla in detalii … Detalii pe care poporul deocamdata nu vrea sa le vada Si nimeni nu este mai orb decat cei care nu vor sa vada.
Suntem condusi incet, dar sigur , impotriva vointei noastre spre o religie unica care sa permita un guvern unic si implantarea tuturor oamenilor cu cip . Daca poporul ar fi vigilent si ar tine cu dintii de ortodoxie, implantarea cu cip nu ar fi asa de aproape . Ortodoxia este ultimul si cel mai important bastion de cucerit pentru ecumenistii satanei . Suntem supusi continuu unui atac viclean din partea conducerii BOR , care ne indeamna sa dormim linistiti in continuare , caci ei vor avea grija sa ne duca in numele iubirii universale , direct in Iad .
Deci, cum ar zice Parintele Adrian Fageteanu: sa nu-i credem orice ar zice, ca sunt vicleni, vicleni, vicleni."
Sursa: https://monahulteodot.wordpress.com/2016/11/04/raspuns-parintelui-dragos-bahrim-privind-talcuirea-canonului-15-de-la-sinodul-i-ii-861/comment-page-3/#comment-5335
si cine-i va da afara pe acesti netrebnici ierarhi ??? nimeni , este ca in politica tin cu dintii de scaune , eu am sa trec la cei care tin calendarul vechi , aici nu-i nici o sansa sa scapam de ratacitii din BOR
RăspundețiȘtergere