În urma susţinerii lucrărilor sinodului BOR, din octombrie 2016, unde
s-a discutat despre adoptarea textelor sinodului din Creta, Patriarhia Română a
emis un comunicat ambiguu şi neclar, iar despre deciziile sau hotărârile
acestui sinod local nu ni se spune nimic.
În comunicat nu se spune nimic concret despre adoptarea sau respingerea
textelor eretice semnate în Creta. Ştim doar că reprezentanţii BOR, la acest
“sfânt” şi “mare” sinod, au semnat toate documentele în unanimitate.
Până în prezent nu există nici o decizie la nivelul sinodului local al
BOR care să anuleze sau să conteste aceste semnături, prin care documentele din
Creta sunt recunoscute de către Biserica României.
S-a luat act de
conținutul documentelor în forma aprobată în cadrul lucrărilor Sfântului și
Marelui Sinod din Creta, respectiv, Misiunea
Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană; Diaspora
Ortodoxă; Autonomia
și modul proclamării acesteia; Sfânta
Taină a Cununiei și impedimentele la aceasta; Importanța
postului și respectarea lui astăzi; Relațiile
Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine, la care
se adaugă Enciclica și Mesajul
Sinodului. Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe nu a
formulat dogme noi, canoane noi sau modificări liturgice, ci a mărturisit
faptul că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi
Apostolească a lui Hristos.
În comunicatul Patriarhiei se menţionează
că unul din punctele documentului “Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii
creştine” recunoaşte Biserica Ortodoxă ca fiind “Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească a lui Hristos”. Acest
paragraf este amintit mereu în comunicatele de pe basilica.ro referitoare la sinodul din Creta. În schimb se evită
orice discuţie despre punctele controversate din documentele sinodului. Aceste
puncte nu pot fi discutate oficial deoarece nu au “binecuvântarea” Patriarhiei
Române şi a nici unui ierarh din cadrul BOR. Dacă un preot, teolog sau
credincios ortodox din România ar îndrăzni să discute despre subiectele
incomode este catalogat “schismatic” sau “extremist”. Practic este interzisă,
în mod dictatorial, orice discuţie sau dezbatere teologică a paragrafelor controversate
din documentele finale ale sinodului din Creta.
În paragraful de mai sus ni se spune că “nu s-au formulat dogme noi, canoane noi sau
modificări liturgice”, ceea ce este o minciună despre care nimeni nu are
voie să amintească nimic, deoarece pentru aceasta nu se dă “binecuvântare” de
către nici un ierarh. Astfel se explică presiunile
exercitate asupra clericilor care au
luat atitudine contestând documentele eretice semnate de către delegaţia
României în Creta. Dacă nu s-ar fi schimbat nimic, ne întrebăm care a fost
scopul acestui “mare” sinod “pan-ortodox”? De ce se fac presiuni insistente
pentru recunoaşterea acestui sinod? De ce nu se aduc argumente teologice pentru
susţinerea paragrafelor controversate? Care a fost rolul şi scopul acestui
sinod? Din mărturiile părinţilor athoniţi care au ţinut conferinţe în România[1]
şi ale altor contestatari[2]
ai sinodului ecumenist, reiese că documentele respective au avut probleme
teologice foarte grave, la care Patriarhia Română nu a adus nici un răspuns
concret.
Ultimul paragraf al comunicatului susţine
că doar un viitor “sfânt” şi “mare” sinod ar putea da răspuns problemelor
teologice din textele finale ale documentelor:
De asemenea, s-a
luat act de faptul că textele pot fi
explicitate, nuanțate sau dezvoltate de către un viitor Sfânt și Mare
Sinod al Bisericii Ortodoxe. Explicitarea acestora și redactarea altor
documente sinodale cu teme diferite nu trebuie realizate, însă, sub presiunea
timpului, ci, în cazul în care nu există consens panortodox, ele trebuie
amânate și perfecționate până când se va realiza un consens.
Un alt sinod pan-ortodox
nu va avea loc în viitorul apropiat, astfel credincioşii din România nu vor
avea şansa să primească răspunsurile reprezentanţilor Patriarhiei Române.
Totuşi se recunoaşte că nu există un “consens
panortodox”, motiv
pentru care “explicitarea acestora şi
redactarea altor documente sinodale” trebuie amânate.
Textul ambiguu al comunicatului, emis de Patriarhia Română,
stârneşte suspiciuni asupra sincerităţii ce stă la baza mesajului transmis
către credincioşi. Încă nu s-a făcut publică nici o decizie sau hotărâre luată
de sinodalii BOR, referitor la acceptarea sau neacceptarea sinodului din Creta,
iar ambiguităţile din comunicat lasă loc de interpretări. Mai trebuie menţionat
că un comunicat de presă nu poate avea puterea unei hotărâri şi nici nu poate
cuprinde toate detaliile despre deciziile luate de ierarhii noştri, la sinodul
din toamna aceasta din Bucureşti. Cu regret o spunem, dar credibilitatea
publicaţiilor Patriarhiei Române a scăzut în urma unor manipulări şi dezinformări
legate de subiectul “sinodul Creta”. Aşteptăm ca mai marii noştri ierarhici să
ofere transparenţa necesară, astfel încât credincioşii BOR să poată afla
adevărul despre deciziile care afectează viitorul Bisericii noastre.
Ioan Mugur
[1] Monahii
Sava Lavriotul, Nicodim Prodromitul şi Efrem Prodromitul au conferenţiat despre
sinodul din Creta la Oradea, Beiuş, Piatra Neamţ, Iaşi,
Roman, Braşov, Bucureşti.
[2]
Amintim, în România, pe pr. Mihai Andrei Aldea, pr. Mihai
Valica, ierom. Eftimie Mitra, pr. Ciprian Staicu, ierom. Macarie Banu, teol. Mihai
Silviu Chirilă, protos. Elefterie Tărcuţă, mănăstirea Petru Vodă Paltin, ierom.
Grigorie (schitul Lacul Frumos), protos. Antim Gâdoi, ierom. Ieronim Cosma etc.
"In semn de pretuire si multumire Episcopul Siluan Span ii roaga pe credinciosii romani prezenti la Liturghie sa ia binecuvantare de la Cardinal si sa ii sarute mana acestuia.
RăspundețiȘtergereSirul binecuvantarilor au continuat apoi cu Episcopul Siluan Span dar si cu preotul paroh care parea foarte incantat de acest eveniment canceros pentru Ortodoxie! Ba mai mult Episcopul Roman propune ca reprezentantul local al catolicilor sa fie primit dupa traditia romaneasca cu paine si sare, stirbind in acelasi timp valorile si traditiile poporului sau crestin-ortodox."
Integral la sursa: https://ganduridinortodoxie.wordpress.com/2016/11/01/pastorul-isi-vinde-oile-lupului-un-ierarh-inconstient/