PĂRINTELE MIHAI ANDREI ALDEA: ÎNTRUNIREA DIN CRETA. CONCLUZII
În numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh,
Cerând mila şi harul lui Dumnezeu pentru a face şi propovădui
voia Lui,
Mărturisesc umătoarele:
După ce am încercat să arăt greşelile teologice, abaterile
dogmatice şi alte probleme din pregătirea, documentele şi regulamentul
aşa-numitului „Sfântul şi Marele Sinod al Ortodoxiei”, am aşteptat, în
rugăciune, desfăşurarea lui şi reacţiile ce au urmat.
1. Au fost prezentate multe mărturii în privinţa organizării
şi desfăşurării întrunirii din Creta. Rămâne dovedit absolut clar faptul că nu
s-au respectat principiile fundamentale ale unui sinod ortodox: a) invitarea tuturor episcopilor ortodocşi
din aria dorită a fi acoperită de sinod; b) privirea şi tratarea lor ca urmaşi
ai Apostolilor şi cu puteri egale; c) libertatea tuturor episcopilor de a
vorbi, argumenta, contra-argumenta şi vota; d) aşteptarea cu răbdare a lămuriri
tuturor problemelor teologice înainte de a închide lucrările sinodului
(ajungându-se chiar la reluarea lucrărilor sinodului atunci când (re)apăreau
nelămuriri); e) deschiderea sinceră a sinodului către pleroma Bisericii; f)
preocuparea fundamentală de a cunoaşte şi a împlini voia lui Dumnezeu, pentru
frământările, problemele şi durerile Bisericii Sale.
Dimpotrivă, întrunirea din Creta s-a
caracterizat din acest punct de vedere prin următoarele: a) invitarea unui
număr limitat de episcopi, cu excluderea categorică a celorlalţi;
b) împărţirea tuturor episcopilor ortodocşi în trei categorii
sau trepte (cea inferioară, fără drept de prezenţă la întrunire, cea mijlocie,
cu drept de prezenţă şi vot strict consultativ[1], cea superioară, cu drept de
prezenţă şi de a vorbi mai mult, de a conduce voturile consultative etc.,
precum şi cu vot real, decisiv – inclusiv drept de veto), categorii sau trepte
cu totul străine Ortodoxiei (ceea ce, cu durere o spun, este o invoaţie
dogmatică şi canonică eretică);
c) limitarea drastică a dreptului de a vorbi, argumenta,
contra-argumenta şi vota (în primul rând pentru primele două trepte de
episcopi, aşa cum sunt văzute ele de teologia cretană);
d) limitarea dincolo de iraţional – în sens negativ – a
timpului în care s-au putut discuta; în toate sinoadele ortodoxe, dar mai ales
în cele ecumenice, s-a discutat pe larg şi amănunţit, reluându-se tot ceea ce
era neclar până la deplina lămurire; prin contrast, în Creta s-a impus un timp
extrem de scurt, împănat şi de ceremonii – inclusiv laice – care nu a permis
discuţiile teologice profunde ce ar fi trebuit să aibă loc;
e) secretomanie, închidere ne-ortodoxă şi mai mult decât
suspectă faţă de pleroma Bisericii (a spune că şi şedinţele C.C. al P.C.R. erau
mult mai deschise publicului este doar constatarea unei triste realităţi);
plângerile pe temă ale jurnaliştilor sunt doar un exemplu al unei situaţii
profund anormale: o dezbatere teologică cinstită se face deschis, public, astfel
încât oricine să poată vedea argumentaţiile şi felul în care se ajunge la
concluzii;
f) în sfârşit, dar departe de a fi ceva secundar, preocuparea
fundamentală a organizatorilor şi conducătorilor lumeşti ai Sinodului din Creta
– începând şi terminând cu grupul Patriarhiei de Fanar – a fost exteriorul
Bisericii, a fost felul în care văd ne-ortodocşii Biserica; atât cunoaşterea şi
împlinirea voii lui Dumnezeu cât şi nevoile interioare ale Bisericii, durerile
ortodocşilor sau oricare alte lucruri au fost total ignorate sau, în „cel mai
bun caz”, subordonate de aceştia problemelor de imagine publică extrenă; s-a ignorat total martiriul cumplit al
Bisericii Antiohiei şi al altor biserici locale[2], s-a ignorat total
persecuţia anti-creştină la nivel mondial, s-au ignorat frământări teologice
grave – de la cele privitoare la raporturile între calendarul liturgic şi cel
astronomic şi până la tulburările provocate de felurite influenţe eterodoxe în
Biserică (de la cele masonice[3] sau ecumenice la cele new-age-iste sau de altă
origine).
2. Delegaţia Bisericii Ortodoxe Române a încercat să apere
Ortodoxia. Mărturiile directe arată că s-au dat adevărate bătălii din partea
Patriarhului şi a Mitropolitului Moldovei, mai ales, pentru a se obţine
exprimări cât mai ortodoxe, pentru a se înlătura ambiguităţi şi formulări
necanonice etc.; chiar şi mesajul final, cel mai ortodox document cretan – de
departe[4] – datorează enorm delegaţiei BOR.
Limitele succesului delegaţiei BOR, lacunele ortodoxe –
uneori uriaşe – ale documentelor şi în primul rând riscul uriaş al acceptării
îngrozitoarei inovaţii dogmatice şi (ne)canonice a treptelor episcopale şi
sinoadelor restrânse mă fac să cred, mai departe, că Biserica noastră ar fi
trebuit neapărat să ceară amânarea întâlnirii până la momentul acceptării
principiilor sinodalităţii ortodoxe. Şi că acum trebuie să găsească mijloace
pentru a obţine ceea ce nu a putut câştiga în Creta, adică păstrarea
neschimbată a Învăţăturii lui Hristos, înlăturarea inovaţiilor dogmatice şi
celorlalte abateri strecurate sau impuse prin Sinodul din Creta.
3. În locul unor discuţii teologice serioase părţile
pro-Creta promovează masiv stereotipii şi prejudecăţi, uneori naive sau
ridicole, dar adesea extrem de anti-ortodoxe. Câteva dintre ele (cu scurte
răspunsuri ortodoxe) sunt:
– „Este primul (mare)
sinod ortodox după 1300 de ani”; o afirmaţie fără acoperire, dat fiind că
de la Sinodul de la Iaşi până la Sinodul din 878 – amintit şi de Enciclica din
Creta – sunt o mulţime de sinoade ortodoxe cu participare largă; mai mult, dat
fiind că în Creta vot real au avut doar 10 episcopi nu poate fi considerat un
„mare sinod”, ci unul mititel;
– „Nu s-a ţinut în Istambul din cauza ambiţiilor ruseşti”; de
fapt au fost motive de securitate clare, iar recentul atentat de la Istambul
arată clar că motivele au fost corecte; să crezi că un sinod ortodox
internaţional nu ar fi fost în vizorul teroriştilor este cel puţin absurd;
– „Rostul Sinodului din Creta a fost de a arăta lumii puterea
şi unitatea Ortdoxiei”; un sinod care are un asemenea rost sau scop este
categoric ne-ortodox; scopul sinoadelor este de a apăra până la venirea lui
Hristos Învăţătura Sa neschimbată, dar şi slăvirea cea dreaptă a lui Dumnezeu,
„în duh şi Adevăr”!; după Cuvântul lui Dumnezeu puterea Ortodoxiei se vede în
trăirea ei de fiecare zi, iar unitatea tot acolo (Matei 5.16); rostul
sinoadelor este de a rezolva problemele teologice – canonice şi dogmatice –
apărute în bisericile locale sau, în cazul sinoadelor ecumenice, în părţi largi
ale Bisericii, nu de a promova anumite imagini publicitare;
– „Miza Sinodului din Creta a fost unitatea Ortodoxiei”;
afirmaţie de un ridicol total în condiţia în care s-a refuzat participarea
tuturor episcopilor, a fost ignorată total pleroma Bisericii, a fost
dispreţuită cererea de amânare a unor biserici totalizând mai mult de jumătate
din ortodocşii lumii etc.; nu, miza de substanţă a fost, de fapt, încercarea
Fanarului de a prelua, anti-canonic, puterea în Biserica Ortodoxă, prin
înfiinţarea unui „colegiu episcopal” cu valoare de „colegiu al cardinalilor
Ortodoxiei”[5], condus de „Papa de la Istambul”; atribuţiile ne-ortodoxe şi
dictatoriale atribuite Patriarhului de Fanar, grupului întâistătătorilor şi
„Sfântului şi Marelui Sinod” atestă categoric aceste intenţii; faptul că
Patriarhul de Fanar şi secretarul său şi-au permis, după cum atestă mitropoliţi
participanţi la Sinodul din Creta, să modifice arbitrar documentele în timpul
discuţiilor – şi în afara lor – este numai un exemplu al liniei dictaturii
totale spre care Fanarul încearcă să tragă Ortodoxia;
– „Rusia nu a luat parte pentru a nu recunoaşte autoritatea
Patriarhiei Ecumenice”; afirmaţia este de trei ori falsă; întâi, pentru că
Rusia nu a retractat semnătura sa de pe numeroasele documente pregătitoare prin
care recunoaşte această autoritate a Patriarhiei Fanarului; în al doilea rând
pentru că motivele invocate oficial de Patriarhia Rusă sunt cu totul diferite,
iar pretenţia ca supoziţiile, bănuielile sau prejudecăţile personale (fie ele
politice sau de orice altă natură) să fie socotite argumente şi adevăruri este
neortodoxă; în al treilea rând, pentru că din punct de vedere politic acceptarea
autorităţii Fanarului în cadrul grupului de întâistătători este exact pe linia
politicii Moscovei – ca autoritate de stat, inclusiv în raport cu Ortodoxia –
şi ar deschide calea către conducerea Ortodoxiei pentru Patriarhia Rusă (e
cazul să amintim că un atentat ca cel de pe aeroportul din Istambul ar distruge
complet minuscula Patriarhie fanariotă; e nevoie să spunem cine i-ar lua atunci
locul?);
– „Patriarhia Antiohiei nu a venit în Creta din cauza
conflictului pentru Qatar”; o afirmaţie ruşinoasă – şi vinovată – pentru orice
ortodox care o vehiculează, câtă vreme textele oficiale ale Patriarhiei
Antiohiei prezintă o largă explicaţie şi argumentaţie a gestului, ca o
continuare a unei atitudini ce datează dinainte de conflictul privitor la
Qatar; menţionăm doar (în afară de exemplul din acest link:
http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22846-comunicat-patriarhia-antiohiei-nu-recunoaste-marele-sinod-ortodox-din-creta.html) faptul că Patriarhia Antiohiei nu a semnat
unele din documentele preliminare şi a ridicat de-a lungul vremii obiecţii la
care nu a primit răspuns;
– „Discuţiile privitoare la recunoaşterea Sinodului din Creta
sunt un conflict est-vest, un conflict între pro-ruşi (estici) şi pro-greci
(vestici)”; afirmaţia este atât de ridicolă încât este greu de categorisit
civilizat, câtă vreme ierarhii şi teologii greci sunt primii care s-au ridicat
împotriva Sinodului din Creta şi primii care refuză să îl recunoască (un
exemplu dintre multe: http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22856-grecia-clericii-calugarii-si-teologii-ortodocsi-de-renume-nu-recunosc-marele-sinod-din-creta.html);
atunci când nu este o josnică încercare de manipulare, această frază este doar
exprimarea unui rasism extrem care cere ortodocşilor să fie anti-ruşi
indiferent dacă poziţia rusească este corectă sau nu şi vrea să determine o
reacţie doar prin manipularea acestui rasism (etno-filetism); merită amintit că
Patriarhia Rusă a luptat pentru Sinodul din Creta împotriva propriilor
credincioşi, preoţi şi chiar episcopi, folosind în această luptă măsuri extreme
(şi neortodoxe) şi renunţând la ea doar în urma unei masive opoziţii a
pleromei; astfel că poziţia sa de-a lungul anilor şi până în ultimul moment,
după aberanta frază a est-vest-ului, a fost categoric vestică…; în fapt, este
vorba despre o dispută teologică ortodoxă complexă purtată în toate bisericile
locale;
– „Lipsa unor biserici locale nu delegitimează Sinodul din
Creta”; de fapt, conform actelor fundamentale, chiar îl delegitimează total, de
vreme ce – ne-ortodox! – la bază s-a aşezat doctrina inovaţionistă a
unanimităţii![6]; altfel spus, fără unanimitate „Sinodul din Creta” este nul de
jure şi de facto, conform propriilor acte pregătitoare şi propriului
regulament; iar unanimitatea nu a existat nici măcar la actele preliminare, pe
care nu le-au acceptat toate bisericile autocefale, cu atât mai mult la
întrunire; deci, exact pe dos, lipsa unor biserici locale delegitimează total
Sinodul din Creta;
– „Lipsa unor episcopi sau lipsa votului unor episcopi
(absenţi) nu delegitimează ortodox Sinodul din Creta, pentru că şi la (alte)
sinoade, chiar ecumenice, nu au venit şi deci nu au votat toţi episcopii şi
toate bisericile locale”; acest sofism se bazează pe confuzia intenţionată
între interzicerea participării/votării sau boicotul argumentat
canonico-dogmatic şi respectiv neparticiparea (implicit şi ne-votarea) din
motive neutre; la Sinodul din Efes (449), la Sinodul de la Stejar (403) şi la
alte sinoade tâlhăreşti s-a urmărit ca anumiţi episcopi să nu poată lua parte,
astfel încât au fost din start invalidate; la sinoadele ortodoxe episcopii care
lipsesc o fac din încredere în cei care vin, din lipsă de interes faţă de
subiecte sau din alte motive independente de organizatori; deosebirea este
gigantică şi, ca urmare, lipsa unor episcopi datorită interzicerii prezenţei
lor anulează orice pretenţie de „ortodoxie” a Sinodului din Creta; dacă mai
amintim practicile de a forţa tăcerea tuturor criticilor faţă de acest sinod,
tipică parabolanilor şi talibanilor, avem încă un argument pentru lipsa de
legitimitate ortodoxă a întrunirii din Creta.
– „La Sfântul şi Marele Sinod nu s-au discutat [nu se vor
discuta] probleme dogmatice şi canonice şi nu se vor face inovaţii dogmatice şi
canonice”; este una dintre cele mai repetate şi dintre cele mai incorecte
afirmaţii pe tema Sinodului din Creta; a pretinde că eclesiologia nu ţine de
dogme şi canoane este complet ne-ortodox; mai mult decât ne-ortodox, de-a
dreptul iraţional, este a pretinde că organizarea Bisericii, criteriile de
acordare a autonomiei sau autocefaliei, raporturile dintre pleromă, cler şi
sinoade, raporturile dintre sinodalitate şi infailibilitatea Bisericii şi alte
asemenea aspecte prezente la Sinodul din Creta nu ţin de eclesiologie; de
asemenea, a crede că raporturile Bisericii cu lumea nu ţin de dogmatică – şi de
canoane, evident – este complet absurd;
– „Hotărârile Sfântului şi Marelui Sinod sunt obligatorii
pentru toată Biserica”; această afirmaţie este, o spun cu toată tristeţea,
eretică şi absurdă; este eretică pentru că nu există nici un mecanism ortodox
prin care un alt organ în afară de un sinod ecumenic să poată da hotărâri
obligatorii pentru toată Biserica, şi acestea devin obligatorii doar dacă – şi după ce – pleroma Bisericii îl recunoaşte drept
ecumenic; iar Sinodul din Creta, după cum au recunoscut toate bisericile
participante, nu este un sinod ecumenic; ceea ce face ca acea afirmaţie să vină
în directă contradicţie cu eclesiologia ortodoxă neschimbătoare; este o
afirmaţie absurdă, întrucât lipsa unanimităţii existenţa Sinodului din Creta
vine în contradicţie cu propriul regulament şi cu actele pregătitoare, ceea ce
îl face să fie lovit de nulitate totală chiar după propriile principii de
organizare şi funcţionare – şi cu atât mai mult sunt lovite de nulitate şi
„hotărârile” lui.
Acestea sunt câteva din sintagmele total neadevărate pe care
le-au propagat o serie de adepţi fanatici ai Sinodului din Creta, în lipsa unor
argumente logice sau factuale.
Mai poate fi amintită aici şi aberaţia desăvâşită – şi
profund rasistă – după care
– „Contestatarii Sfântului şi Marelui Sinod sunt
pro-ruşi/agenţi ruşi/îndoctrinaţi de ruşi”; afirmaţie care frizează demenţa –
responsabil vorbind! – în condiţia în care Patriarhia Rusă a susţinut
necondiţionat Sinodul din Creta până în ultimul moment, retrăgându-se doar din
pricina episcopilor şi preoţilor care au încetat pomenirea Patriarhului Kiril,
exact din pricina politicii pro-sinod a acestuia şi a sprijinitorilor lui
(inclusiv Putin); în fapt, înfiinţarea unui „colegiu de cardinali”… scuze, a
unui „colegiu de întâistătători” – superiori în drepturi celorlalţi episcopi –
având un papă… scuze, un preşedinte cu puteri absolutiste, era puternic agreată
de Patriarhia Rusă (care deja are o
asemenea practică în teritoriul ei!); rămasă fără credincioşi şi fără resurse,
Patriarhia de Fanar putea fi distrusă extrem de uşor, iar odată înlăturată,
„Preşedinţia” Ortodoxiei ar fi fost preluată, evident, de către biserica locală
având cel mai puternic sprijin politic, adică de Moscova; oprirea participării
Patriarhiei Ruse la Sinodul din Creta a fost o mare biruinţă împotriva
implicării politicii în Ortodoxie în general şi în Ortodoxia rusă în special, a
fost o blocare nu doar a ambiţiilor ne-ortodoxe ale Fanarului, dar şi ale unor
politicieni ruşi (cu sau fără reverende) şi poate să deschidă calea către
înlăturarea unor practici neortodoxe introduse în spaţiul rusesc în secolul al
XVIII-lea.
4. Existenţa Sinodului
din Creta este o ruşine pentru Ortodoxie. Acesta a fost organizat după
principii ne-ortodoxe, cu încălcarea flagrantă a dogmaticii şi canonicii
eclesiale, cu anularea principiului ortodox fundamental al egalităţii
episcopilor, într-un total dispreţ faţă de pleroma Bisericii.
În acelaşi timp, el este o victorie pentru Ortodoxie, exact
prin nereuşitele lui. Întrunirea lui prin încălcarea propriului regulament de
organizare şi funcţionare, întrunire forţată şi grăbită, l-a făcut să fie lovit
de nulitate chiar şi după propriile reguli. Totodată, el a dat prilejul unor
mărturisiri puternice, după modelul Sfântului Marcu al Efesului, a trezit
conştiinţa multora şi a adus la suprafaţă probleme grave ce musteau până acum
prea departe de lumină.
Vom arăta îndată cele mai mari dintre aceste probleme, aşa
cum au fost ele evidenţiate de către cele întâmplate înainte de, în timpul şi
după Sinodul din Creta. Concluziv, se poate constata faptul că bazele
organizării acestui sinod şi a documentelor lui sunt constituite de teologia
eterodoxă a ecumenismului, clericalismului şi etno–filetismului. Astfel,
4.1. Etno-filetismul[7] şi clericalismul[8] sunt sursa
fundamentală a născocirii „treptelor episcopale” (cele trei amintite de noi la
punctul 1); etno–filetismul a alimentat lupta pentru putere a Fanarului (şi
altor biserici locale) şi, în combinaţie cu clericalismul – care a adus
aroganţa poziţiilor administrative la nivelul anulării egalităţii dintre
clericii de pe aceeaşi treaptă harică – a produs fractura între tradiţia
eclesiologică ortodoxă şi cele trei trepte episcopale ale Sinodului din Creta.
4.2. Etno–filetismul şi ecumenismul (care nu este altceva
decât o negociere comercială a credinţei[9]) sunt la baza respingerii prezenţei
bisericilor autonome; paradoxal, ruşinos şi vinovat este faptul că au fost
acceptaţi observatori eterodocşi – inclusiv în spaţiul şi activităţile
liturgice ale Sinodului din Creta, iarăşi practică total ne-ortodoxă şi unică
în Istoria Bisericii[10] – dar au fost respinşi categoric circa 500 de episcopi
ortodocşi.
Adevărul este că toate disputele privitoare la jurisdicţia
locală aparţin combinaţiei între cele două concepţii, etno–filetismul şi
ecumenismul, cu unele nuanţe clericaliste; dacă s-ar respecta principiul
fundamental ortodox al organizării Bisericii după structura statului în care
aceasta fiinţează s-ar limpezi repede lucrurile în multe ţări (Italia, Franţa,
Spania, Germania, Marea Britanie, Moldova, SUA etc.) prin organizarea
ortodocşilor din cuprinsul lor în biserici naţionale (sau statale, dacă
preferăm să le spunem aşa), după cum este firesc pentru Ortodoxie; dacă s-ar
respecta principiul fundamental al slujirii în limba credincioşilor –
principiu, de altfel, biblic – multe alte certuri jurisdicţionale ar înceta.
Merită amintit aici că egalitatea episcopilor şi libertatea
de asociere a episcopiilor era atât de clară în primele secole creştine încât
într-un singur stat, Romania (aka Imperiul Roman) găsim în secolul IV d.Chr.
cel puţin şapte biserici autocefale (a Ierusalimului, a Antiohiei, a
Alexandriei, a Romei, a Constantinopolului, a Armeniei, a Ciprului), altele
nefiind prea departe de acest statut. La ele se adăugau Biserica din Gruzia,
cea din Persia, cea din India, cea din Etiopia etc. Contradicţia cu setea de
putere şi jurisdicţie a multor biserici locale de astăzi este zguduitoare.
Consecinţele, de la suprapuneri de episcopi ortodocşi în aceleaşi localităţi,
provincii şi ţări, până la nenumărate neînţelegeri, dispute, mutări de la un
episcop la altul – adesea total anti-canonice, dar îndreptăţite de dragul
„creşterii episcopiei” etc – sunt îngrozitoare şi străine unei adevărate trăiri
ortodoxe. Lipsa de ortodoxie a Sinodului din Creta în această privinţă este mai
mult decât zguduitoare.
4.3. Clericalismul, ca autoritarism care nu acceptă nici
egalitate, nici răspunderea în faţa treptelor „inferioare”, dar şi ecumenismul
(ca negoţ religios acoperit prin discursuri pietiste) au determinat de-a lungul
deceniilor secretizarea pregătirii „Sinodului Panortodox” redenumit „Sfântul şi
Marele Sinod”.
Afirmaţiile pro-Creta privind aşa-zisa publicare a materialelor
pe temă sunt profund necinstite.
În primul rând, în timpul comunismului asemenea materiale
erau quasi-necunoscute chiar şi clericilor sau teologilor care nu erau
implicaţi în discuţii, cu atât mai mult pleromei Bisericii.
În al doilea rând, chiar şi după căderea comunismului
materialele în cauză au fost publicate rar, în tiraje limitate, difuzate în
cercuri restrânse, fără mediatizare, fără dezbatere publică.
În al treilea rând, de câte ori cineva, ajungând să parcurgă
materialele sau să afle conţinutul lor, încerca să le pună în discuţie critic
era redus la tăcere. Chiar şi în cazul în care era vorba despre teologi de cel
mai înalt nivel, care participaseră ani de zile la discuţiile ecumeniste şi ale
căror concluzii negative ar fi trebuit să fie ascultate cu cea mai mare grijă
(cazul Părintelui Dumitru Stăniloaie, de pildă). În cel mai blând caz se
folosea pretextul „sunt documente în discuţie, nu sunt finale, nu are rost să
le discutăm acum, în această formă”.
Pentru ca atunci când s-au declarat formele finale să se
pretindă că „nu pot fi discutate pentru că sunt forme finale şi nu pot fi
modificate”![11]
Dincolo de această contradicţie avocăţească şi total
neortodoxă, rămâne faptul că pleroma Bisericii nu a fost nici înştiinţată şi
nici consultată în privinţa pregătirilor a ceea ce avea să devină „Sinodul din
Creta din 2016”.
Iar această practică se încadrează perfect practicii
aşa-zisului „dialog ecumenic” (corect, ecumenist), care a dus la dezvoltarea în
timp a ceea ce chiar practicanţii au numit „theologia oecumenica”, un nou tip
de teologie, eterodoxă, în care pleroma Bisericii nu a avut niciun cuvânt de
spus.
Trebuie recunoscut
public faptul
cunoscut de oricare cleric şi credincios practicant: orice dialog intra-ortodox
în privinţa „dialogului ecumenic” [de fapt, ecumenist[12]] a fost sabotat
sistematic, atât pe principii clericaliste cât şi comerciale; de la mituiri cu
plecări în străinătate sau funcţii până la ameninţări şi sancţiuni, s-au
folosit toate mijloacele ne-ortodoxe pentru a se opri orice discuţie cinstită,
deschisă, ortodoxă, frăţească pe această temă. Predicile, conferinţele,
interviurile şi scrierile anti-ecumeniste ale unor părinţi ca Iustin Popovici,
Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Iustin Pârvu şi alţii asemenea au fost practic
îngropate, promovându-se în schimb, forţat şi neortodox, un singur punct de
vedere, cel pro-ecumenist.
Ca urmare „theologia oecumenica” a intrat în limbajul şi
mentalitatea multor teologi şi studenţi ortodocşi, a multor clerici ortodocşi,
fără a se respecta principiile fundamentale ale consultării sinodale deschise
şi clare, fără a respecta principiul fundamental al consultării pleromei
Bisericii.
Ceea ce a dus şi la bazele anti-ortodoxe ale organizării şi
funcţionării Sinodului din Creta.
4.4. Acestea, de altfel, sunt singurele roade reale ale
ecumenismului!
În o sută de ani de „dialog ecumenic” [de fapt, ecumenist]
singurele roade – Hristos ne-a cerut să judecăm asemenea lucruri după roade! –,
şi repetăm, singurele roade sunt infiltrarea în Biserică a unor sisteme de
gândire şi a unor termeni străini Ortodoxiei.
Nu s-au apropiat de Ortodoxie nici Anglicanismul, nici alte
culte ci, dimpotrivă, au introdus noi şi noi inovaţii dogmatice, canonice şi
liturgice, îndepărtându-se şi mai mult de Învăţătura Ortodoxă. Şi atrăgând în
mişcarea lor centrifugă ortodocşi – teologi sau nu – într-un sens exact opus
rostului declarat al ecumenismului. Ceea ce arată că aşa-zisul dialog ecumenic
nu este doar sterp, ci de-a dreptul dăunător.
În faţa acestei realităţi Patriarhia de Fanar, cea care a
impus organizarea – pripită, forţată şi ne-regulamentară – a Sindoului din
Creta, a îndrăznit totuşi să laude şi să promoveze mai departe ecumenismul,
fără absolut nicio explicaţie logică şi/sau ortodoxă, fără nici una din
observaţiile critice minim necesare, fără propunerea unor soluţii pentru
rezolvarea sterilităţii aşa-zisului dialog, fără a putea prezenta măcar o
realizare ortodoxă în cadrul lui; lăudare şi promovarea pe mai departe a ceea
ce sfinţii secolului XX, de la Justin Pârvu sau Paisie Aghiorâtul şi până la
Justin Popovici sau Ioan Maximovici, au osândit limpede şi categoric, repetat
şi profund argumentat, s-a făcut în Creta, de către Patriarhia de Fanar doar pe
temeiul unui limbaj de lemn tipic ecumenist; obţinând o inexplicabilă aderenţă
din partea celorlalţi participanţi, cu excepţia notabilă – şi remarcabil
superioară celei de la Ferrara-Florenţa a cel puţin şase episcopi (dacă nu
cumva avem o falsificare a prezentării situaţiei şi numărul opozanţilor este,
de fapt, şi mai mare[13]); nici nu mai stăruim aici asupra ereziei de a
administra, făţarnic şi anti-ortodox, o Sfântă Taină cuiva care nu crede în ea,
sau asupra altor alunecări din documentele adoptate, toate subsumate, în fapt,
celor prezentate până acum (şi în primul rând influenţei masive a celor trei
mari rătăciri, ecumenismul, etno–filetismul şi clericalismul).
Prin toate aceste aspecte Sinodul din Creta a scos la iveală
răul imens făcut Bisericii de felul în care s-au desfăşurat atât aşa-zisul
dialog ecumenic dar şi pregătirile aşa-zisului Sinod Panortodox.
Dacă la sinodul de tristă amintire de la Ferrara-Florenţa căderea
din Ortodoxie a fost impusă din afară, inclusiv prin forţă brută, la noua
Ferrara-Florenţa, adică la „Sinodul din Creta”, căderea a venit prin
infiltrarea în Biserică a învăţăturilor anti-ortodoxe ale ecumenismului,
clericalismului şi etno–filetsmului.
Patriarhia de Fanar s-a situat, din păcate, în poziţia
conducătoare a unei tabere teologice care urmăreşte schimbarea fundamentală a
eclesiologiei ortodoxe şi altor aşezări dogmatice şi canonice veşnice.
Învăţăturile străine susţinute de ea marchează o cădere pe care o privim ca
fiind chiar mai gravă decât aceea din timpul unionismului de la
Ferrara-Florenţa, pentru că nu reprezintă „doar” o uniune cu o altă religie pe
baza unui „minim” de puncte, ci alterarea fundamentelor Bisericii, astfel încât
orice modificare teologică poate fi impusă dictatorial.
Vindecarea este şi acum aceeaşi ca şi atunci:
5. Se impune
respingerea Sinodului din Creta care, în ciuda neparticipării multor biserici,
în ciuda hotărârilor unor sinoade naţionale – ca cel al Bisericii Greciei sau
cel al Antiohiei – şi în ciuda luptei unor delegaţii – precum cea a Bisericii
Ortodoxe Române – a fost şi rămâne un exemplu stră-lucit de anti-sinod sau de
sinod anti-ortodox.
Se impune categoric
necesitatea renunţării, clar şi asumat, la clericalism, etno–filetism şi
ecumenism şi revenirea la principiile eclesiologice ortodoxe pe toate
planurile.
Este absolut necesar un
sinod ecumenic organizat pe aceste baze ortodoxe, un sinod bazat pe consultarea
pleromei în privinţa documentelor şi problemelor ce urmează să fie dezbătute şi
pe egalitatea în participare, exprimare şi vot a tuturor episcopilor ortodocşi.
Retragerea din CMB şi
din alte asemenea manifestări ecumeniste, precum şi iniţierea unui dialog
pentru organizarea canonică a bisericilor locale din Apus – Franţa, Germania,
S.U.A. etc. – cu asigurarea nevoilor fiecărui neam din hotarele statelor
respective sunt paşi necesari şi demni de poziţia B.O.R.
Sfântul Sinod al
Bisericii Ortodoxe Române poate şi trebuie să joace un rol hotărâtor în aceste
privinţe. După ce a încercat, fără succes, să îndrepte lucrurile prin
colaborare cu astăzi evident ne-ortodoxa Patriarhie a Fanarului, este în
punctul din care nu poate merge decât fie către delimitarea de aceasta şi
alunecările ei, fie către – ferească Dumnezeu! – alăturarea în cădere cu
aceasta. Ceea ce nădăjduim să nu se întâmple în veci!
Mulţumind lui Dumnezeu
pentru toţi cei care au muncit şi au luptat pentru Ortodoxie în pregătirea,
amânarea, desfăşurarea şi respingerea Sinodului din Creta, mulţumind lui
Dumnezeu pentru ieşirea la iveală a ereziilor ce musteau până acum făţarnic în
Biserică,
ne rugăm Lui spre
îndrumarea tuturor celor care Îl iubesc, astfel încât să rămână mai departe
mădulare vii ale Bisericii pe care porţile Iadului nicicând nu o vor birui.
Cu dragoste,
credinţă şi nădejde,
Preot al lui
Hristos,
Mihai-Andrei
Aldea, preot slujitor în mănăstirea Paltin Petru-Vodă
[1] Conform Mitropolitului Irineu de Backa, Irineu, “toată
diferenţa dintre un episcop ortodox şi un observator eterodox, la Sinod, a fost
că primul putea lua cuvântul, pe când cel de-al doilea nu, însă niciunul dintre
ei nu putea decide asupra niciunei chestiuni.”.
[2] Simpla şi vaga menţiune făcută în Mesajul Sinodului din
Creta, este îndreptată spre exterior şi nu atinge – cu atât mai puţin rezolvă –
problema interioară a martiriului şi consecinţelor lui. Este foarte departe de
a fi o „grijă profundă”, de vreme ce nu a produs nici măcar un document pe
subiect, iar Patriarhia martirică a Antiohiei nici măcar nu a fost menţionată.
Nu s-au menţionat persecuţiile comuniste şi nu au fost lăudaţi, aşa cum era
firesc, martirii acestei încă neîncheiate persecuţii (care cel puţin în România
încă merge mai departe).
[3] Nici măcar nu a fost atinsă problema grupărilor masonice
şi a încercărilor de infiltrare în şi controlare a bisericilor locale şi a
Bisericii în general, cu toate că poziţiile pe temă ale Bisericii României şi
Bisericii Greciei ar fi îndreptăţit această preocupare. Nu s-a atins problema
grupărilor centrifuge care, în temeiul abaterilor de la Ortodoxie a multor
ierarhi, tind să creeze structuri schismatice tot mai numeroase. Nu s-a atins
problema impunerii de către state a unor politici publice şi educaţionale
anti-ortodoxe şi anti-creştine. Etc., etc., etc.
[4] De fapt punctele atinse de Mesaj, departe de a fi
lămurite de Sinodul din Creta (multe fiind total ignorate de discuţiile purtate
în cadrul lui, altele foarte neclare) ar fi trebuit să fie teme de sine
stătătoare şi chiar puncte de plecare în organizarea şi lucrările sinodului…
[5] De fapt, Mitropolitul Irineu de Backa foloseşte termenul
„adunare de papi”…
[6] Niciodată în istorie sinoadele nu au fost organizate şi
nu au votat pe principiul unanimităţii. Principiul egalităţii episcopilor –
negat de Sinodul din Creta şi organizatorii lui – a fost completat de acela al
dezbaterilor teologice profunde şi oricât de lungi era nevoie, clarificările
ducând la o majoritate categorică în temeiul căreia se dădeau hotărârile.
Niciodată, repetăm iar şi iar, niciodată nu a existat acest principiu absurd al
unanimităţii. Culmea este că a fost încălcat chiar de către cei care l-au
impus.
[7] Etno-filetismul este rătăcirea prin care sentimentele
naţionale sunt puse mai presus de Credinţa lui Hristos, devenind primordiale în
alegeri care ar trebui făcute pe criterii ortodoxe, nu etniciste. Printre
manifestările etno-filetismului se numără folosirea credinţei ca mijloc de
deznaţionalizare, impunerea limbii naţionale în Biserică şi celor care au altă
limbă (încălcându-se poruncile biblice în această privinţă!), folosirea
sentimentelor naţionale pentru extinderea jurisdicţiei în ţări străine (aşa cum
se întâmplă în Franţa, Germania, SUA etc., unde, strict pe criterii
etno-filetiste, structurile ortodoxe se suprapun cu totul necanonic) etc.
[8] Clericalismul este tendinţa de a impune un primat
ierarhic neortodox. În Ortodoxie treptele preoţiei încep, de fapt, cu
catehumenii, care nu fără harul lui Dumnezeu sunt în chemarea lor către
Biserică, şi urcă mai departe prin mireni, monahi, citeţi, ipodiaconi, diaconi
şi preoţi până la treapta episcopiei, într-o continuitate organică (mărturisită
repetat de Sfintele Scripturi şi, ulterior, de către Sfinţii Părinţi şi
Sinoadele Ecumenice, precum şi de către toţi continuatorii lor până în veac).
Prin contrast, clericalismul înlătură parţial sau fundamental organicitatea
Bisericii şi continuitatea treptelor, transformându-le în caste cu autoritate
discreţionară faţă de cele socotite „inferioare”. Răspunderea treptelor unele
faţă de altele este înlocuită printr-o simplă şi dictatorială subordonare a
celor de jos faţă de cele de sus. Consecinţele sunt cumplite, iar născocirea
unei diviziuni chiar şi la nivelul episcopilor – în cele trei clase arătate de
Sinodul din Creta – este doar un exemplu între multe.
[9] Pentru a dovedi falsitatea ecumenismului ca aşa-zis
mijloc de înţelegere între religii, să observăm doar două fapte. Primul,
existenţa unor sisteme foarte bune de înţelegere inter-religioasă – cu toate
limitele necesare unei vieţi sociale sănătoase – mult înainte de apariţia
ecumenismului, dar total ignorate de acesta şi adepţii lui. Moldova secolului
al XVII-lea este un exemplu, fiind un loc în care de la ortodocşi la mozaici şi
de la monofiziţi la catolici toţi cetăţenii îşi exercitau liber cultul (inclusiv
la nivelul, necesar, de confruntare ideologică de bun-simţ). Al doilea,
realitatea că înţelegerea între religii presupune existenţa lor, nu dizolvarea
lor într-o ciorbă „comună”, o mega-corporaţie religioasă ambiguă şi
monopolistă, aşa cum preconizează ecumenismul.
[10] Ar trebui să reluăm aici faptul că orice sinod adevărat
– şi mai ales ecumenic – începe de la recunoaşterea canoanelor sinoadelor
ortodoxe anterioare, începând cu Canoanele Sfinţilor Apostoli şi ale Sinoadelor
Ecumenice. Această recunoaştere este absolut necesară pentru a aşeza în
Ortodoxie şi sinodul respectiv şi lucrările lui. La Sinodul din Creta această
recunoaştere iniţială a lipsit, ceea ce îl aşează în afara Ortodoxiei, fapt
dovedit categoric de prezenţa total necanonică, total neortodoxă şi cu totul
fără precedent în istorie, a reprezentanţilor unor religii străine în spaţiul
cultic ortodox, în timpul serviciilor religioase ortodoxe. Prezenţă refuzată,
în acelaşi timp, episcopilor ortodocşi „de rangul trei”, care nu au avut voie
nici măcar să vină la acest sinod. Bazele eterodoxe ale Sinodului din Creta nu
pot fi substituite de Mesajul dat la insistenţele B.O.R.
[11] Pretext invocat repetat de Patriarhia de Fanar în 2016,
inclusiv în privinţa „Regulamentului de organizare şi funcţionare…” a Sinodului
din Creta, declarat şi el imposibil de modificat, dar încălcat categoric prin
organizarea întrunirii în ciuda lipsei unanimităţii prevăzute de acelaşi
regulament.
[12] Denumirea de dialog ecumenic este anti-ortodoxă şi se
bazează pe amestecarea teologiei ortodoxe cu teologia protestantă. În vreme ce
ecumenic înseamnă în teologia ortodoxă a toată Biserica lui Dumnezeu, adică a
toată Biserica Ortodoxă – pentru că, evident şi elementar, Biserica este definită prin şi de Învăţătura lui Hristos – în
eclesiologia protestantă sunt pretinşi a face parte din „Biserică” toţi cei
care pretind că ar „slăvi pe Iisus”, indiferent de apartenenţa lor religioasă
şi oricât de îndepărtat de Unul Iisus Hristos, Omul-Dumnezeu, ar fi acela
slăvit de ei (în multe cazuri imaginea lui „Iisus” fiind în parte sau
fundamental reluarea unor erezii de demult, de la dochetism la arianism).
Această concepţie protestantă a avut iniţial ca rol să atenueze sofistic
izbitoarea contradicţie între pretenţia garanţiei prezenţei Duhului Sfânt în
interpretarea liberă a Scripturii şi învăţăturile divergente ce s-au născut din
aplicarea pretenţiei. Ulterior, a devenit mijlocul prin care, sub numele de
„dialog ecumenic”, s-a încercat scăderea tensiunilor dintre cultele neo-protestante
americane şi realizarea unei „unităţi în diversitate” făţarnice, cu totul
inacceptabilă ortodox. Pentru că între a accepta dreptul celuilalt de a greşi
sau păcătui şi a declara bune greşeala şi păcatul este o prăpastie similară
celei dintre mântuire şi osândire. Ca urmare, nu se poate socoti că este vorba
în aşa-zisa „Mişcare Ecumenică” (denumire protestantă) şi în aşa-numitul
„Consiliu Mondial al Bisericilor” (denumire protestantă) despre un „dialog
ecumenic”, posibil ortodox strict în
Biserica Universală, ci despre un „dialog ecumenist”.
[13] Deja s-au prezentat în presa ortodoxă noi nume de
ierarhi care nu au semnat… Iată că, deşi am avut răbdare să aşteptăm
informaţiile post-sinod, date noi continuă să apară. Dovedind mereu aceeaşi
problemă a depărtării de Ortodoxie a Sinodului din Creta, inclusiv la nivel
declaraţiilor publice.
Mai mult, la câteva zile după ce am terminat forma primă a
acestei mărturisiri, observăm că numărul episcopilor sârbi şi de altă
naţionalitate care nu au semnat documentul „Relaţia Bisericii Ortodoxe cu
restul lumii creştine” este mult mai mare decât se ştia
(http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22904-marele-sinod-din-creta-noi-dezvaluiri-privind-semnaturile-oficiale.html).
Dat fiind că lumina nu are părtăşie cu întunericul şi
Adevărul nu are părtăşie cu minciuna, practicile cretane de ascundere şi
alterare a adevărului, aflate pe o linie prooroceşte criticată biblic (Tit 1.12
ş.u.), dovedesc tot mai puternic lipsa de Ortodoxie a organizării, desfăşurării
şi prezentării Sinodului din Creta în faţa lumii.
sursa: paltin-petruvoda.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.