Sf. Andrei - increstinatorul dacilor |
De la Zalmoxe
la Hristos – De ce au acceptat dacii crestinismul cu usurinta. De ce dacii au
renuntat la Zalmoxis. Românii au adoptat legea crestina ca pe o porunca divina,
morală si civică.
Despre religia
dacilor si legea lui Iisus Hristos ca element important în formarea poporului
român. Despre acestea părintele Marius Ghidarcea din Deva relatează în
articolul ce urmează:
Spiritul dac,
element favorabil procesului de creştinare a strămoşilor noştri
Factor de bază al formării poporului român, creştinismul
reprezintă, de aproape două milenii, o permanenţă în spaţiul carpato-danubiano-pontic.
Fiind cei mai vechi creştini din această parte a Europei, românii au îmbrăţişat
“religia iubirii” din însăşi etapa formării lor ca popor[1].
Indiferent dacă mărturisim cu convingere faptul că “suntem
urmaşii lui Traian” ori suntem adepţi ai tezei lui Napoleon Săvescu şi a altor
mulţi istorici ce susţin că noi nu suntem urmaşii Romei, cu siguranţă suntem
urmaşii dacilor, iar spiritualitatea lor a favorizat şi influenţat apariţia şi
răspândirea creştinismului pe teritoriul ţării noastre.
Spiritualitatea dacilor trebuie înţeleasă într-un cadru mai
larg. Astfel, trebuie spus faptul că nu există mărturii scrise ale dacilor
despre viaţa lor religioasă, tot ceea ce se cunoaşte astăzi provenind din
scrierile celor de alt neam[2].
Nu trebuie să fim miraţi deci
de subiectivitatea unor istorici antici care,
uneori, au denaturat adevărul sau au încercat să-i ponegrească pe daci ori
elemente din spiritualitatea lor; aceasta dacă ţinem cont de faptul că dacii au
fost incomozi o vreme pentru Imperiul Roman.
Amintim regatul din timpul lui Burebista ce ameninţa serios
graniţele imperiului, iar regele dac intervenea la vârf în jocurile politice de
la Roma, susţinându-l pe Pompei împotriva lui Cezar[3].
Decebal poartă victorii strălucite contra romanilor conduşi
de generalul Fuscus şi transformă pacea de după primul război cu Roma într-una
favorabilă lui.
Un alt element foarte important în înţelegerea cu
obiectivitate a dacilor îl reprezintă denaturarea adevărului istoric despre
strămoşii daci din timpul regimului comunist[4],
când s-a încercat o transformare a regelui Burebista într-un urmaş cât mai
asemănător cu imaginea în formare a liderului comunist român[5]
şi când sanctuarele din zona Sarmizegetusa Regia au fost interpretate şi
promovate ca şi calendare solare şi atât.
Cel care doreşte să afle elemente reale despre panteonul şi
spiritualitatea dacilor, trebuie deci să privească prin vălul denaturărilor
istorice, despărţind, asemenea semănătorului, grâul de neghină.
Aşa cum spunea Strabon, râvna dacilor pentru cele sfinte “a
fost un lucru de căpetenie”[6].
Se poate vorbi despre elemente din cadrul ansamblului de
credinţe ale dacilor favorabile procesului de creştinare a strămoşilor noştri.
Scriitori antici precum: Herodot, Strabon, Iordanes şi alţii
vorbesc despre credinţa dacilor în nemurire, despre Zalmoxis şi rolul lui în
cadrul religiei “celor mai neînfricaţi dintre traci”[7].
Asupra lui Zalmoxis şi a caracterului cultului lui au fost
emise mai multe teorii: fie că era un zeu chtonian fie, după cum alţii susţin,
religia dacilor ar fi avut trăsături uraniene. Se merge chiar mai departe
susţinându-se faptul că, prezenţa în izvoare a celor două denumiri[8]:
Zalmoxis (Herodot) şi Zamolxis (Strabon) ar fi de fapt rezultatul transformării
zeului, dintr-unul chtonian într-unul celest[9].
Consider neîntemeiate aceste teorii, diferenţa datorându-se probabil unor
greşeli de transcriere. Sunt de părere că, denumirea corectă este cea întâlnită
pentru prima dată, atunci când, în Istoriile sale, Herodot vorbeşte despre
Zalmoxis şi locuinţa sa subpământeană.
Despre religia dacilor s-au conturat
trei opinii dominante: una ce o consideră monoteistă, o alta care vede în ea o
religie dualistă şi o a treia ce susţine politeismul ei[10].
În ceea ce priveşte monoteismul sau politeismul dacilor, socotesc
că nu trebuie exagerat în nici o direcţie.
Au fost istorici care au promovat monoteismul,
considerându-l pe Zalmoxis singurul zeu al dacilor, bazându-se mai ales pe
afirmaţia lui Herodot care spunea că dacii, în timpul furtunilor trag cu
săgeţile înspre cer şi cred că nu există alt zeu decât al lor.
Alţii, acceptând prezenţa unei zeităţi feminine[11]
în panteonul dacilor concluzionează afirmând faptul că ei erau politeişti[12].
Socotesc mai potrivit de afirmat faptul că dacii erau
politeişti înaintea reformei religioase a lui Zalmoxis. După aceasta, Zalmoxis
va estompa importanţa şi rolul vechilor zeităţi[13].
Cu toate acestea, nu se poate vorbi nici în acea perioadă
despre un monoteism, nici chiar despre unul originar, ce ar avea la bază
revelaţia primordială, căci prezenţa celor trei simboluri în cultul dacilor (coborârea
în locuinţa subpământeană, aruncarea solului în suliţe şi săgetarea cerului),
cu siguranţă aveau drept corespondenţă o triadă de zeităţi: unul chtonian, unul
războinic şi unul celest.
După reforma religioasă a lui Deceneu se trece la un
politeism cosmologic[14],
în panteonul dacilor apărând cele şapte planete din sistemul solar al
pământului şi zeităţile corespondente, fapt susţinut din plin de sanctuarele
din munţii Orăştiei.
Monoteismul apare în aceste ţinuturi abia odată cu
coloniştii aduşi de romani din Siria, Palmiria şi Palestina şi el va favoriza
răspândirea creştinismului în zonă.
Elementul distinctiv al religiei dacilor era credinţa lor în
nemurire. Astfel că, deşi aproape la toate popoarele lumii se regăseşte
credinţa într-o viaţă dincolo de mormânt, nemurirea dacică era ceva de
neînţeles pentru antici[15].
Herodot scrie în acest sens: ”iată cum devin nemuritori geţii: ei cred că nu
mor şi că cine-şi dă sfârşitul se duce la daimonul Zalmoxis. Iar unii dintre ei
îl numesc Gebeleizis pe acelaşi zeu. Din cinci în cinci ani, trimit la Zalmoxis
un sol tras la sorţi dintre ei, cu misiunea de a-i comunica de ce au nevoie de
fiecare dată. Chipul în care-l trimit este următorul: după ce unii dintre ei au
primit poruncă să ţină trei suliţe în sus, alţii, apucându-l de mâini şi de
picioare pe cel care este trimis la Zalmoxis şi legănându-l, îi fac vânt în sus şi-l aruncă în suliţe. Iar
dacă acesta moare străpuns de ele, socotesc că zeul le este favorabil; dar,
dacă nu moare, îl învinuiesc tot pe sol, spunând că este un netrebnic şi după
ce i-au pus vină, trimit pe un altul căruia îi dau misiunile încă din viaţă.”[16]
Dacii considerau viaţa viitoare ca pe o trecere şi o
continuare[17]
mai fericită a vieţii pământeşti, crezând cu tărie că “vor merge într-un loc
unde îşi vor duce traiul de-a pururi, având parte de toate bunătăţile”[18].
Această credinţă în nemurire îi făcea să fie neînfricaţi în
luptă şi deci, duşmani de temut, aşa cum mărturisea Iulian Apostatul: “crezând
că nu mor, dar că îşi schimbă doar locuinţa, ei sunt mai porniţi pe lupte decât
ar fi înclinaţi să întreprindă o călătorie”[19].
Credinţa în nemurire apare aşadar ca principiul de bază al
spiritualităţii strămoşilor[20],
lucru ce va fi fost, fără îndoială, valorificat la momentul pătrunderii
creştinismului la daci.
În ceea ce priveşte ideea de jertfă la daci, trebuie spus
faptul că ea se diferenţia mult de jertfele umane prezente la alte popoare ale
vremii ce aveau drept scop: fertilizarea, asigurarea continuităţii şi tăria
vieţii zeilor, îmblânzirea lor etc[21].
Dacii se jertfeau pe ei şi nu pe alţii, nu prizonieri de
război, nu străini ci din mijlocul lor alegeau pe cineva pur, curat, căruia îi
încredinţau cererile lor şi îl trimiteau la zeu.
Se poate uşor sesiza dorinţa de revenire la starea
primordială de comunicare directă între om şi divinitate. Acest lucru, cât şi
puritatea celui care se jertfea, jertfirea de bunăvoie, numărul suliţelor, vina
ce se punea solului, toate duc cu gândul la momentul Răstignirii Domnului, şi
toate vor fi concurat la uşoara primire a Mielului lui Dumnezeu în sufletele
strămoşilor daci.
În legătură cu preoţimea la daci, trebuie spus faptul că nu
sunt dovezi certe că exista un mijlocitor între oameni şi zei până la reforma
lui Deceneu, când prezenţa lor era necesară aducerii de jertfe neumane pe
sanctuare.
“Cucernicii” şi “cei care merg prin fum”, care nu mâncau
vietăţi, iar unii nu aveau soţii, toţi aceştia, despre care scria Strabon[22],
vor fi fost probabil asceţi ai dacilor, precursori ai viitorilor monahi
creştini[23].
Ei erau urmaşi ai lui Zalmoxis, iniţiaţi în tainele lui,
unii care, deşi ştiau medicină, mărturiseau faptul că numai îngrijirea comună a
trupului cu sufletul poate aduce adevărata sănătate, după cum spunea despre ei
Socrate, dându-i exemplu medicilor greci ai vremii sale.
Asemănările
între Zalmoxis şi Domnul Iisus, între credinţele dacilor şi creştinism sunt
multiple şi cu siguranţă ele vor fi fost valorificate de primii misionari
creştini ce au propovăduit Evanghelia la strămoşii noştri.
Amintim aici
naşterea în peşteră atribuită lui Zalmoxis ce duce mintea la dumnezeiasca
Naştere din peştera din Betleem. Zalmoxis se naşte într-o peşteră şi este
învelit cu blana de urs ce se numeşte zalmo,
îmbrăcarea ei simbolizând puterea ce îi este conferită chiar din zorii
existenţei sale.
Retragerea lui
Zalmoxis în locuinţa subpământeană pentru trei ani şi revenirea ca un zeu, nu
poate să fie lipsită de asemănarea cu Pogorârea în Mormânt şi slăvita Înviere
cea de a treia zi.
Folosirea
vinului în cadrul cultului, precum şi simbolistica pe care o degajă ritualurile
în care era utilizat, sunt asemănătoare în creştinism şi zalmoxism[24].
Mântuitorul
Hristos aduce lumii o Lege Nouă, lege a iubirii, lege a Sfintei Treimi. Zalmoxis
lasă dacilor cele trei simboluri cultice (coborârea în locuinţa subpământeană,
trimiterea solului şi săgetarea cerului), simboluri ce vor naşte în
spiritualitatea dacilor credinţa în trei zei(chtonian, războinic şi celest).
Celsus, duşman
al creştinilor, vorbea despre lipsa de originalitate a creştinismului,
argumentând faptul că ucenicii Domnului Iisus nu au făcut altceva decât să
imite ritualurile şi doctrina religiei lui Zalmoxis. Origen îi răspunde
afirmând faptul că religiile ce se aseamănă cu creştinismul, nu au făcut decât
să anticipe şi să pregătească drumul creştinismului, ele fiind nimic altceva
decât reminiscenţe ale revelaţiei primordiale.
Odată cu Deceneu apare şi instituţia marelui preot[25],
care avea puteri aproape regale alături de Burebista. După moartea acestuia,
următorii regi, până la Decebal inclusiv, au cumulat cele doua funcţiuni:
regală şi preoţească.
Reforma
religioasă din timpul lui Deceneu implică creşterea numărului divinităţilor
adorate[26].
Incinta sacră a Sarmizegetusei are şapte temple, dintre care trei au dimensiuni
considerabile, restul fiind mai mici. Se poate vorbi şi la daci despre cele
şapte divinităţi planetare cunoscute şi venerate aproape pretutindeni în epocă.
Această reformă
nu intră în contradicţie cu vechile credinţe zamolxiene ale celor trei zei
suverani. În cadrul incintei sacre amintite, pe mai departe, divinităţile mai
importante sunt tot cele vechi. Astfel, zeul cerului era adorat în sanctuarul
mare de andezit, divinitatea chtoniană era venerată în absida sanctuarului mare
circular, iar cel mai vechi sanctuar, nerefăcut ca şi celelalte cu temelii de
andezit din cauza începerii războiului, era închinat zeului războiului[27].
Iordanes,
atunci când vorbeşte despre Deceneu, precizează şi aceste transformări în
legătură cu numărul zeităţilor. Dacă în legătură cu Zalmoxis, Herodot vorbeşte
despre un singur tip de templu, cu subsol pentru preot şi sală pentru neofiţi
deasupra solului, la Iordanes sunt amintite mai multe divinităţi şi sanctuare.
Toate acestea
arată faptul că triada divină era adorată atunci când Deceneu instituie
practici diferite, ea pastrându-şi o oarecare întâietate în panteonul dacilor.
Noile reforme
înfăptuite de Deceneu, avându-l ca susţinător pe Burebista, nu implicau
excluderea totală a vinului, căci dacă viile din Dacia sunt distruse, cele
regale sunt păstrate, chiar înmulţite, folosirea vinului devenind una exclusiv
cultică[28].
Datele
pricipalelor sărbători din creştinism, la solstiţiul de iarnă şi la mijlocul
primăverii, sunt prezente în deducţiile făcute pe baza orientării sanctuarelor
dacice din munţii Orăştiei.
Aportul dacilor
la creştinismul românesc este unul considerabil.
Faptul că în
rândul românilor numărul ateilor a fost tot timpul foarte mic, se datorează
religiozităţii prin excelenţă a strămoşilor daci.
Un aspect
foarte important moştenit din spiritualitatea dacilor este absenţa fricii de
moarte, neînţeleasă însă ca resemnare în faţa morţii[29].
Creştinismul
românesc a preluat din religia dacilor profunzimea şi amploarea credinţei în
viaţa de apoi. Autorii antici menţionează faptul că dacii credeau că, după
moarte, sufletele se întorc la Zalmoxis[30].
Se moştenesc de
asemenea şi urmele confruntării dintre daci şi romani. Astfel, în vreme ce
divinitatea este denumită prin titulatura Dominus-Deus, pe care o purtau
împăraţii romani, spiritul răului poartă un nume ce trimite la stindardele
dacilor. Cel mai frecvent cuvânt ce personifică răul în limba română nu este diavol, ca în celelalte limbi romanice şi
nici satana, ca la slavoni, ci
cuvântul drac. Ori în latină draco inseamnă balaur sau şarpe uriaş.
În mod simbolic, Dominus-Deus îl
înfrânge pe draco, care nu este altul
decât stindardul dacic, simbol sacru şi militar[31].
După ce Traian
l-a învins pe Decebal în anul 106, trei secole mai târziu, prin generalizarea
creştinismului pe teritoriul ţării noastre, Dominus-Deus
se va impune definitiv în faţa lui draco.
După cucerirea
romană, religia dacilor a subzistat cu religia lui Mithra sau a lui Sol
Invictus, din întreg panteonul cele mai numeroase fiind divinităţile de factură
orientală. Acestea au şi pregătit terenul instalării creştinismului ca religie
dominantă în Dacia după secolul al patrulea.
Chiar dacă
elementele creştine iniţiale au fost la început izolate în provincia romană
Dacia, procesul evanghelizării nu a putut fi aici mai lent ca în alte părţi.
Misionarismul,
în cadrul creştinismului daco-roman are două aspecte principale: primul, în
ordine cronologică, cel mai important de altfel, este misionarismul ca
activitate individuală şi spontană[32],
născut din credinţă, despre care putem vorbi şi în timpul ocupaţiei romane şi
un altul, misionarismul dirijat politic cu scopul de a linişti şi pacifica popoarele
despre care se poate vorbi abia din secolul al patrulea[33].
Corespondenţele
dintre zalmoxism şi creştinism, la care se adaugă masiva infiltrare în Dacia a
elementelor orientale sunt cele care explică de ce strămoşii noştri au fost
creştinaţi cu atâta uşurinţă, deşi nu se mai aflau în componenţa Imperiului
Roman atunci când Constantin cel Mare a recunoscut egalitatea creştinismului cu
celelalte religii.
Cum se explică
acest fapt, în aparenţă paradoxal, că deşi Dacia nu mai făcea parte din
Imperiu, totuşi, religia oficială a marelui stat de la sud triumfă masiv şi
dincolo de Dunăre după secolul al patrulea? De ce nu au ales strămoşii noştri
să revină mai curând la Zalmoxis, fiind eliberaţi de oricare constrângere
politică sau religioasă? Apropierea între creştinism şi zalmoxism ar putea fi o
explicaţie dar, nu poate fi suficientă singură. La aceasta se vor fi adăugat,
cu siguranţă, şi motive de natură politică şi administrativă[34].
Astfel,
părăsiţi politic, administrativ şi religios de Roma, locuitorii vechii Dacii
vor vedea în mesajul creştin, oficializat de împăratul Constantin, un simbol al
continuităţii. Vor recunoaşte în Iisus un Mântuitor trimis să salveze poporul
de sub urgiile vremii.
Nu intâmplător
românii păstrează titulatura de Dominus-Deus pentru divinitate, titulatură
purtată de împăraţii romani[35]
de la Domiţian până la Aurelian. Strămoşii aşteptau un conducător mesianic sau,
mai precis, aşteptau reîntoarcerea administraţiei romane în fosta provincie.
Epoca de aur trăită sub conducerea lui Traian, Hadrian, Marcus Aurelius şi
Antoninus Pius era o amintire vie în sufletele lor.
Ei vor vedea în
persoana Domnului Iisus pe fostul Dominus-Deus reîntors. Vor adera la
creştinism cu năzuinţa apartenenţei lor la romanitate. Noul împărat va fi chiar
împăratul sufletelor, Domnul Hristos.
Românii vor
trăi ca naţiune vreme de un mileniu în afara formelor de organizare statală
tocmai fiindcă ele vor fi înlocuite de comunităţile religioase. A fi creştin
însemna şi înseamnă încă, a fi de lege şi nu de religie creştină. În
creştinismul românesc, unde Mesia era Dominus-Deus, religia era cea care ţinea
locul legii, căci în lipsa statului, creştinismul era singura formă comunitară
de organizare[36].
Chiar dacă
romanii nu s-au mai întors în Dacia, ei i-au trimis aici pe misionarii
creştini, care au reuşit să-i facă pe strămoşi să creadă faptul că Mântuitorul
Iisus este chiar Împăratul şi că legea creştină este tocmai legea Imperiului.
Populaţia,
rămasă la nordul Dunării după retragere, s-a trezit părăsită în mijlocul
barbarilor. Creştinismul a venit astfel la timp, pentru a-i face pe strămoşi să
fie uniţi având în frunte pe Împăratul Hristos.
Un imperiu
murea, iar altul bazat pe credinţă şi pe promisiuni nepieritoare se năştea din
ruine. Născuţi sub auspiciile nefericite ale izolării de lumea romană
civilizată, dar şi sub graţia creştină, românii vor adopta legea lui Iisus nu
numai ca o poruncă spirituală, dar şi morală sau civică şi vor rezista vreme
îndelungată atacurilor celor ce trăiau sub o lege mult diferită de cea
creştină.
Concluzionăm
mărturisind faptul că, multe trăsături componente ale spiritualităţii dacilor
se regăsesc în creştinismul românesc, iar religia dacilor, fără a fi un
„creştinism înainte de creştinism”[37],
a favorizat pătrunderea şi răspândirea rapidă a credinţei în Domnul Hristos pe
teritoriul ţării noastre.
Pr Marius Ghidarcea
BIBLIOGRAFIE
Lucrări:
Crişan, Ioan
Horaţiu, Spiritualitatea geto-dacilor,
Ed. Albatros, Bucureşti, 1986.
Dobrei, Florin,
Istoria vieţii bisericeşti a românilor
hunedoreni, Ed. Eftimie Murgu, Reşiţa, 2010.
Gudea, Nicolae,
Din Istoria Creştinismului la români –
mărturii arheologice, Ed. Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, Oradea,
1988.
Herodot, Istorii, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti,
1961.
Luca, Sabin
Adrian, Introducere în istoria veche a
României, Ed. Alma Mater, Sibiu, 2004.
Oltean, Dan, Burebista şi Sarmizegetusa, Ed. Saeculum
I.O., Bucureşti, 2007.
Oltean, Dan, Religia dacilor, Ed. Saeculum I.O.,
Bucureşti, 2008.
Pârvan, Vasile,
Getica, Ed. Meridiane, Bucureşti,
1982.
Popa, Dumitru, Istoria antică a României, Sibiu, 2004.
Rudeanu, Pr.
Dr. Ioan Octavian, Religia dacilor,
Ed. Sigma, Bucureşti, 2008.
Strabon,
Geografia, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti, 1972-1983.
Articole:
Ciobotea, Dan
Ilie, Elemente ale religiei geto-dacilor
favorabile procesului de creştinare a strămoşilor, în S.T., an 28, 1976, nr
7-10, p. 611-622.
Coman, Ioan
Gheorghe, Aspecte ale credinţei în
nemurire la traco-geto-daci, în M.B., an 28, 1977, nr. 4-6, p. 197-203.
Rămureanu,
Ioan, Noi consideraţii privind
pătrunderea ceştinismului la traco-geto-daci, în O., an 26, 1974, nr. 1, p. 164-182.
Vasilescu,
Emilian, Problema religiei geto-dacilor
în lumina noilor cercetări istorice şi arheologice, în O., an 5, 1953, nr.
4, p. 634-650.
[8] Ioan Horaţiu Crişan, Spiritualitatea geto-dacilor, Bucureşti,
1986, p. 374
[9] Dan Ilie
Ciobotea, Elemente ale religiei
geto-dacilor favorabile procesului de creştinare a strămoşilor, în S.T., an
28, 1976, nr. 7-10, p. 613
[13] Emilian
Vasilescu, Problema religiei geto-dacilor
în lumina noilor cercetări istorice şi arheologice, în O., an 5, 1953, nr.
4, p. 635
[16] Ibidem, 94
[19] Dan Ilie
Ciobotea, op. cit., apud Iulian Apostatul, Banchetul
sau Împăraţii, 22, în Izvoare...., vol. II, pp. 29-31
[20] Ioan
Gheorghe Coman, Aspecte ale credinţei în
nemurire la traco-geto-daci, în M.B., an 28, 1977, nr. 4-6, p. 197
[23] Ioan
Rămureanu, Noi consideraţii privind
pătrunderea creştinismului la traco-geto-daci, în O., an 26, 1974, nr. 1,
p. 168
[32] Florin Dobrei, op. cit., p.88
[33] Nicolae
Gudea, Din istoria creştinismului la
români – mărturii arheologice, Oradea, 1988, p. 108
Excelent articol, insa pentru nivelul meu de cunostinte, continutul suna mult prea filozofic. Oricum mersi pentru info
RăspundețiȘtergere