Duminica a Paisprezecea
dupa Pogorarea Sfantului Duh
Ev. Matei XXII, 1-4
1. Foarte des Mantuitorul vorbea in pilde dovedind ca intelegerea
celor inalte si sfinte erau greu de patruns de oamenii de rand in slabiciunile
lor.
2. Se poate recunoaste de la inceput ca fiind vorba de un imparat il
reprezenta de Dumnezeu si Fiul Sau Mantuitorul Iisus Hristos, ca nunta e
sarbatoarea bucuriei vesnice a imparatiei lui Dumnezeu, iar cei chemati suntem
noi cei de rand foarte diferentiati in starile noastre sufletesti si starile
noastre.
3. Slujitorii trimisi pot fi socotiti in Vechiul Testament proorocii,
apoi Apostolii, apoi sfintii Bisericii si chiar slujitorii Bisericii.
4. Interesant este faptul ca chemarea n-a avut rasunet in inimile
celor chemati, au refuzat pentru ca erau preocupati de alte framantari, au
refuzat pentru ca nu cunosteau frumusetile harului nuntii imparatesti.
5. Se observa staruinta mare a lui Dumnezeu, insistenta mereu
repetata de a se preocupa de noi oamenii, de a ne face partasi frumusetii
dumnezeiesti.
6. Este foarte trist ca se renunta la mari frumuseti spirituale pentru
preocupari marunte, pentru satisfactii ale diferitelor placeri care nu pot
multumi nici pe departe fiinta omului.
7. Nu numai ca nu se pretuiesc frumusetile dumnezeiesti, dar se
ajunge uneori prin decaderea noastra spirituala sa ne ridicam contra acestor
frumuseti si chiar sa ne luptam si sa le nimicim si pe cei care pe
propovaduiesc. O adevarata nebunie a mintii omenesti.
8. Orice impotrivire contra lui Dumnezeu nu va avea parte de izbanda
caci nu ne putem ridica noi contra lui Dumnezeu fara a fi pedepsiti.
9. Sfantul Ioan Gura de Aur sustine: “Sa nu te lupti cu Biserica
pentru ca sigur vei fi invins!”. Istoria ne sta marturie in aceasta privinta
dovedindu- ne ca promisiunea: “Portile iadului nu o vor birui” este dovedita.
10. Faptul ca Biserica cheama pe toti la ospatul sfant dovedeste ca
Dumnezeu vrea ca “ toti sa ne mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina”,
deci nu face deosebire. Chemarea este pentru toti. De ce? Pentru ca pe
parcursul vietii multi dintre cei buni devin rai si multi dintre cei buni devin
rai.
11. Faptul ca au fost chemati toti, si buni si rai nu inseamna ca toti
se vor mantui, este o dorinta a lui Dumnezeu chemarea tuturor, dar nu orice vor
face se vor mantui. Sunt niste conditii ale mantuirii. Intra toti dar cum vor
lucra, cum sunt imbracati este o responsabilitate in fata lui Dumnezeu, este o
tragere de seama a noastra in fata lui Dumnezeu. Nu oricum am intrat si nu
oricum vem fi imbracati adica pregatiti inaintea lui Dumnezeu. Imparatul vine
sa vada tocmai ce am facut dup ace am intrat. Ne-am imbracat cu alte haine cu
straduinte sfinte pentru mantuire, sau am ramas tot in hainele pacatului?
12.Il gaseste pe unul nepregatit care a intrat pentru ca a ramas
in ale sale haine, preocupari invechite,
nu a folosit bine timpul pentru intalnirea cu Imparatul. Avea timp de cand a
intrat de la botez pana la intalnire sa imbrace alte virtuti. I-a dat prilej sa
fie chemat si el si fiind chemat avea timp sa se fi schimbat in cele din
launtru ale sale pentru intalnirea cu Imparatul.
13.Imparatul nu-l acuza ca a intrat ci-l acuza ca a intrat si a ramas
cu hainele murdare. El putea sa schimbe hainele pana la intalnirea cu Imparatul.
Nimeni nu i-a facut nici o observatie, dar intalnirea cu imparatul era
datatoare de ton. Imparatul i-a dat belsug de hrana ( Sfintele Taine) dar el nu
s-a aratat vrednic sa se impartaseasca cu Sfintele Taine. Pe drept cuvant
Imparatul i-a pus la dispozitie toate bunatatile insa nu le-a stiut pretui. A
ramas tot murdar dupa atatea cate a facut imparatul pentru el si atunci nu e de
mirare ca dupa atata nepasare urma sa fie aruncat in “intunericul cel mai
dinafara”.
14.Faptul ca Evanghelia se incheie cu cuvintele “Multi chemati, putin
alesi” inseamna ca Dumnezeu ii cheama pe toti dar nu chemarea asigura mantuirea
ci ceea ce se intampla in urma chemarii, straduintele pentru indreptare in
lupta cu ispitele si duhurile straine. In urma acestor rezultate se face
alegerea si nu in urma chemarii
15. E usor sa fii chemat, e usor sa raspunzi chemarii, dar e foarte
grea lucrarea dupa chemare in plinirea rostului pentru care ai fost chemat.
16. Faptul ca ”putini sunt alesi” inseamna ca putini stiu sa se
angajeze in lupte, putini stiu sa rabde, putini stiu sa fie lucratori cu harul
adus de Mantuitorul Iisus Hristos.
17. Aceasta nu inseamna ca numai cei alesi se vor mantui tinand cont
de mila lui Dumnezeu, s-ar putea sa aiba parte de aceasta mila si cei chemati, dar
nu alesi pentru ca toate sunt cu putinta la Dumnezeu.
18. Sa ne straduim daca suntem chemati sa alergam spre scopul la care
am fost chemati, raspunzand chemarii pe care ne-o face Dumnezeu si jertfele Sale pentru mantuirea
noastra in Hristos Iisus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.