Petitie
online puteti semna aici:
Textul petitiei:
Preafericite Părinte Patriarh,
Înalt Preasfinţiţi Părinţi Mitropoliţi şi Arhiepiscopi,
Preasfinţiţi Părinţi Episcopi,
Credința
noastră comună cu frații ortodocși din alte țări ne obligă să fim solidari cu
ei și să dăm glas îngrijorării cu privire la soarta credincioșilor din Ucraina,
care se văd dezbinați și puși la o grea încercare de ultimele decizii ale
Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol, care a intervenit în mod unilateral în
viața Bisericii din această țară.
Suntem conștienți că legătura frățească ce există între noi,
creștinii, ne face să nu mai fim români, ruși, elini, ucraineni, sârbi, clerici
sau mireni (cf. Col. 3, 11), ci una în Hristos (Gal. 3, 28). Nu doar că ne
pasă de necazurile sau prosperitatea credinței fraților noștri, dar nu dorim să
le aducem o povară în plus prin poziționarea noastră, ci mângâiere și ajutor
spre mântuirea sufletelor. Veștile că bisericile ortodoxe aparținând
diferitelor comunități le sunt luate de multe ori prin măsuri abuzive, chiar
violente, că ierarhi precum Episcopul Ghedeon sunt expulzați abuziv din țară și
că o nouă structură bisericească necanonică este impusă ne tulbură și ne
întristează. Însă cel mai mult ne apasă gândul că și noi va trebui să fim de o
parte sau alta din cele implicate în acest conflict, care tinde să se extindă
la nivelul a toată Biserica Ortodoxă.
Prin recunoașterea sau respingerea
autocefaliei acordate de Patriarhia de Constantinopol unor structuri
schismatice, întreaga noastră Patriarhie va susține sau nu acest demers ce
conține multe puncte discutabile.
De
aceea vă rugăm să luați în calcul, în ședința Sinodului BOR din această
primăvară, și aspectele pe care vi le semnalăm. Ca mădulare ale Bisericii
noastre, toate deciziile sinodale ne privesc și sunt luate în numele tuturor
credincioșilor, nu țin doar de ierarhia superioară. Cu atât mai mult cu cât
aceste hotărâri vizează aspecte foarte sensibile ale unității întregii lumi
ortodoxe, ne simțim datori să facem cunoscut punctul nostru de vedere pentru a
fi luat în seamă.
Două
aspecte provoacă o îngrijorare majoră: (1) Cum a putut fi acordată autocefalie
și, implicit, comuniune și recunoaștere deplină unor grupări schismatice a
căror condamnare oficială era recunoscută la nivel pan-ortodox? și (2) Cât de
conformă cu caracterul sobornicesc al Bisericii este pretenția de supremație
afirmată răspicat de Patriarhia Ecumenică în Tomosul acordat ucrainenilor?
1. Caracterul schismatic
al structurilor bisericești conduse până de curând de Filaret Denișenko și
Macarie Maletici decurge din caterisirile și apartenența la grupări
para-bisericești. Deși nu este vorba de o schismă propriu-zisă, ci de o adunare
paralelă, gravitatea este aceeași, anume ruptura de Biserică. Având în vedere
că Ortodoxia, ca trup al lui Hristos, este comunitatea celor ce cred în El,
împărtășirea cu unele grupări separate (schismatice) apare ca fiind un atentat
la unitatea Bisericii și încălcarea rânduielii ei canonice. Toate detaliile ce
țin de acest aspect sunt punctate foarte bine de Patriarhul Chiril al Moscovei
în Scrisoarea deschisă trimisă Patriarhului Ecumenic Bartolomeu. Câteva din
problemele spinoase care decurg din trecerea în legalitate a schismaticilor
ucraineni sunt următoarele:
- validarea ca ierarhi, fără un proces judicios și corect, a unor
episcopi ce au hirotonii necanonice;
- desconsiderarea unei întregi Biserici canonice și trecerea ei în
ilegalitate, urmată de persecuții și exproprieri masive, cu consecințe
incalculabile;
- crearea unui precedent periculos pentru alte zone similare, cum
ar fi Republica Macedonia, care își dorește la fel o Biserică independentă de
cea Sârbă;
- încurajarea intruziunii politicului în viața Bisericii pentru a
o aservi unor interese străine de menirea ei mântuitoare.
2. Toată această instabilitate este alimentată și susținută de
intervenția Patriarhiei Ecumenice, care nu doar că a încălcat granițele
jurisdicționale ale altei Patriarhii, ci emite pretenții de întâietate și
dominație asupra restului Bisericilor Locale, fără a se limita la un primat
onorific, oferit de primul loc din diptice. Din păcate, în loc să imprime o
stabilitate prin tonul pe care îl dă, Constantinopolul răstoarnă chiar și
propriile decizii anterioare. Astfel, și-a readus sub autoritatea sa unilateral
teritoriul Ucrainei și a anulat fără nici o motivare caterisirile și
excomunicările schismaticilor. La acestea se adaugă acordarea autocefaliei fără
consultarea prealabilă a celorlalte Biserici Locale. Practic, au fost încălcate
toate principiile funcționării sobornicești a Bisericii. La ce ne putem aștepta mai departe? Oare avem vreo garanție că aceste
abuzuri se vor opri aici? Primatul papal a condus până la declararea
infailibilității lui; este de așteptat ca și Patriarhul Ecumenic va urma
același drum deja condamnat ca erezie, lucru ce stârnește o adâncă îngrijorare.
În
orice caz, acceptarea unei întâietăți de neconceput a Constantinopolului ar
decurge din recunoașterea Tomosului de autocefalie, care conține câteva
formulări în acest sens[1]:
- „…«Preasfânta Biserică din Ucraina», care are drept scaun al ei orașul
istoric Kiev, neputând să așeze episcopi sau să întemeieze altare peste hotare,
cele deja subordonate trecând de acum înainte, după rânduială, la Tronul
Ecumenic, care are competență asupra Diasporei”;
- „fiind păstrat încă și dreptul de apel în
recurs al tuturor arhiereilor și al celorlalți clerici la Patriarhul Ecumenic,
care deține responsabilitatea canonică de a lua decizii irevocabile asupra
judecăților față de episcopi și restul clericilor din Bisericile Locale,
conform cu sfintele canoane 9 și 17 ale Sinodului Ecumenic al IV-lea din
Calcedon”;
- „declarăm în plus la cele de mai sus că
Biserica Autocefală din Ucraina cunoaște drept cap al ei Preasfântul Tron
Ecumenic Apostolic și Patriarhal, după cum fac și ceilalți Patriarhi și
Întâistătători”;
- „de la care (de la Patriarhia Ecumenică) va
primi Sfântul Mir ca o declarare a unității duhovnicești cu ea”;
- „acestea fiind astfel considerate, judecate
și vestite cu bucurie vouă de către Centrul venerabil al Ortodoxiei”.
Oricât de desăvârșită ar fi Patriarhia de Constantinopol, lumea ortodoxă nu
poate depinde de un centru pământesc pentru că are un Conducător și Cap
desăvârșit de neînlocuit, Domnul Iisus Hristos. Tocmai în aceasta constă
caracterul sobornicesc al Bisericii, că toți membrii ei sunt egali în fața lui
Dumnezeu și lucrează în înțelegere unii cu alții și sprijin reciproc. Primatul
real al vreunei Patriarhii, nu onorific, așa cum este stipulat de canoane, ar
duce la răvășirea Ortodoxiei și a tuturor rânduielilor sfinte primite prin
tradiția noastră bimilenară. Am merge pe urmele papei. Dimpotrivă, în gândirea
ortodoxă, după cum prevede canonul 3 al Sinodului II Ecumenic, ordinea
prescrisă de diptice (lista Patriarhiilor și Bisericilor autocefale) este una
onorifică. Iar din cuprinsul canonului 6 al Sinodului I Ecumenic rezultă
limpede că fiecare Patriarhie își are un teritoriu bine delimitat, peste care
nu poate trece.
Am scris aceste rânduri pentru a face cunoscute neliniștile noastre atât față
de frații noștri de credință din Ucraina, cât și față de viitorul Bisericii. Avem nădejdea
și ne rugăm ca problemele cu care se confruntă lumea ortodoxă își vor găsi o
rezolvare după voia cea sfântă a lui Dumnezeu, Care ne-a chemat pe toți la
unitate și pace în El, nu în felul amăgitor al acestei lumi.
Ca fii ai Bisericii, vă încredințăm de tot respectul și
prețuirea cu care suntem îndatorați,
ieromonah Eftimie Mitra,
împreună cu toți care au sprijinit acest demers și cei de un cuget
ortodox.
Mentiune: Prin acest apel nu dorim să ne implicam in nici o alta problemă (de nuanțănaționalistă, politică etc.) decat cea bisericească si teologică, fără alte conotații sau interpretari.
[1] Textul în greacă, engleză și ucraineană: https://www.patriarchate.org/announcements/-/asset_publisher/MF6geT6kmaDE/content/patriarchikos-kai-synodikos-tomos-choregeseos-autokephalou-ekklesiastikou-kathestotos-eis-ten-en-oukraniai-orthodoxon-ekklesian?_101_INSTANCE_MF6geT6kmaDE_languageId=el_GR.
Petitia poate fi semnata aici: https://www.petitieonline.com/memoriu_catre_sinodul_bor_cu_privire_la_problemele_create_prin_aparitia_unei_structuri_autocefale_in_ucraina
*********************************************
Alte mentiuni ale autorului petitiei, preluate de pe contul sau de
facebook:
- Referitor la schisma din Ucraina cred ca unele lucruri
trebuiesc intelese din punct de vedere canonic, nu politic.- Nimeni nu s-ar fi impotrivit daca "ierarhul" numit in Ucraina de catre Patriarhia Ecumenica ar fi fost hirotonit canonic. Poate ar fi facut exceptie doar Patriarhia Moscovei.
- Se vede clar ca e jocul masoneriei. Scopul este de a dezbina Ortodoxia.
- Sustinerea Vaticanului si a ambasadei SUA din Ucraina fata de schismatici spune multe, pentru cine vrea sa vada realitatea.
- Faptul ca schismaticii ucraineni accepta homosexualitatea arata ca nu au duhul ortodoxiei. Cine are interesul sa introduca in Biserica Ortodoxa acceptarea homosexualitatii?
- Cei care acum sustin pe schismatici, in urma cu putin timp i-au contestat. De ce s-au intors impotriva propriilor decizii care erau canonice?
- etc...
Sursa: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1975680779404243&set=a.1388147361490924&type=3&theater
Nu ne intereseaza răfuielile politice dintre
SUA si Rusia, aici discutam despre un aspect canonic al Bisericii. Dacă
Patriarhia Ecumenică ar fi instalat un ierarh canonic in fruntea noii
structuri, lucrurile ar fi avut un alt curs. Problema indulgentei față de
păcatul sodomiei (a noii structuri autocefale) precum si sustinerea acestora de
catre cultul greco-catolic din Ucraina este un alt semn care trezeste
suspiciuni in privinta "misiunii" pe care această structură
schismatică paralelă o are în cadrul Bisericii Ortodoxe.
O mare problemă este modul de intrare in
posesie asupra lăcașurilor de cult. Autocefalii nu își construiesc propriile
biserici, ci le confiscă abuziv pe cele ale Bisericii Ucrainene canonice, prin
forță, santaj, violemță etc. De exemplu un preot de lângă Mukacevo a fost bătut
noaptea pe stradă pentru că nu a vrut să treacă la autocefali, unui alt preot
i-a fost răpit copilul, alți preoți au fost amenințeți că familiile lor vor fi
in mare pericol dacă nu vor trece la autocefali. Ce să mai spun de violențele
la care politia asistă doar ca spectator etc. Sunt lucruri care arată ce duh au
grupările schismatice susținute de statul ucrainean și Patriarhia Ecumenică.
Evident, dacă acest tăvălug al prigoanelor va inceta, depinde și de noi, de
români, de hotărârea pe care o va lua Biserica noastră. Cu atât mai mult că
românii din Ucraina nu vor să accepte trecerea la formațiunea schismatică
susținută de Patriarhul Bartolomeu de la Constantinopol.
Sursa: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1982143425424645&id=100008870208449
Aici nu e vorba de Ucraina, ci de Însăși Biserica Ortodoxă în integralitatea Ei.
RăspundețiȘtergereAsemenea schisme și erezii trebuie îndepărtate urgent din Sânul Bisericii. Așa să ne-ajute Dumnezeu!