vineri, 7 aprilie 2017

Teologul Mihai Silviu Chirilă repară situaţia nepomenitorilor din România. Aduce o prezentare a dezbaterilor şi deciziilor de la Sinaxa din Grecia de săptămâna trecută. Un rol important în acest sens l-a avut neparticiparea profesorului Teodor Zisis care i-a trezit pe organizatori la realitate.



La sinaxa din Grecia nu s-au mai dat anateme, 
asa cum s-a anuntat initial.
 
    Desi initial am fost anuntati pe unele bloguri extremiste ca la sinaxa nepomenitorilor din Grecia vor fi anatematizati ierarhii ecumenisti si clericii care ii pomenesc pe acestia, din relatarile teologului Mihai Silviu Chirila reiese ca aceasta sinaxa nu dat nici o anatema, ci doar a condamnat erezia ecumenista si tot ce sustine acest fenomen bolnav din punct de vedere teologic.

    Intreruperea pomenirii ierarhilor eretici nu a fost impusa, asa cum sustineau aceste bloguri, ci doar recomandata, de catre participanti.

    Nu s-a stabilit un sinod care sa condamne ecumenismul la manastirea Banceni, asa cum am fost informati pe unul dintre blogurile respective, in urma cu cateva zile.

    S-a condamnat CMB si iesirea cat mai repede din aceasta organizatie eretica.

    La punctul 11, al prezentarii facute de Mihai S. Chirila, se pronunta evitarea iesirii din Biserica si crearea unei „biserici oficiale” sau „biserici adevarate”, asa cum s-a spus in conferinta de la Radeni. Tot legat de acest subiect, nu s-a pomenit de revenirea prin mirungere a „pomenitorilor”, asa cum s-a anuntat pe doua dintre blogurile extremiste. In schimb, nu se mantioneaza daca, in Grecia, a avut loc vreo discutie despre validitatea Sfintelor Taine la pomenitori.

    Despre tendintele extremiste, precum si atitudinile echilibnrate, ale unor nepomenitori din Romania, ASTRADROM a prezentat recent cateva articole relevante.
Detalii vedeti aici:  

    Daca nepomenitorii din Romania se vor conforma deciziilor luate la sinaxa din Grecia, vor ramane in continuare in Biserica, daca nu...
    Un rol important in schimbarea de atitudine a nepomenitorilor l-a avut neparticiparea unor teologi importanti din Biserica Greciei, printre care si prof. Teodor Zisis, care si-au manifestat dezacordul fata de tendintele extremiste ale acestora. Ne bucuram ca unii au reusit sa opreasca o noua schisma, chiar cu riscul de a fi catalogati „tradatori” sau „fricosi”.

Publicăm în continuare prezentarea făcută de Mihai Silviu Chirilă:

Sinaxa din Salonic a condamnat ecumenismul ca panerezie şi respinge sinodul din Creta ca eretic.

Sinaxa interortodoxă a clerului şi poporului binecredincios, organizată în data de 4 aprilie 2017 la Salonic, Grecia, de către părinţii atoniţi nepomenitori, cu participarea clericilor nepomenitori şi a unui impresionant număr de credincioşi din Grecia, Sfântul Munte Atos şi alte ţări ortodoxe, printre care şi România şi Republica Moldova, a luat câteva decizii importante cu privire la ecumenism, sinodul din Creta şi întreruperea pomenirii ierarhilor participanţi la sinodul din Creta:

  1. A condamnat şi respins ecumenismul ca panerezie.
  2. A condamnat şi respins Consiliul Mondial al Bisericilor, pe care l-a numit Consiliul Mondial al Ereziilor.
  3. A proclamat că Hristos este unicul Mântuitor, iar în afara Bisericii Ortodoxe nu există mântuire.
  4. A proclamat că Biserica pe care Hristos a întemeiat-o, una, sfântă, sobornicească şi apostolească, se identifică numai cu Biserica Ortodoxă.
  5. A proclamat că în afara Bisericii Ortodoxe există numai rătăciri ale satanei, erezii şi schisme.
  6. A respins sinodul din Creta ca pseudosinod, deoarece legiferează ecumenismul ca învăţătură a Bisericii, desfiinţează instituţia sinodală, legiferează ereziile ca “biserici”, desfiinţează postul, anulează canoanele sinoadelor ecumenice şi acceptă căsătoriile mixte. Întrucât în limba greacă termenul “pseudo” (“minciună”) include, în context, şi ideea de erezie (a se vedea pentru analogie termenul “pseudoepiscop” sau “minciuno-episcop”, din finalul canonului 15 I-II), autorii documentului sinaxei au considerat de la sine înţeles şi nu au simţit nevoia să adauge expressis verbis faptul că prin respingerea sa ca pseudosinod de fapt el a fost respins ca sinod eretic.
  7. A anunţat întreruperea comuniunii cu Patriarhul Constantinopolului şi cu toţi episcopii care acceptă sinodul din Creta ca fiind ortodox.
  8. Şi-a manifestat sprijinul şi comuniunea cu toţi preoţii, monahii şi mirenii care au întrerupt pomenirea patriarhilor şi episcopilor ce susţin ecumenismul şi nu condamnă sinodul din Creta.
  9. I-a invitat pe toţi ceilalţi fraţi întru cuget ortodox să întrerupă, la rândul lor, pomenirea ecumeniştilor eretici.
  10. A solicitat episcopilor Bisericii Ortodoxe din întreaga lume să convoace un sinod ortodox de condamnare a ecumenismului, CMB şi sinodului din Creta. Nu s-a decis organizarea sa la Bănceni în perioada imediat următoare, aşa cum s-a spus în unele relatări de presă, menţionându-se posibilitatea organizării unei sinaxe asemănătoare celei de la Salonic la Kiev, Ucraina, la un moment care va fi anunţat.
  11. A exprimat cu tărie faptul că toţi cei ce au luat măsura întreruperii comuniunii cu ereticii sunt şi rămân în Biserica Ortodoxă, nu pomenesc alt episcop în locul episcopului locului, nu înfiinţează alte „biserici” şi nu aderă la alte grupări religioase deja existente.

Sinaxa s-a pronunţat în favoarea urmării acriviei dogmatice şi canonice în privinţa nepomenirii ierarhilor ecumenişti, adică a întreruperii comuniunii cu ierarhii care au semnat documentele din Creta sau care, chiar dacă nu le-au semnat în Creta, nu le-au condamnat după aceea, precizând că iconomia din acest punct de vedere se poate aplica doar temporar şi individual de către duhovnici, în funcţie de fiecare caz în parte, de trezvia conştiinţei ortodoxe şi de gradul de pregătire a fiecăruia (printr-o informare corectă cu privire la sinodul din Creta şi la ecumenism şi prin cultivarea unei trăiri ortodoxe autentice) pentru a înţelege şi a decide în mod liber asumarea luptei contra ereziei ecumeniste şi urmarea celor care au întrerupt pomenirea. Acrivia trebuie aplicată în duhul dragostei frăţeşti, fără a se forţa conştiinţa liberă a nimănui, iar iconomia nu poate deveni o proclamare publică a faptului că se pot frecventa fără grijă şi bisericile în care slujesc preoţi care sunt în comuniune cu ierarhi părtaşi la erezia ecumenistă aprobată în Creta.

Participanţii la sinaxă au apreciat lupta dusă de preoţii şi credincioşii români care au întrerupt pomenirea ierarhilor adepţi ai sinodului din Creta, aşa cum a fost ea expusă şi explicată atât de către omilia Biserica Ortodoxă Română împotriva ecumenismului şi a pseudosinodului din Creta, cât şi de către salutul adresat de părintele Ciprian Staicu. Publicul ortodox a luat la cunoştinţă cu această ocazie faptul că în România se întâlneşte cea mai puternică rezistenţă faţă de sinodul din Creta din lumea ortodoxă şi cea mai puternică reacţie din partea autorităţilor bisericeşti, că în Biserica noastră nu există nici măcar un singur ierarh care să fi condamnat fără echivoc pseudosinodul din Creta, că Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a declarat că sinodul din Creta a fost ortodox etc.

A fost apreciată verticalitatea cu care cei mai mulţi dintre credincioşii români antiecumenişti s-au pronunţat pentru acrivie în ceea ce priveşte nepomenirea, neagreând ideea de a rămâne în comuniune cu acei preoţi care pomenesc ierarhi părtaşi la erezia ecumenistă, dar au un cuget ortodox sub alte aspecte, nici pe aceea de a fi în comuniune cu ierarhi care nici nu au semnat în Creta, dar nici nu s-au delimitat până acum în vreun fel public de acest pseudosinod, preferând urmarea preoţilor nepomenitori, chiar dacă aceasta implică sacrificii materiale sau de altă natură (deplasări pe distanţe lungi, cheltuieli materiale, oprobriul public etc.).

După încheierea sinaxei, Gheron Sava i-a asigurat pe reprezentanţii delegaţiei române că punctul de vedere al acesteia este similar cu cel al sinaxei.

de teolog Mihai-Silviu Chirilă

dupa  ortpodoxinfo.ro

8 comentarii:

  1. Fratilor, al treilea razboi mondial a inceput! Indreptati-va gandurile si faptele spre Hristos!

    RăspundețiȘtergere
  2. deaga astrodom,,s care mai sunteti-----dar cum pot eu sa fiu sigur de un preot pomenitor ca este in cuget antiecumenist ,cata incredere sa am pe declaratia lui,,,si in fond este ca si pana acum cu ierarhul sau,,,supsus total ,,ascultator,,,???Cine iimi garanteaza mie de buna credinta a unui preot pomenitor???oare asa ar fi procedat si sfintii parinti??daca ar invia acum tot asa ar spune???oare cei ce si-ai varssat sangele ar fi trebuit sa fie ortodoxi in cuget doar???Fara marturisire vadita???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Esti in mare inselare. Daca vrei sa te convingi care este gresala ta, te sfatuiesc sa vezi care este motivul pentru care prof. Teodor Zisis a refuzat sa participe la acea adunare a nepomenitorilor lui Sava pe care ei au intitulat-o "Sinaxă"

      Ștergere
  3. Voi chiar santeti baruri in cap cu totul si intelegeti doar ce vreti. Nu va este clar nici acum ca nu trebuie sa mai mergeți la pomenitori. Zice clar daca mergi la cel ce pomeneste mergi ca sa il îndrepți sa nu mai pomenească da nu sa participi la slujbele lui. Chiar asa de incuiati la minte sunteti si orbi. Daca da va meritati soarta sincer.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Logica voastra este aiurea de tot. Vezi ce i-am scris adineaori la "Spirea bataiosu".
      Cuvantul parintelui Zisis e curat si teologic in adevaratul sens. Nepomenitorii astia dezechilibrati au fost pe cale de a face schisma, dar pr Zisis a salvat situatia.
      Daca era dipa logica voastra de mult erati deja in schisma.
      Sa speram ca aveti rabdare sa va smeriti sa ascultati de ce spune pr Zisis pana la capat. Altfel o luati pe urmele fostului preot Ciprian Staicu si a inca cativa ca el, care cad din extreme in extreme.
      Iti recomand si tie sa vezi ce spune pr. prof. Teodor Zisis.
      Din cate se pare, prof. Teodor Zisis e pe aceeasi linie echilibrata cu ASTRADROM si cu cei de la schitul Oituz.

      Ștergere
    2. Bine zici Narcis. Ai atins coarda sensibilă.
      Ei se ascund după nepomenire sa aibă motiv să nu mai stea sub ascultare.

      Ștergere
    3. Preotul profesor Theodor Zisis a oprit pomenirea ! Cum mai duceți lupta antiecumenistă fără oprirea pomenirii ? Ierarhii eretici nu prea dau semne că s-ar îndrepta, singura metodă care îi afectează este nepomenirea lor la slujbe ! Sau neparticiparea la slujbele lor ! Altfel, ne luptăm cu morile de vânt zicând că suntem mari antiecumeniști, dar neluând nicio măsură pentru îngrădirea de erezie !

      Ștergere
    4. Observam ca oprirea pomenirii a fost un esec, un mare fas si cam atat. Theodor Zisis a oprit pomenirea, dar a dat dovada de discernamant si echilibru, motiv pentru care a reusit sa aiba mai multa putere in cuvant.
      Nepomenitorii din Romania s-au autoizolat facand pe desteptii, aruncand cu noroi in toti cei care nu fac asemenea lor si mai mult decat atat, avand tendinte schismatice, care ne-au determinat sa nu mai avem incredere in ei si in mesajele lor. Cele mai extremiste pozitii le-au avut Vasile Vieru(Saccsiv) si fostul preot Ciprian Staicu, pe care Astradrom i-a demascat in articolele anterioare.
      Cum iti imaginezi ca mai putem avea incredere in Ciprian Staicu, care si-a rebotezat fetita, Tihon, care s-a purtat necuviincios cu un copil mic, Macarie ca da impartasanie la cutie, Chirila ca declara o biserica adevarata si una oficial, Antim si Ieronim care au fugit din manastirile lor renuntand la lupta etc...

      Ștergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.