sâmbătă, 1 februarie 2014

Idei de predici la dum. a XVII-a după Rusalii și la Întâmpinarea Domnului ale PS Ioan Mihălțan al Oradiei



Întâmpinarea Domnului.

Ev. Luca II, 22-40.

1.Mântuitorul Iisus Hristos se dovedește și de data aceasta ascultător și supus rânduieleilor templului.

2.Avea respect față de aceste rânduieli poruncite de Dumnezeu, rânduieli ce aveau un rost.

3.Nu era criticist al rânduielilor, ci un ascultător, un supus împlinitor al celor sfinte.

4.Printre traducătorii Septuagintei(Bibliei) ordonate de Ptolemeu al Egiptului era și tânărul Simeon. S-a smintit de textul Isaia 7,14: ”Iată fecioara va lua în pântece și va naște fiu...”și-l frământa dilema: dacă-i fecioară nu naște, dacă naște nu-i fecioară. De notat: adevărul nu se înțelege totdeauna numai de rațiune, ci de rațiunea dominată de credință. Puterea dumnezeiască e peste rațiune. Problema rațiunii lui e dezlegată de credință și totuși a fost o fecioară ce a născut și a născut și a rămas fecioară: Sfânta Născătoare de Dumnezeu.

5.Textul întărește tradiția despre Simeon și anume subliniind că i-a fost dat de la Duhul Sfânt să nu moară până ce va vedea dezlegarea tainei. Și rugăciunea ”Acum slobozește” întărește acest lucru.

6.Trebuie să recunoaștem atitudinea lui Iosif și Fecioarei Maria în păstrarea legii.

7.Iosif și mama lui erau conștienți de misiunea Pruncului.

8.Cum spre căderea și ridicarea multora? Ridicarea celor virtuoși indiferent de stări sociale și căderea altora prin păcate și fărădelegi.

9.Bătrânul Simeon  vestește Născătoarei durerea inimii sale prin sabia durerii de la Răstignirea Fiului ei și atenționarea multora dintre credincioși că nu sunt scutiți de suferință datorită faptului că cred în puterea lui Dumnezeu.

10.Să înțeleagă rostul suferinței chiar și pentru cei credincioși.

11.Încă din Vechiul Testament templul, avea un mare  rost duhovnicesc. În jurul lui creșteau și se întăreau oameni duhovnicești: proorocița Ana.

12.Semnificativ că de atunci erau apreciate postul și rugăciunea și înfânarea, fecioria (Ana).

13.Chiar și Născătoarea de Dumnezeu a fost crescută în preajma templului.

14. Descoperirile dumnezeiești de pe atunci, se cade a cunoaște, că erau făcute numai oamenilor duhovnicești  - ex. Proorocița Ana.

15.Spre deosebire de noi care uneori creștem fizic dar nu și duhovnicește – Mântuitorul a dat dovadă  de echilibru în ce privește creșterea vârstei și a înțelepciunii.

16.Este de dorit și pentru noi o maturitate duhovnicească crescând cu vârsta, menținând curățenia copilăriei.

17.Nu se observă o seriozitate a luptei contra păcatului pentru această maturitate duhovnicească ci mai mult o luptă pentru preocupările lucrurilor lumești materiale din cauza cărora se pierde frumusețea copilăriei.

18.Pe drept cuvânt rugăciunea Sf. Efrem  - ”duhul grijii de multe nu mi-l da mie” ci al ”curăției” este dătătoare de ton.

 (Text preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul Oradiei  Idei din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p. 265)

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.